HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - CD-X Passivt utgångssteg (raka rör)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  12:33:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply


Jag har fått tag på schemor på min CD-spelare och tänkte visa hur man plockar bort 3/4 av elektroniken i signalvägen
Häääng mee
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  13:27:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Varför då, kan säkert någon undra..
Nja, Det finns som sagt många vägar till Rom, men jag tror att enkelhet ofta är något positivt för upplevd ljudkvalitet.

Signalkedjan i de flesta CD spelare kan kortfattat beskrivas som:
CD skiva -> Data avläsning -> Data avkodare -> D/A omvandlare -> I/V omvandlare -> utgångs/buffert steg

CD skivan innehåller data. den ligger kodad och representeras fysiskt som "gropar" (CD) eller reflektion (CD-W).
Data innehåller inte bara musikinformationen utan även annan information som skivinformation mm. Informationen ligger växelvis för höger respektive vänster kanal.

Data avläsning innebär att skivans information läses seriellt. Informationen skickas vidare till,

Data avkodaren.
Här sorteras data
Bland annat separeras vänster respektive höger kanals information

D/A omvandlingen innebär att den tidigare digitala informationen konverteras till en analog signal.
De flesta dacar (Digital - Analog - Converter) har en utsignal som representeras av en ström (Current source) samt är ballanserade. För att konvertera signalen för att fungera mot gränssnittet mot försteget så måste då signalen konverteras till spänning (Voltage source). Detta görs i,

I/V omvandlaren
Det är faktiskt så att distorsionen från dacens utgångar (Current source) är lägre ju hårdare den lastas. Kortslutning (0 Ohm) är det bästa, så länge som signalen representeras av en ström. Men om utgången kortsluts så finns ingen spänning, så det gäller att hitta ett mellanting mellan lägsta distorsion, med tillräckligt hög signal amplitud.

Utgång/buffertsteg.
För att orka driva kablar samt försteget används ett utgång/buffertsteg.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2010/02/18 :  13:27:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Kul Pix! Det här ser jag fram emot.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  13:47:57  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Passerati och Pac
Min CD spelare har två stycken parallella dacar från Texas som heter Burr & Brown PCM1792
Anledningen till att man använder parallella dacar är att viss olinjärnitet skall ta ut varandra och att det totala distorsionen då skall sjunka.
Nackdelen kan vara, precis som alla parallellkopplade aktiva komponenter att distorsions multiplar av lägre ordning minskar, men att multiplar av högre ordning ökar.
Jag är ju en vän av enkelhet, varför jag valt att bara använda en av dessa dacar.

Distorsion är ju faktiskt en väldigt komplex enhet som subjektivt måste bedömas, så andra personer kanske fördrar flera parallella dacar

En kik i data bladet för PCM1792 visar kretsens utgångar.(de flesta datablad kan laddas ner gratis här: http://www.datasheetcatalog.com/ )



/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/18 13:48:19
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  14:20:28  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Utsignalen (som ström) representeras alltså av en lodrät linje utifrån X-axeln "Input code" och i de punkter där resp. linje skärs kan den negativa strömmen (-) utläsas per ingång.

Observera att strömmen på bägge ingångarna hela tiden är negativ. Den varierar alltså inte kring 0-nivån.

Om vi nu lägger en last mellan ingångarna som har en resistans som är högre än noll så kommer strömmen genom lasten att generera ett spänningsfall (enl. Ohms lag U = R x I)

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  14:38:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Man kan ju välja hur stora delar av den befintliga konstruktionen man vill förändra
Jag vill behålla så mycket som möjligt då jag inte tror mig kunna förbättra det som ligger framför dacen så mycket
Sen vill jag alltid ha möjligheten att återställa spelaren till sitt ursprungsskick

Data avkodaren i min spelare:


De två parallella dacarna i min spelare (inringade med rött)


/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/18 14:38:57
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  15:25:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det observante skymtar redan i bildens ovankant att det finns saker som inte är standard i en CD-spelare

Jag har som sagt två parallella dacar i min spelare, och vissa personer föredrar att behålla dem så.
Jag har provat både singel dac och två parallella, men föredrar en singel dac
Dubbla dacar upplever jag som lite stramare, men då även lite hårdare.
Men det är som sagt en smaksak

Då min spelare har socklar för samtliga OP-ampar så lyfte jag helt sonika på den OP-amp som sitter direkt efter dacarna

OP-amparna sparas i en ESD-påse så de ej tar skada och kan senare återmonteras

Det är nu enkelt att plocka ut utsignalen från respektive dac med guldförgyllda kontaktpinnar på kablage



Som synes har jag plockat vänster kanal från ena dacen, och höger kanal från andra dacen.

Jag tror inte detta påverkar ljudet något, men det var lättare att få plats med kablage och kontaktpinnar
Observera att det är ganska trångt mellan pinnarna, och en isolering av pinnarna med tunn krypslang är ett måste!

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/02/18 :  15:30:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Härligt, pix! Du är min hjälte på trådskaparfronten.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  15:42:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Rannagarden
Du gör trevliga trådar du med

Två av fästskruvarna till kretskortet plockas bort och ersätts med distanser.



/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/18 15:42:48
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  15:52:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har sedan valt en transformator som lastar dacarnas utgångar
Lundahl LL1674 är en jättefin transformator just för detta syfte.
Den har en sk. amorph kärna viket betyder att materialet hettats upp till mycket höga temperatur för att sedan kylas av extremt snabbt
behandlingen låser kristall strukturen i materialet, vilket ger kärnan högre permeabilitet (lättare att magnetiseras).

