HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tappat infrabas horn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/07/18 :  13:13:28  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Vill ha tryck mellan 16-30Hz typ.
TRYCK...
Får inte göra hål i vardagsrumsgolvet ner till källaren annars hade det blivit en oändlig baffel IB.

Funderat på servostyrda element i sluten låda på 200 liter också, men efter diskussion med Martinsson så kan det vara så att Tappat Horn kan ge några dB högre verkningsgrad än sluten låda
Och det vore ju inte dumt.
Servostyrning är ju viktigare när man vill sänka distortionen, men under 30 Hz vill man bara ha dB.... 10% distortion är inget problem då örat i sig själv har mycket högre dist än så vi höga ljudtryck.
Varför kasta pärlor åt HiFi svin?
Nu besitter jag inte Circlomanens och Martinssons mfl gedigna kunskap i hornresp så...
Vem kan hjälpa?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/18 :  14:41:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Inget problem med trycksättning av rum mellan 16 Hz och 30 Hz med hjälp av förtappade saker.
Hur ser ekonomin ut?

Som ett första utkast hade jag nog rekomenderat 4 st Seas L26ROY eller 2 st B&C 18TBW100 i någon typ av tappad pipa. De blir ganska stora, men detta är vad William Cowan säger om nått liknande på diyaudio:

quote:
Lots of output. Very low distortion because of excellent cone control. I was unable to upset the drivers with the full output from an AM1600. The big horn plumbed the depths with more ferocity than any other sub I've experienced. Even an 800L dual 2245H vented box couldn't get close to the big tapped horn for sheer low frequency grunt. Wherever I placed the mouth of the horn the gyprock on the walls would come loose and start banging against the studs.

Tom's fireworks recording was simply jaw dropping with this sub running under my Unity system. The sub integrated seamlessly in my very high resolution system.


Du vill ha hornet avstämt ca 2-3 Hz djupare, å det skall väl inte vara nått problem.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/18 :  14:54:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




En diskret liten sak.
Att den är "nere" på bara 133 dB runt 23 Hz ör lite oroväckande.
Jag är medveten om att denna är både dyr och stor, men att pressa små elemenet till fasansfulla konamplituder är ett recept på dålig ljudkvalitet och en massa odistinkt muller. Man kan såklart använda billigare element, och en st 18-tummare räcker nog i hemmamiljö.
Men om man använder bra element och stor konyta så får man en karaktär som är extremt beroendeframkallande. Den blir enormt slagkraftig och rolig. Den kan verkligen ge dom där underbara tryckvågorna som verkliga stora trummor och andra transienta instrument kan ge. Jämför med Barabass med sina 2 st 21tummare. Man kan aldrig få samma karaktär med mindre konyta och större slaglängd.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/18 :  15:04:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Två st seas L26RO4Y i en tappad pipa avstämd till ca 17 Hz.
Ganska rimlig med en systemvolym på ca 180 liter.
(föregående var på över 900 liter)

Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2012/07/18 :  15:38:47  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Inget tappat horn men om man vill ha nåt som är byggt och testat snarare än simulerat så verkar det här ju vara något:
http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/subwoofer/tl_sub30/index.html
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/07/18 :  17:56:39  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
133dB har jag ingen glädje av... ingen långvarig i allafall! Man vill ju vara snäll om den enda hörseln som man har fått.
110 dB skulle räcka fint tror jag.

Här är ett element med högre verkningsgrad, lägre resonansfrekvens samt större konarea....
Skulle detta funka eller har det för högt Qts??
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=295-455

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2012/07/18 :  18:32:39  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
Hehe, 23 Hz i 133 db!!!!
Rutorna kommer lossna, böckerna kommer trilla ner, gipsväggar kommer att självsvänga... och ESL kommer få ont i inre organ. Vad säger miljölagstiftningen?
Snacka om kräkreflex Circlomannen :)
Det där är nog mer att betrakta som vapen ;)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/18 :  19:14:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det där Daytonelementet ser inget vidare ut. Tror det kommer sakna lite "djeaflarannama", dvs låta lite slött och resonant.

De där hiskliga ljudtrycken är inte målet med konstruktionen, utan ett sätt att få upp konyta, tvärsnittsyta och verkniongsgrad. Jag tror inte heller att du skulle driva infrabasen med 4800 watt. Infrabas är mer effektkrävande än man kanske tror. Vill man ha bra tryck ne till 15-16 Hz så krävs antingen ganska hög verkningsgrad eller ganska många watt för att det inte skall klippa och leva roevare.

