HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 OcA bygger bänk...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/02 :  10:10:11  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Efter att ha sökt i varenda möbelaffär efter en vettig och snygg bänk som ska passa inredningen gav jag i fredags upp.

Åkte till IKEA och köpte lite platta paket.

3 st överskåp för kyl/frys 60x35
8st ben
1st svart bänkskiva 180x60
3st högblanak vita luckor med gångjärn

Total summa, ca 2500kr.

Hem och börja bygga!



Såhär såg det ut innan snickren började. En extremt svajig Bennomöbel och kabeldragning från helvetet. Mina 300 paneler får sig en liten uppfräschning i Holland, så jag kör med lillebror 150 sålänge.



Projektet påbörjat! Röran är total, förvirringen likaså. IKEA's instruktioner måste ha blivit mer knapphändiga med åren, trial and error således, men det gick rätt bra...



Mästaren har lyckats skruva ihop tre skåp och är nöjd med sitt verk! Belöning sker i form av stort glas amerikanskt rödvin (Coca Cola) och en näve kritor ur godispåsen...



Vilken tur! Skåpen ser ut att vara både hela och ha passform även på framsidan. Nu kommer den trixiga biten. Hur ska man fästa ihop dem så att inte möbeln blir banan när man ska lyfta upp den och vända på den? Snickaren sträcker sig i detta läget efter en stor karton med skruv. Rotar fram en hammare och en syl också, IKEA's vita fanér är snorhalt och man måste slå ett litet hål för att inte borra sig i näven. Förborra tar för lång tid, sylen är bättre och då får man ju hamra med - det är mycket roligare!



Mästersnickaren får en snilleblixt! Skruvar in ett gäng skruv genom de förborrade hålen i skåpen. Två från ena hållet, två från det andra. Vidare skruvas det totalt sett tolv skruv i skarvarna mellan mittenskåpen och ytterskåpen. Det verkar funka. Hade snickaren tänkt till hade han köpt bläck och skruvat i underkant och på baksidan med, euforin tog överhanden och det glömdes bort. Nåväl, efter att ha kännt sig hysteriskt uppfiningsrik är det dags att vända på kolossen och skruva på benen.

Möbeln väger redan nu ett antal kilon, snickaren anklagar min sambo för att vara klen i armarna, varvid han blir utan hjälp resten av kvällen.



I ivern att se resultat skruvar snickaren dit luckorna - dumt! Bänken väger nu ännu mer och IKEA's gångjärn är gjorda för att skruvas dit och sedan sitta där i tid och evighet. Ett försök att skruva loss luckorna resulterar i svordomskaskad och promenad runt huset för att lugna nerverna.
Efter välbehövd avkylning påbörjas projektet återigen med ny och frisk energi (mer Cola!!!)...

Benen ska skruvas dit och snickaren är för en gångs skull eftertänksam, då han lägger ut fästena för benen innan han skruvar dit dem för att se hur det passar. Passar gör det och benen åker på! Fästena för benen hjälper dessutom till att stabilisera bänken och stävja flexning i mellanskåpets skarvar! En bonus som snickaren själv inte tänkte på när han impulshandlade benen.



Med mycken möda och kraft lyckas snickaren vända på bänken för att avsluta med bänkskiva! Snickaren hantlangare (sambo) har för länge sedan gett upp hoppet och har intagit horisontalläge i sovrummet.
Snickaren själv känner sig mycket nöjd med arbetet och har inte en tanke på horisontalläge. Det är heller ej aktuellt med tanke på den mängden mörk dryck i PET-flaska som sagde man har sugit i sig under kvällen.
Bänskivan fästes medelst L-bläck i bakkant och med skruv på övriga strategiska ställen. Känslan är solid och snickaren kan inte rubba skivan trots uppbringande av mycken kraft.



Reslutatet! Snickaren är nöjd med sitt verk och har lämnat över till installatören av elektronisk utrustning. Installatören gör processen kort med apparaturen och installerar elektroniken snabbt och med van hand.

Sambon är också nöjd när hon morgonen därpå inspekterar arbetsinsatsen!



Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/03/02 :  11:21:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tjusigt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/02 :  11:23:40  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Del två blir att lacka om soffbordet. Ska bli vitt på utsidan och svart på insidan, själva lådan så att säga...

Har för ändamålet skaffat mig en liten handslip som kommer underlätta! Fortsättning följer! Vi får se om lackeraren är lika skicklig som snickaren har varit.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/02 :  11:29:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det där var riktigt snyggt tyckte jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/03/02 :  11:59:38  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Helt godkänt!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/02 :  12:23:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Snyggt det blev! Ett roligt reportage med. Tack
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/03/02 :  12:28:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Snyggt!

