HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Sökes. En makalös manick
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2011/10/08 :  21:14:12  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Tanken på att lägga över musiken på ett datorbaserat uppspelningssystem har kommit krypande även hos mig, men när man läser här på forumet så verkar det inte helt solklart vad man ska satsa på. Så, snälla ni hjälp mig!

Jag har satt upp några riktlinjer.
Mac eller PC, spelar ingen roll.
Stabilt och lättanvänt.
Fjärr via iPhone eller iPad
Högsta kvalitet på ljudet, ska spöa min 7år gamla 50tusen kronors CD

Så vad tror ni?
PC med inbyggt ljudkort? Mini Mac? Lös Dac? Och vilken? Eller är Meridian Sooloos himmelriket?

Många frågor blir det, och alla är inte lätta att svara på givetvis, men jag skulle uppskatta lite tips från er som har gått igenom denna art av Hi-fi.

Mvh Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/10/08 :  21:45:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Fläktlös pc med separat dac.


Ta ut signalen orörd, ASIO, kernel streaming eller WASAPI till riktigt bra dac så tror jag att du spöar din cd lätt

JRMC som spelare.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/10/08 :  22:09:49  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Billiga alternativet med PC är att köra ex ett Asus E35M1-M moderkort.
Delux = mITX = litet
PRO = mATX = lite större men med mer valmöjligheter om du vill ha inbyggda ljudkort.
Bägge har optisk (och elektrisk) digital ljudutgång samt usb (3) för extern dac och de är inte sämre än de större moderkorten. Skall man ha värre processorer blir det mkt värme att kyla bort och inget man behöver för vare sig musik eller HD-filmer. Dessa moderkort har inbyggda processorer med monterade kylflänsar, drar inte ens 30w på full spätta.

Bra chassin kan vara ett från Silverstone, Origen eller Hfx vara bra.
Denna är i fullbredd. http://www.webhallen.com/hardvara/85753-origenae_htpc_s14v-svart

SSD-hårddisk och passivt kyld nätagg.


Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/09 :  12:16:37  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Tanken på att lägga över musiken på ett datorbaserat uppspelningssystem har kommit krypande även hos mig, men när man läser här på forumet så verkar det inte helt solklart vad man ska satsa på. Så, snälla ni hjälp mig!

Är i en liknande situation och tänkte få ställa en liknande fråga i din tråd. Hoppas att du inte misstycker? Om så vore fallet så tar jag bort inlägget.

Hoppas och tror att frågan kan vara matnyttig för dig också

Här är mina frågor om råd och tips!

Används idag:
Mac Book Pro som är kopplad via usb kabel direkt till dac
Time Capsule 2TB för säkerhetskopiering
iPad
iPhone
iTunes
Spotify

Önskemål:
- kunna fortsätta med Mac som jag tycker är både användarvänligt och problemfritt i övrigt
- skulle vilja slippa min usb kabel från min laptop in till dacen
- ha mer minne för musiklagring
- ha den rippade musiken säkert lagrad någonstans/på något vis
- kunna styra allt från laptop eller från iPad/iPhone

Vi börjar med dessa frågor, dyker säkert upp fler under resans gång.

Edited by - byZan on 2011/10/09 12:17:32
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/09 :  16:21:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Att framhålla sitt eget val som det bästa blir ju lite galet, men det kan inte hjälpas.

Mitt eget val har slutat med följande setup:
Rippning i PC-miljö med Easy CD DA Extractor till AIFF
Lagring på dubbla QNAP NAS:ar i skrubben
Uppspelning i "finstereon" via en MacMini med Amarra och iTunes musikbibliotek.
USB-SPDIF via Hegel HD2 vidare till Benchmark DAC1
Fjärrstyrs via Apple Remote i iPad/iPhone/iTouch

Jag har även en PC med Asus Xonar Essence STX och J River Media Center som jag spelar ifrån ibland. (Förvisso har jag Win 7 även på ena Mac Mini'n med samma mjukvaror som också nyttjas)

Mina erfarenheter har sammantaget gjort att jag valt Mac Mini som "transport" av några anledningar:
Enkelt och väldigt underhållsfritt (Har inte ens antivir i uppspelaren)
Bra ljud!
Tyst och energisnål "transport"

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/09 :  17:41:47  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Många konstiga beteckningar som jag inte har en susning om vad de betyder i praktiken.

