| Author |
Topic  |
|
Circlomanen
Semesterfirare
    
9880 Posts |
Posted - 2012/05/11 : 16:33:17
|
| Gjut en pelare av betong som har färdiga uttag för elementen. Allt som sedan behövs är nån kil eller liknande som klämer fast magneterna i urtagen. Det borde ge dig den styvhet som du behöver för att hålla alla elementen stilla. Undervärdera inte krafterna av så mycket magnetmassa, konvikt och acceleration som sker i en konstruktion som denna. |
 |
|
|
jonasz
Member
    
2543 Posts |
Posted - 2012/05/11 : 16:36:58
|
Häng upp dem istället så lär det inte vibrera.  |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/11 : 16:43:51
|
quote: Gjut en pelare av betong som har färdiga uttag för elementen.
Japp, så får det bli.
quote: Skulle det bli för lätt kan konstruktionen kopieras i betong
Bygger det först i MDF för att kunna måttsätta gjutform samt eventuellt kunna börja tänka på hur baffeln skall utformas. |
Edited by - solhaga on 2012/05/11 16:48:46 |
 |
|
|
Beat
Member
    
1505 Posts |
Posted - 2012/05/12 : 15:19:18
|
Ehm - är jag helt ute och cyklar när jag påstår att den kraft du får av ett dynamiskt element är från de delar som rör sig. En kraftekvation ger att den resulterande kraften som sedan tar sig ut som impuls kommer av vikten av talspolen och membranet och till viss del upphängningen. Magneten är stilla i relation till kon och talspole. De är helt motverkande. Endast ett sidospår.
Din planerade bakåtsträva - om den fortfarande är aktuell - är säkert inte fel om du får den visuellt ok. Snela lite på Jam 909 för deras lösning. Ta den och gör den bättre. |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/12 : 15:48:59
|
| Newtons tredje lag. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/12 : 15:52:29
|
Har du en länk till Jam 909?
Angående bakåtsträveriet: Jag bygger med MDF först. Verkar det ok så slutar jag där. Leker också med tanken att eventuellt gör bakåtsträvan lite tyngre mha fastskruvade (och borttagbara) vikter. |
Edited by - solhaga on 2012/05/12 16:08:07 |
 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
    
9880 Posts |
Posted - 2012/05/12 : 16:36:40
|

Jamo 909. |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben
    
8338 Posts |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/12 : 20:31:37
|
| Nja, elementen är inte monterade i motorn. |
 |
|
|
Beat
Member
    
1505 Posts |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 19:36:40
|
Tänkte mig nog baffeln helt fri från övriga delar.
Kommer snart bilder på nästa inkarnation. (eller: Vad kan man göra med 30 kg MDF-board?) |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 20:25:35
|
Tredubbla MDB-strävor, dubbel bottenplatta. Fram- och baksidor:
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 20:26:58
|
Tvinga borrhålet att gå rakt igenom alla tre:
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 20:28:51
|
Sätter endast tre bultar så länge, skall ju bara kolla om det blir stabilt tillräckligt.

Har syns också var motorerna skall sitta. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 20:31:13
|
Bottenplatta:

Borde räcka med dubbel. Lägger hellre vikter på om det behövs. Stativet blir lite mer lättflyttat då. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 20:35:13
|
Framsidan, eller ja, främre stödet.

Kan inte göra det högre då det i så fall hamnar bakom första elementets nedre del. Luftmotståndet för konen bakåt bör ju vara någorlunda samma som framåt. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 20:36:59
|
Det är bra om man förborrar:

Nåja, funkar detta blir det limning och fler skruv. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 20:38:21
|
Ihopmontering:
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 20:41:40
|
Närbild:

Egentligen behövs inte bättre finish än så, tanken är att dessa delar inte skall komma att synas. Men man kan ju alltid klafs på någon resttapet eller varför inte decoupage? |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 20:43:35
|
Bakre stödet:

Lite dålig passform här. Funkar detta har jag lite slipjobb att göra. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 20:47:16
|
Färdigt?

Upplever det lite vingligt i sidled.
I bakgrunden syns en gammal studsmatteställning som när fjädrarna hade gjort sitt blev till en pergola med armeringsjärn i bågar och ett trädäck i mitten. Lite armeringsmattor mellan stolparna fullbordade. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 20:53:30
|
Det blev bättre med dubblerad baksida:

Med tajtare anpassningar och lim samt lite sandsäckar eller dylikt på bottenplattan kanske detta duger. Eventuellt kan en U-balk baktill ytterligare staga upp.
Ja, det var sista bilden för idag.
Vad blir domen?  |
 |
|
|
Beat
Member
    
1505 Posts |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 23:07:59
|
quote: Angående läget på huset - jag är avis!
Inte när gödslet körs ut på åkern.
quote: Annars är det väl bara att montera och prova?
Får se om det blir i morgon.
|
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 09:40:42
|
Så magneten/motorn kommer att i bakkant möta denna kolonn på en yta av 15 x 6 cm. Se det ritade urtaget några poster upp. Denna kontaktyta bör vara odämpad, jag vill ha en koppling till kolonnmassan och inte ett system med resonansfrekvens som motor-dämpning-kolonn skulle utgöra.
För att slippa precisionsågning och -filning gör jag dock urtagen i uppåt och nedåt helt raka: de skulle egentligen ha en diameter på 15 cm med extra 0,5 där själva magneterna är.
Här blir det då vibrationsdämpare från Clas O (30-9687) för att dämpa eventuella rullningsrörelser.
Motorn fixeras i sidled med spikband vadderade med dämpkuddar.
Det kritiska i denna konstruktion blir att få bakdelen av motorn att lika dikt an kolonnen, jag vill i detta läge inte limma. Något slags anspänning måste kanske till från motorns framkant bakåt över motorn för fastsättning i kolonnen. |
Edited by - solhaga on 2012/05/17 09:50:49 |
 |
|
Topic  |
|