| Author |
Topic  |
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 10:00:43
|
Första punkten enligt ovan:

Det gäller att få denna koppling stum. |
Edited by - solhaga on 2012/05/17 10:16:03 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 10:01:54
|
Andra punkten enligt ovan:
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 10:03:11
|
Fixering av motorn i sidled enligt ovan:
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 19:54:26
|
Här är då resultatet av dagens övningar:
Tyckte nog att de tre brädorna flexade väl mycket i sidled, lite montagelim kan inte skada.
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 19:59:08
|
Denna lösning kommer nog att funka så att jag bygger den andra kolonnen också. Passar även på att snygga till den första.
Verkstaden full med massa annat plus att jag inte ville skräpa ner gjorde att jag höll mig utomhus.
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 20:02:02
|
Lite fler smådelar:

Lite fasning kan ju vara snyggt:
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 20:53:51
|
Klart för första ursågning:

Har velat fram och tillbaka, nu gäller det att såga efter rätt streck:
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 20:58:13
|
Ja, det kunde ju ha gjorts snyggare.

Nåja, fyller det sin funktion så... |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 21:10:15
|
Får nog klämma in tätning här och var.

Viktigast var som sagt att elementet ligger stumt an bakåt samt att det inte rullar åt sidan.


|
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 21:13:58
|
Halvannan timme senare:

Med kolonnerna liggande så här, inser man att man kunde ha gjort det enklare (och snyggare). Nu är de gjorda i alla fall. Limning och ihopmontering av alla MDF-delar senare kväll eller i morgon bitti. Sen skall elementen monteras. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 22:49:50
|
Sådärja, första kolonnen redo att ta emot element.

Men det får bli i morgon...
|
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/18 : 10:57:52
|
Testar min baffelidé innan jag monterad elementen.
Det är fem stycken plattor 30 x 180 cm (8 mm MDF takpanel från Byggmax). Baffeln är alltså helt fri från kolonnen. I baffel sågas tre 40 cm i diameter urtag för elementen. Centrum för urtagen är 40, 85 och 130 cm.
Banden skall återfå sina halverade rörisoleringsskålar som diffraktionsutjämnare så att de står kloss intill baffeln.

Bara en halvan av baffeln syns framifrån, den andra halvan går rakt bakåt.


Här finns det viss risk att det inte blir så bra. Tumregeln för OB säger 10xVas i volym bakåt. Med tre element och Vas på närmare 500 liter skulle det innebära 15 kubikmeter! Som bafflarna står ovan är det 154 cm till bakvägg och 50 cm till sidovägg från elementens centrum räknat. Volymen som kolonnen "ser" bakåt är då ungefär 2 kubikmeter. Här gör då 10 cm framflyttning/sidoflyttning stor skillnad. |
Edited by - solhaga on 2012/05/18 11:00:53 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/20 : 21:29:56
|
Första fastsättningsförsöket med ett slags dämptejp i botten (ursäkta oskärpan):


Men det fungerar inte så bra med tejpen, måste också fila en hel innan alla element passar in i urtagen. En mall byggs så att alla urtag passar och samtidigt blir lite jämnare. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/20 : 21:35:32
|
Efter filning lägger jag ned det hela och använder konstruktionslim och kilar för att få det hela i våg. Låter plastpåsarna vara kvar, vill ju inte få ned damm i spolgapet.


 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/20 : 21:37:35
|
Kladdar på lite silikon vid magneten.

Skall nog ha på mig glasögonen nästa gång  |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/20 : 21:40:01
|
Låter det torka till i några timmar innan jag lägger ytterligare ett spikband, denna gång runt magneten med dämpplattor i mellan.

Drar en genomgående maskinskruv så att det går att spänna åt. Det första spikbandet sitter fast med träskruv. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/20 : 21:43:50
|
Så, färdigt att förbafflas.

Men får bli en annan dag/helg. Känns dock lite lockande att koppla in dom utan bafflar:
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/20 : 21:56:18
|
Hela högtalaren väger in på 65 kg. Mms är 387 gr, en faktor på 168 ggr. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 19:44:45
|
| Dags för ett första försök med bafflarna. Jag vet ju inte hur mycket durra från de rena ljudvågorna, mekaniskt har jag försökt att få de avkopplade. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 19:56:30
|
Tar av gummipackningarna, under ligger foam:et ogenombrutet så ingen igenklistring av monteringshål behövs.

Monteringen verkar hålla så här långt. Det som syns som en spricka ovanför motorn är en sträng svart silikon. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 19:59:32
|
Tejpar ihop två panelbitar och sätter de framför elementkorgarna

och ritar av konturerna.
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 20:02:32
|
Här skulle man ju kunna ha fräst, men det blev sticksågen istället.

Förstärker med de eviga spikbanden.
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 20:07:41
|
Dags för lite koppling.

Senare blir det direktkoppling från GC:nas utpaddar direkt till elementen, men än så länge skarvar jag.
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
|
Topic  |
|