Förstår att du prövat en del och säkert förklarat det någonstans här på forumet, men för mig vore det bra om jag fick det samlat här. Om nu inte trådskaparen har något emot det?

Tror också på en Mac-mini för min del Att blanda in PC vore nog som att ta död på intresset för detta med digital avspelning för min del.
Då är väl det bara att välja det bästa ljudformatet för Mac vilket borde vara Apple-lossless, eller?
Bästa överföringen från Mac-mini till dac då, vilken anslutning är bäst?
Om jag har både AAC och Apple-lossless i iTunes biblioteket kan jag konvertera alla låtar till Apple-lossless (om det är det bästa) och sedan radera alla AAC-filerna?

Frågorna är många och säkert otroligt korkade också, men frågar man inte så får man inga svar heller Hoppas ni står ut med min okunnighet i ämnet.

/byZan
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2011/10/09 :  18:44:13  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Jag anser hårddiskar vara såpass billiga att jag inte ser nödvändigheten att komprimera min musik och använder således AIFF.
AIFF är kortfattat apples svar på waw men inehåller även taggar för skivinformation.

EDIT: Rekommenderar starkt att läsa igenom den här tråden om rippning på vårat grannforum. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=8028

Edited by - Ampalang on 2011/10/09 18:56:22
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/10/09 :  19:11:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag vet inte om nån nämt ett par backupper på musiken,utifall olyckan skulle vara framme..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/10/09 :  21:18:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Undvik Apple Lossless, AIFF låter bättre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/09 :  21:34:05  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Undvik Apple Lossless, AIFF låter bättre.

På vilket sett låter det bättre?

Räcker det med att konvertera till AIFF direkt i iTunes eller måste man rippa om alla skivor till AIFF för bästa resultat?
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2011/10/09 :  21:38:05  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej alla!
Tack för ett trevligt gensvar

byZan. Helt ok att du "lägger dig i" Jag uppskattar det. Ju mer frågeställningar desto bättre!

Jag är lite sugen på något åt AlfaGTV:s setup, har aldrig haft en Mac, men mini Mac är ju så söta! Om sedan ett Mac system innebär en stabilare plattform än PC är det ju ett jätte plus!

Jag antar att det är usb ut som gäller? Frågan är då vilken dac?
Benchmark DAC1 har man ju läst mycket gott om, är det någon som har testat den mot något annat i samma prisklass?

En fundering ang minimac, skulle man kunna ha en iPad som "remot" skärm till den? Eller måste jag ha en vanlig skärm också?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/10/09 :  22:38:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Vad har du för krav på dacen i form av ingångar/utgångar, storlek och vilka format den ska klara?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/10/10 :  00:43:29  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Häng på Amarra PÅ itunes, sedan optiskt ut till en riktigt bra Dac. Musiken rippar du med XLD och laddar upp i iCloud. Allt styr du sedan med en iPad eller iPhone. Kan det bli bättre ljudmässigt eller användarvänligt? Jag skulle vara mer än nöjd i alla fall.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/10/10 :  00:46:34  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Benchmark är ute. Det finns många bättre dacar än Benchmark nu. Jag har haft Dac 1 och jag går inte tillbaka. Har nu Hegel hd10.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/10/10 :  07:43:31  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
quote:
Häng på Amarra PÅ itunes, sedan optiskt ut till en riktigt bra Dac. Musiken rippar du med XLD och laddar upp i iCloud. Allt styr du sedan med en iPad eller iPhone. Kan det bli bättre ljudmässigt eller användarvänligt? Jag skulle vara mer än nöjd i alla fall.


