HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur "hanterar" du basen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/01/13 :  18:27:27  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag har valt att inte ha någon direkt bas under c:a 40Hz.

Efter att i åratal ha misslyckats med att få till en tillfredsställande bas i ännu lägre register, så har jag helt enkelt gjort valet att skippa de lägsta oktaverna.

Tyckte inte att det var värt besväret och kostnaden att fortsätta att engagera mej i denna svårbemästrade del av återgivningen.

Enligt min upplevelse så är den bas jag har rumslig och välartikulerad ner till den punkt där dipolerna rasar brant.

Detta val är naturligtvis en kompromiss, men numera inget som stör mig. Snarare är det skönt att slippa distraheras av att det aldrig blir riktigt bra.

Hur resonerar ni andra?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/13 :  18:59:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag mätte upp rummet och designade mina basar för att få en fallande
tonkurva som med rummets hjälp i de nedersta oktaverna blir rak ner
till 16 Hz (mätgräns)
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7511 Posts

Posted - 2011/01/13 :  19:03:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag håller mig genrerellt på samma linje som Strmbrg, hellre stympa frekvensgången och leva med fantomsmärtorna än att ha kronisk värk orsakad av en massa bummel...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2011/01/13 :  19:12:13  Show Profile Send lars a Private Message
Samma här. Svulstig och svampig bas är förödande. Basen skall vara rapp och kontrollerad när den finns. Mellanregistret däremot vill jag ha så bra som möjligt för där ligger den mesta informationen i akustisk musik.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/01/13 :  19:28:55  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Köpte IS

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2011/01/13 :  19:51:22  Show Profile Send jonasz a Private Message
Dipol.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/01/13 :  20:03:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kan inte tänka mig att vara utan infrafrekvenser under 25Hz. Faktum är att utan dessa låga frekvenser förlorar man live-känslan som i regel finns i dagens moderna inspelningar.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/13 :  20:29:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Mina burkar går ner till 29Hz -3dB. Rummet ger upp innan, så det lirar bra ner till E-strängen och några toner därunder. Me happy.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/13 :  20:42:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag spelar på koaxialhögtalare som går ner till 28Hz ungefär. Det kan tyckas räcka, men jag håller helt med gcs inlägg ovan.
Fyller därför i med tappade bashorn i de lägre regionerna. Det som kan vara knivigt är att få det hela att stämma tidsmässigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/01/13 :  21:56:20  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Mitt Emotiva-försteg har kanonfin bashantering. Den har inbyggda hög- och låg-passfilter (två individuella) med 12 dB branthet. Jag har satt högpass på 50 Hz och lågpass på 65 Hz vilket ger mig en osynlig övergång av basen från golvhögtalare till sub!

Vid användning av hembioingången så släpper försteget igenom front left, front right samt LFE-signalerna helt oförvanskat till slutsteg och sub. På så vis kan subbens lågpassfilter alltid vara avaktiverat (recievern sköter bashanteringen för film).

Subben ger en annan dimension till ljudet, det kommer in mer rumsinformation i musiken MED VISS MUSIK. Inte all musik blir bättre med subben inkopplad. Dock måste jag använda Full Range utgången om jag vill låta golvarna spela så djupt som möjligt, d.v.s. ner till 22 Hz (-3 dB).

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2011/01/14 00:55:58
Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2011/01/13 :  21:58:23  Show Profile Send Nahaz a Private Message
miniDSP

Setup: http://www.minhembio.com/Nahaz
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2011/01/13 :  21:58:59  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Eftersom mitt rum äter bas runt 50-60 Hz, är jag angelägen om att få med mig frekvenser nedåt 20 Hz, ialla fall.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2011/01/13 :  22:13:25  Show Profile Send Passerati a Private Message
Skulle inte fixa att missa 40Hz eller nedåt, behöver lägre frekvenser för all konstig musik jag lyssnar på. Har testat lite olika baslådor med åren, och använder numera Ino Audio basmoduler och Ino Audio es filter och låter de spela infraljud. Jag vill ha med allt som kan finnas med i musiken i lägre frekvenser, för känslan och utan att spela speciellt högt i ljudnivå. Ligger ofta runt 65dB i topparna vid musiklyssning och trivs med tydligt djup basåtergivning på en i mitt tycke förhållandevis låg ljudnivå. På gamla dar har jag börjat tänka mer på att försöka bevara hörseln eller iaf inte skada den onödigt ofta eller mycket med höga ljud ala diskoteksnivå. Försöker och har tanken att trimma in grunkorna så basmodulerna inte direkt låter så mycket när man går fram och lyssnar precis framför dem.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/13 :  22:16:19  Show Profile Send Joda a Private Message
"Mellanregistret däremot vill jag ha så bra som möjligt för där ligger den mesta informationen i akustisk musik."