Underhållande text dessutom

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/03/02 :  12:30:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Riktigt snyggt och rackarns kul berättat, hur är det med värmen från apparaterna som står instängda?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/02 :  13:01:12  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Värmen är inget bekymmer. Slutstegen är fläktkylda, datorn likaså.



Om man kollar på denna bilden så är det en öppning baktill i skåpen på ca 3-5 cm som göra att luften kan komma både in och ur skåpen, även om de stär väldigt nära bakväggen. Dessutom har jag borrat ett antal 5cm stora hål i väggarna mellan skåpen så att luften kan cirkulera i möbeln. Finns dock inget bildbevis på det ännu...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/03/02 :  13:17:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Dessutom har jag borrat ett antal 5cm stora hål


Skryt!! Det är snickaren som har gjort det .

Det är faktiskt en riktigt bra idé så bra att du borde lägga in det på http://ikeahacker.blogspot.com/

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/02 :  13:25:00  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Bubbel -> Ertappad!!

Tror snickaren kommer vara härsken på mig ett bra tag framöver pga mitt tilltag att ta åt mig äran...

Ska kolla länken också, tack för tipset!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/02 :  13:57:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En MYCKET god idé inför ett projekt man inte är navlad att riktigt reda ut är att låna ut yxa, spett och motorsåg till grannen, skicka barnen på kollo, frun till Kreta och låna en bok med ukrainska, malaysiska och peruanska svordomar; de svenska brukar ta slut ganska fort.
Kognitiv BeteendeTerapi är bättre än traditionell psykoterapi; Freud visste inget om 3-tons stereobänkar ....
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/02 :  15:05:31  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Snyggt resultat och roligt skrivet!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/03/02 :  15:14:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Tipp topp! Ser väldigt bra ut. Såna här insatser inspirerar.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2009/03/03 :  11:55:12  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Najs! Det där börja närma sig något jag själv skulle vilja bygga till hösten när det är dags för nytt tv-rum. En grej jag funderar lite på dock; är det inte lite meckigt (eller "tråkigt" då?) att behöva ha luckorna öppna för att kunna fjärrstyra apparaterna? Skulle man kanske sätta dit luckor med frostat glas eller liknande istället? Finns det på Ikea?
Hur som helst var det en väldigt snygg bänk du åstadkommit! Grattis!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/03 :  12:47:48  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Jonas -> http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=66060&path=636500000,668500000,669000000

Lång länk, men vettig produkt. Luckorna kan då vara stängda och man sköter allt med sina vanliga fjärrar.

Annars finns det vitrinluckor med glas på IKEA, men jag tycker det är mer cleant att ha solida luckor. Speciellt när man har dyngfula PA-steg samt en dator i stereomöbeln.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2009/03/03 :  13:36:59  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Det verkar ju bra. Håller med dig om att det ser mycket mer cleant ut med solida luckor!
Är det fiberoptiska kablar som man drar från mojängen och sätter framför IR-ögat på resp apparat då? Och om man har fler än tre apparater köper man bara en mojäng till? Sorry om det blir OT...

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/03 :  15:17:47  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Jonas -> Vet ej exakta tekniken, men det är en förlängare kort och gott. Den tar signalen från fjärren och skickar vidare till ir-ögonen. Går att köpa till extra ögon om man vill. Dock har jag fattat det som att det räcker med ett öga per skåp om man har fri sikt i skåpet och skåpet inte är alltför stort. Man behöver inte ha ett öga per apparat och man behöver inte heller "lära" maskinen olika ir-koder... Kan ju visa sig att jag fattat fel, men det lär jag märka när jag provar!

Just nu är det öppna luckor som gäller om jag vill använda fjärren. Annars sköter jag volymen via datorn och dess mus.


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/03/03 :  16:46:35  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
OcA: Coolt att använda modulerna (skåpen) på ett helt annorlunda sätt än vad som var tänkt..BRA!

Den där prylen från Kjell & Co verkar ju vara en smart mojäng....hmm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/03/03 16:47:35
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/03 :  18:05:44  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
ohmega -> Bockar och bugar! Snickaren nickar också gillande i sin bur där han bor i normala fall...

Prylen på Kjell&Co verkar inte bara smart, den är tämligen prisvärd också om den håller vad texten lovar.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/03 :  20:59:09  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Snickaren smider nya planer i sin lilla bur... Han sitter på tok för länge och bläddrar runt på IKEA's köksavdelning på nätet.

Mellan hans mässande, som för en vanlig dödlig är obegripligt, hör jag orden bokhylla och CD-förvaring... Familjen är förvirrad, på gränsen till irriterad över snickarens mumlande och "hoggande" av laptopen.
Undrar vad han har i kikaren? Bäst att låta honom hållas en stund och fylla på Cola-förrådet till nästa helg!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000