Är optiskt bästa möjliga?

quote:
Benchmark är ute. Det finns många bättre dacar än Benchmark nu. Jag har haft Dac 1 och jag går inte tillbaka. Har nu Hegel hd10.


Ute eller inne, så finns det väl bättre dacar än både Hegel och Benchmark

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/10 :  09:50:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Benchmark är ute

Hårda ord!
För mig så är det mera avhängigt vilken typ av ljudsignatur man föredrar, än vilken DAC du väljer och vilken ålder den har.

Jag satt senast i lördags hos Lasses Hifi och lyssnade på en "No OverSampling"-DAC för runt 65.000:-.
Det lät inte illa heller kan jag lova, systemet var för övrigt Audio Note rakt igenom med DAC 3.1X, Meishu(300b, 8W)/Jinro(211, 18W) ut till ett par AN-E.

Sitter själv på en Micromega T-DAC från mitten på 90-talet som inte alls låter illa, men för den skull inte delar ljudsignatur med Benchmarken.
Se bara hur många det är som föredrar t.ex. ljudet som kan plockas ur ett par gamla Philips TDA-1541 dubbel-crown...

Nu då, nog med Off-Topic...

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/10 :  17:06:12  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Double A - tack
Jag tror att vi snart lärt oss lite mer i ämnet. Med hjälp av mycket kunnigt folk här på forumet och som är hyggliga att dela med sig av sina kunskaper, ska vi två nog få det att låta också Vi kanske t o m snart kan skriva om hur vi upplever de olika formaten i våra egna system.
quote:
Vad har du för krav på dacen i form av ingångar/utgångar, storlek och vilka format den ska klara?

Bra fråga! Nästa?

Skoja bara Jag tror att det blir den Classé CP800 som jag hemma för test och den har allt kanske? Riktigt bra försteg iaf
quote:
Är optiskt bästa möjliga?

Är det det?
quote:
För mig så är det mera avhängigt vilken typ av ljudsignatur man föredrar, än vilken DAC du väljer och vilken ålder den har.

Viktigt ja, Classén är testad och jämförd med tidigare modell och den duger gott



Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2011/10/10 :  20:41:27  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
quote:
Vad har du för krav på dacen i form av ingångar/utgångar, storlek och vilka format den ska klara?


In och utgångar, ja har tänkt i två olika banor.
1. 1-2 digitala ingångar, analoga, helst balanserade ut. Då kopplar jag in den till mitt befintliga försteg.

2. 2-3 digitala + analoga ingångar, bra volymkontrol analogt ut. Då bygger jag hela systemet runt dacen och har den som försteg/dac.

Storlek, underordnat.
Format, köper man en hyggligt ny dac så antar jag den stöder det mesta?

quote:
Jag tror att det blir den Classé CP800 som jag hemma för test och den har allt kanske? Riktigt bra försteg iaf


Ja den verkar "trevlig" Har du provat att mata den med usb signal?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2011/10/10 :  20:52:17  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Jag vill lyfta ett annat alternativ - Linns DS-spelare. Jag har slängt ut allt vad dator heter från lyssningsrummet (ja - undantaget Ipaden då..men den funkar som fjärrkontroll till systemet).
Det som krävs runtomkring är en NAS (Nätverkslagring med Twonky eller Asset) och någon form av styrning av systemet.
Jag hade en SB3 och en NAS (Windows Home Server) sen tidigare och det tog mig 30 minuter att få igång DS:en här hemma, varav större delen av tiden var för installation av programvara för att styra DS:en.
DS kostar från 13k och uppåt, beroende på kravspec...och ja, en Majik DS (cirka 23k) spöar det mesta i CD-väg...men jag skulle råda dig att lyssna själv.