Håller helt med. Är därför jag bygger med 15" midbas =)

Sen experimenterar jag med att ha sub under soffan vilket fungerar väldigt bra.
Vibrerar soffan lite och ger en fysisk närvaro som annars skulle kräva väldigt hög SPL.
Väldigt tidigt i stadiet ännu men verkar lovande.

Vill i alla fall ner till 30Hz, men sen faller kravet pladask då nästan allt material fallit minst 10dB vid 20Hz. Är inte värt det att ge upp SPL just nu. Ligger dock på "skulle vilja" listan.
PEQ är ett måste enligt mig. Dock så behövdes det bara tämja en puckel på 4dB på första försöket. Så får se hur det blir.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/01/13 :  22:26:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Skojade lite tidigare i tråden men jag har faktiskt inga större problem med basen och då spelar jag i ett rum som mäter 430x450x190.

Högtalarens specifikationer är som följer och vad rummet bidrar med har jag ingen aning om.

26 - 20.000 Hz inom en 36° konisk rymd framför högtalaren. (Ned till 20 Hz -4 dB)

Men är det nån som vill komma och mäta så är ni välkomna!

Det går bra att komma och lyssna oxå

Jag är ingen vidare värd just nu (bruten fot) men nånting dagtid klarar jag nog av.

Högtalarna är förövrigt aktiva from idag men ärlgt talat har jag inte lyssnat så mycket

Det är så svårt att komma ner och upp ur lyssningsrummet.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/01/13 :  23:49:04  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det går bra att komma och lyssna oxå

Ja det beror på var rävens lya ligger i landet.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/01/14 :  00:29:54  Show Profile Send bearwik a Private Message
Räven bor väl i Stockholmsområdet?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/01/14 :  03:41:06  Show Profile Send lennartj a Private Message
Länge nöjde jag mig med att mina högtalare hade något slags basåtergivning till lite under 30 Hz.
Sedan jag uppgraderat lite annat för ett par år sedan kändes det trist att behöva dra ner volymen för att mina 25 W rörslutsteg skulle orka med modern bastung musik. Vid den tiden blev jag varse att Peter Steindl sålde ut ett parti förträffliga 10" baselement, så jag köpte fyra som jag byggde behändiga 25 l slutna lådor till, som jag lätt kunde placera för både jämn frekvensgång och korrekt timing. Med bra analogt delningsfilter och klass-D slutsteg sitter jag nu nöjd med -3 dB vid 8 Hz.
Jag har upptäckt en massa ny musik, uppskattar romantisk orgelmusik mer och hör klanger och nyanser under 60 Hz jag aldrig uppfattat ordentligt tidigare. Det finns åtskilliga entusiaster som har subbar som kan producera högre ljudtryck än mina, men trots att jag ofta åker runt och lyssnar på massor av anläggningar har jag ännu inte träffat på någon som har kvalitativt bättre basåtergivning än min egen, imho.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2011/01/14 :  04:51:06  Show Profile Send Passerati a Private Message
Intressant, dyker gärna förbi Räven, och tar av mig hatten om du har 190cm takhöjd.
Kan du skicka kontaktinfo =)
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/01/14 :  09:36:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Rävens hideout är i kungsängen.
Kontaktuppgifter kommer till dom som pm:ar.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/14 :  09:58:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
THAM15 - 48dB/Oct @ 30Hz & 250Hz alt. 150Hz beroende på toppsystem.
THAM6 - 48dB/Oct @ 25Hz & 120Hz -6db @ 50Hz GEQ (osäker på q-värdet)


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2011/01/14 :  10:03:46  Show Profile Send hjort a Private Message
4 st V6:or och 2 st V4:or
Utan bas går det inte att få rätt på mellanregistret eftersom det är fundamentet för allt annat.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/01/14 :  10:22:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ja utan djupbas faller hela ljudbilden platt!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2011/01/14 :  11:44:11  Show Profile Send nikwal a Private Message
har haft lite basreflexlådor tidigare men inget som jag varit nöjd med.Har nu ett par slutna lådor med en bas som går imo helt ok neråt(seas h1209) iaf för vad dom kostade. Alltid haft lite jobbigt med lägenheten över konstig bas, men tycker det nästan funkar nu hmm.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/01/14 :  11:56:16  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har enligt spec bas ner till 18 Hz (-3 dB). Det är inte alltid den mest artikulerade och rappa basen men för mig går djupbas före kvalitativ bas, faktiskt. Tittar mycket på film och lyssnar mycket på bastung musik, hade varit trist utan den där sista djupbasen. Som flera sagt, basen är fundamentet för all musik.

Hade gärna haft rappare och mer artikulerad bas men vet inte hur jag ska få detta för rimliga pengar utan att offra djupbasen någon form av elektronisk rumskorrigering ligger väl närmast till hands i så fall (fysisk rumskorrigering är av praktiska skäl inte möjlig).

Edit: förtydligande

Edited by - svanbo on 2011/01/14 11:57:16
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/14 :  12:07:06  Show Profile Send huzze a Private Message
Vilken tur att jag är hårdrockare
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000