Transformatorn är monterad i ett urfräst träblock och på detta ett lock av akryl


Om det är möjligt försöker jag undvika material som attraheras av magnetism nära transformatorn. Därav nylon och rostfri skruv

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  15:58:06  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En översiktsbild med transformatorerna monterade på sina distanser



/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  16:03:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Nu kanske rubrikvalet blir tydligare
Transformatorn ersätter i princip hela kretskortet
Endast data avkodaren samt (halva) dacarna används. Resten, I/V konverteringen (8 OP-ampar) samt ett rör-utgångssteg är nu bortkopplat från signalvägen

Raka rör! :evil:

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/18 16:05:29
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  16:08:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Transformatorerna monterade på sina distanser.
Kylare på kretskortet gjorde att akrylskivan fick fräsas lite "skrädarsytt" för att passa

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/18 :  16:09:05  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Anar att du inspirerats här eller på K&K:

http://www.raleighaudio.com/passive_output.htm

Har du märkt någon lastkäslighet?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  16:24:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Transformatorn som lastar dac utgångarna har en DC-resistans på 33 Ohm
Jag har kopplat transformatorn som 1:4.
Dvs som stepup i lindningsförhållande 1:4
Det betyder omvänt att dacen ser, förutom den last som primärlindningen utgör, en spegling av sekundärlasten x lindningsförhållandet i kvadrat.

Hur hårt skall man då lasta en dac med utgångar där signalen representeras av ström?

Jag tror att det måste man prova sig fram till, men det diskuteras 100 - 200 Ohm kan vara lämpligt för denna dac.

Se genom att montera en resistor efter transformatorn ses den speglade lasten som 16 gånger högre (lindningsförhållandet 1:4 i kvadrat = 16)

En 2K69 Ohms resistor ses alltså som en 169 Ohms speglad last från primärsidan vilket är mitt val.
resistorn skall enligt de som vet, väljas med kvalitet, varför jag använder Holco resistorer.

/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  16:30:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
reVintage
Ja det stämmer bra det.
Jag började med rörsteget också, men plockade bort det senare
Det är ju bara en 100K pot och 50cm tvinnad kabel som skall drivas så det kändes som ett aktivt utgångssteg blev ett för mycket

Jag har provat 2K - 3K och kan väll kanske höra lite skillnad, men har svårt att säga vilket som är bäst, så nu sitter 2K69 samt 1:4

Kanske skulle man börja med en fjärrstyrd pott och lyssna sig till ett optimum från sweetspot

Mvh
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  16:34:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tror att det är svårt att bestämma exakt vilken last som är den bästa.
Så det bör vara enkelt att byta och prova sig fram
Därför valde jag att inte montera lastmotståndet inne i träblocket utan direkt på utgångskontakterna på detta sättet



Mvh
/Pix





"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8253 Posts

Posted - 2010/02/18 :  16:34:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Intressant!
Sen är det kanske så att transformator "färgar" ljudet mindre än vad rör gör...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2010/02/18 17:05:32
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  17:10:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Ryssen
Ja, skillnaden mot tidigare är STOR (bättre eller sämre är upp till var och en att avgöra)
Dels tål ju dacen att lastas (-eller föredrar att lastas) sen ett hav av OP-ampar , därefter ett rörsteg med en motkoppling och därefter en katodföljare.
Och allt detta för att driva ett försteg, som även det är en buffert...
Det känns som tårta på tårta på tårta...

Bara att ta fram lödkolven och testa

Mvh
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/02/18 :  18:24:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Så är Pix gubben igång igen med nytt fix till sin stereo. Jag har en känsla att du håller på att förnya hela ljudanlägningen när jag läste här i tråden fick jag en känsla att jag kände igen vissa saker bl.a LL1674 och visst stämde det jag har ett par som ligger här hemma, om man skulle.......

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/18 :  18:29:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det tycker jag Anders
Har du op-amparna i socklar, så är det ju ett 20 minuters fix för att testa detta
Det är nog ca 2 år sedan jag gjorde detta i min CD spelare, men ligger lite efter med dokumentationen
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/02/18 :  19:46:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har som sagt möjlighet att prova då jag har redan förberett för andra OP-ampar hur kopplade du trafosarna enligt sidan som reVintage slängde upp. Jag har ett projekt som går före allt annat just nu men när det finns lite tid över så kan man alltid prova detta.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8253 Posts

Posted - 2010/02/18 :  20:14:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Bara att ta fram lödkolven och testa


Jodå,jag har en DAC som jag köpte på ebay för ca 700:- med en CS4398,som jag kopplat ett par Lundahls trafos före opamparna.Den är på en spånplatta nu,blir låda nån gång i framtiden.Det blir faktisk en ganska markant skillnad med trafos gentemot opampar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2010/02/18 :  21:33:44  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Snyggt, välgjort och lärorikt som vanligt! Tack pix för dina trådar!

(Är det månne mina gamla 1674? )
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/19 :  10:00:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ryssen,
Intressant!
Har du behållt OP-amparna som I/V konvertering, men trafon som galvanisk avskilljare?

Jolojl,
Tack
Nja, jag har ett litet lager
Det finns andra planer för de jag köpte av dig

Mvh
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8253 Posts

Posted - 2010/02/19 :  16:39:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Ryssen,
Intressant!
Har du behållt OP-amparna som I/V konvertering, men trafon som galvanisk avskilljare?

Nej,ingen av opamparna är med i signalkedjan,CS4398 har ju spänningsutgång,om jag inte missminner mig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000