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/10 :  20:52:25  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Ja den verkar "trevlig" Har du provat att mata den med usb signal?

Ja det är testat och det lät bra, men jag inte rippat skivorna i det bästa formatet har jag förstått så det kan nog bli än bättre

Ska nu rippa om en skiva i AIFF via iTunes för jämförelse. Fast iTunes är visst inte det bästa programmet för ändamålet har jag nu fått lära mig.

Vad man får lära sig på gamla dar
Bra tråd för mig denna här
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/10 :  21:33:06  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Efter en snabb lyssning så var skillnaden inte så stor men......
uppspelning i AIFF låter iaf inte sämre

XLD vill testas och finns som gratis nerladdning, men hur går jag tillväga? Blev osäker när det stod något med Win....?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/10 :  21:38:40  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
ahultin - tack för input men jag håller mig till Mac, så nu är det bestämt, puh
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2011/10/10 :  22:09:58  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja en dedikerad "hifi maskin" som gör samma sak som en dator + dac har sina fördelar!
Jag vill ju "bara" ha välljud, inte en ny hobby

Finns det fler som har erfarenheter av sådana?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2011/10/10 :  22:16:37  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply
Angående modell av Dac så blev mitt val enkelt dvs ingen traditionell Dac utan ett Focusrite Saffire 24 Pro. Det kan vara ett problem för några att det kommer från PA världen men lyssna!! Kostar en spottstyver i sammanhanget och kopplas med fire wire till mini-macen och sedan direkt till slutsteget.

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/11 :  07:55:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag installerade igår XLD på min lilla musik Mac och testade rippa en skiva.
Programmet kan du hämta här
Sedan kanske man bör välja några inställningar, själv testade jag med cdparanoia då den verkade vara den mest noggranna. Samt givetvis AIFF-formatet.
Det tog rätt så lång tid, så jag har ännu inte lyssnat till resultatet.

Max provade jag också, men det ville inte starta på min Snow Leopard...
mvh Micke

Edit:
Tog en stund innan jag hittade rätt med inställningar:
Preferences
  General
    Output format: AIFF
    Output directory: Satt till min Music-mapp
    Format of filename: /%A/%T [%y]/%n - %t

Ovanstående betyder att mappar skapas för AlbumArtist (%A) och i denna skapas mappen med AlbumTitle (%T) och Year (%y) inom hakparenteser. I mappen med skivans titel skapas sedan filerna med TrackNumber (%t) och bindestreck och TrackTitle (%t)
Låt mig visa:
Bocelli, Andrea
  Sogno [1999]
    01 - Canto Della Terra.aiff
    02 - The Prayer.aiff
    etc. etc.

Under CDDB sektionen valde jag bara att
Automatically connect to CDDB

Slutligen under sektionen CD rip

Ripper Mode: CD Paranoia III 10.2
Använder EJ C2-pointers

Slutligen är det bara att peta in en CD och testa. Avsluta iTunes om det startar innan du börjar. Sedan väljer du bara File-Open Audio CD - Ljud CD.
Använd "Include pre-gap for all tracks" och starta med Extract
OBS! Det verkade tufft att hitta omslag inifrån XLD, de som hittas ser för taskiga ut. Jag gör det gör enkelt för mig:
Googla på skivans titel, välj bilder som sökning peka på bilderna tills du hittar en som ser bra ut och håller god storlek, för mig är det 500*500pixlar. Högerklicka och spara bilden.
Tillbaka i XLD högerklickar du på symbolen för Album Art och väljer Load Image..

Lycka till!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/10/11 09:00:41
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/11 :  10:59:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag säger det igen: Behövs ingen separet dac.
(Om man nu inte säljer dacar.)

http://www.leyman.net/z02_ljudkort/z02_ljudkort-00.html

L22 eller Lynx Two funkar både på Mac och PC.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/10/11 11:02:30
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000