Två st Seas L26RO4Y eller två st Peerless XXLS12or borde funka bra i hemmamiljö, även om du inte får samma übergroteska tryckvågor som från två st stöddiga 18-tummare.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/18 :  20:15:26  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
TC Sounds kanske har något?

http://www.tcsounds.com/products_main.htm
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/07/18 :  22:58:13  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
133db verkar skojigare än 89db

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/07/18 :  23:55:14  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Seasen har ju ganska lågt fs... fast 5dB lägre verkningsgrad än dayton?
Jag har 4 st av dessa dayton i Dipol och dom är ju inte slappa i den applikationen.
Om man räknar på Dayton för skojj skull, hur ser det ut då?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/07/18 :  23:55:44  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tänkte visa ett exempel på ett th med Faital 15XL1400 som inte är jättestort men ändå mullrar ganska bra:








Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/18 :  23:58:48  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men det är ju 134 dB vid maxeffekt (760W) i ena fallet, och 99dB vid 2W i andra fallet.
Är det inte någon annan än jag som tycker att det är ganska orättvist att jämföra så?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/19 :  11:13:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag har 4 st av dessa dayton i Dipol och dom är ju inte slappa i den applikationen.
Om man räknar på Dayton för skojj skull, hur ser det ut då?


Såfort man stoppar ett element i en resonant pipa med eller utan expanderande tvärsnitt så ändras spelreglerna en hel del. I en öppen baffel så är elementet dominant i resulterande totalrespons. I en pipa så är "degraderas" elementet till att driva en kvartsvågsresonans, och där blir pipan dominant i den resulterande totalresponsen. Ett Qts på 0,59 och Qes på 0,63 tyder på ett ganska resonant och magnetsvagt element, som inte kommer "orka" kontrollera kvartsvågsresonansen, vilket kommer att ge en resonant och murrig karaktär.
En tappad pipa för en eller två Dayton IB-385-8 kommer att bli stor.



Detta är med ett element.



Mvh Johannes.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/07/19 :  22:38:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Servostyrning är ju viktigare när man vill sänka distortionen, men under 30 Hz vill man bara ha dB.... 10% distortion är inget problem då örat i sig själv har mycket högre dist än så vi höga ljudtryck.
Mja. Harmonisk dist i bashögtalaren HÖR du ju, för övertonerna är hörbara. Säg att du har helt ren 20 Hz, den hörs inte, bara känns. Kör du in 20 Hz och får ut hörbara toner, då är det distorsionen du hör. Omvänt kan en oerfaren lyssnare bli imponerad av lågbas som hörs och tycka att superren bas är trist, för den imponerar inte på samma sätt. Jag minns en sån incident när vi var hos Bo Hansson, enda gången jag hört hans murade bashorn. Det är den mest extrema lågbas jag någonsin upplevt men den "imponerade" inte ett dugg, den bara fanns där.

Vår Barabbas med dubbla 21-tummare nämndes, nu är det inget TH utan en sluten låda för varje element. Men membranyta är viktigt, vilket var poängen. I fallet med Barabbas är elementen monterade åt var sitt håll för att släcka ut andratonsdist också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/07/20 :  00:02:26  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Hmmm Cirklomanen nämnde en Peerless xxls. Den finns i en trevlig 12" version som heter 830952 som har ett fs på 19Hz:
http://www.dieboxhifi.de/media/peerless/XXLSWAL1204.pdf

Qts på 0,37 är väl hyggligt antar jag för th?
Ok... beställer en sån. :-)
Går det att få en hyffsat rak kurva mellan 16-50?
(Kommer att dela vid 25Hz men vill att tonkurvan skall vara rak en oktav från delningen)
Cirklo... du vet att du är en klippa!!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/20 :  08:38:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Är det utanför rim och reson att beställa två st?
2 st är mycket mer än dubbelt så bra, då kanamplitud sjunker påtagligt, verkningsgraden går upp och tvärsnittsytan ökar så mycket att magneter får plats utan en massa dubbla bafflar å annat krångel.

Jag skall simma, men det kan ta en liten stund. Trött som en djupfryst och bakfull snigel idag.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2012/07/20 :  13:17:43  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag skulle nog faktiskt bygga en testpipa med Dayton IB15, eftersom det är såpass enkelt att bygga och att vika en pipa med konstant tvärsnitt. Se det här Brian Steel bygget som exempel: http://www.diysubwoofers.org/projects/other/tapped-pipe/

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2012/07/20 16:07:41
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/07/20 :  16:36:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det låter som om Kraken 212 är valet för dig! Beprövad och extremt
prisvärd om det är TH du fastnat för. 2 st. 12" i push
pull-konfiguration för att sänka disten. Många har byggt utomlands
och även "barco" här i Sverige.

quote:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1279731
Se "designtråden" : http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=35581

hififorumtråd om denna design : http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78063
DIYaudio : http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/160879-build-your-own-2x12-th.html

EDIT: Länk till provlyssningsinlägg http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1288872#1288872





Foto: barco

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2012/07/20 :  20:02:00  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Det är intressant nu med två aktiva TH-trådar om än lite olika samtidigt. Om vi ser till matsj:s begäran om PA hjälp, så passar Anders Martinssons och Johannes Rodins simuleringar som handen i handsken. Fast för Martinssons del är det kanske en liten nyhet: det här TH-hornet som han tagit fram har inte blivit byggt ännu. Men det är därför ingen direkt chansning, det kommer att leverera som simuleringarna säger. Och det är i själva verket inte lite.

Men samtidigt baissar Johannes Dayton IB15 elementen en smula, fastän de simulerar riktigt bra. Jag tror inte att det finns egentlig grund att se ned på Dayton högtalarna. Magneten väger 2 kilo och Bl-värdet är bättre än Peerless XXLS, så var ligger svagheten ? 19 mm spån och en prototyp borde kunna ge svar.

Petters konstruktion har fått mycket beröm från byggare runt klotet, den presterar definitivt vad som lovas.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2012/07/20 20:15:59
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/20 :  20:14:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har inte hört Daytons IB-element själv men har både läst och hört andra kritisera det en del även i en öppen baffel. De är säkert bra, men jag känner mig skeptisk. Ca 600 liters låda för ett element känns lite i största laget med tanke på prestandan. Stoppar man in en B&C 18TBW100 i en rak tappade pipa så får man mycket mer u den. Det skiljer en hel del i pris såklart. Har han elementen så är det bara några spånskivor kvar till en gigantisk tappad pipa.

Jag röstar på magnetstarka proffselement. 2 st Faital Pro 18HD1060 skulle nog kunna ge allt man någonsin behöver, framförallt SQ men även spl.

Baserat på vad William Cowan skriver om Peerless 12or i tappade horn så tror jag att de kan prestera riktigt bra. Dayton är en chansning, och de blir enorma.

Pettsons Kraken borde funka riktigt bra. De ser fina ut. Det är en beprövad konstruktion. Lätt att ställa upp längst en vägg. Billiga element.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2012/07/20 :  20:34:25  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Hej Johannes,

Jag är inte ute efter någon polemik. Jag har tvärtom hört bra om Dayton IB15 elementen i OB och IB. Bernt J bl andra har spelat dem med med bra resultat.

Esl har säkert själv räknat en del med Hornresp och sett ungefär hur simuleringarna slår. Jag tycker din längd är OK tvärsnittsytan kan ligga på 1000 cm2 utan bekymmer. Det ger en pelare med fyra kanaler på ca 115 x 80 x 50 cm netto mätt, är det jättestort ? Och jag säger inte att jag vet hur det funkar bara att det borde testas !

Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2012/07/20 22:57:35
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/07/21 :  09:41:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Dayton IB är OK i öppen baffel tycker jag men parametrarna passar dåligt för annat.
Sen beror det på vad man lyssnar på för musik, stenhård Techno på svidande ljudvolymer eller stillsam jazztrio?
Jag lyssnar på båda ytterligheterna och jag föredrar inget av TH eller dipol. Provat båda men hamnat på annan lösning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/07/21 09:42:56
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/07/21 :  11:47:12  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jag har tyvärr aldrig simmat med hornresp.. därför litar lag på johannes och anders mfl..
Jag har idag dipolbasar som ajg är nöjd med och som jag aldrig kommer släppa.... det är fyra st Dayton IB15" två st per kanal.
Dessa spelar rakt till 20Hz, men eftersom dom precis bottnar vid riktigt hög volym så vill jag addera en Infrasub!

Infrasubben skall bara komplettera mellan 16-30Hz jag kanske lägger delningen strax under 30Hz.

När jag räknar på vad mina dipolbasar ger vid 20 Hz så är det inte mycket mer än 105-107 dB. Där bottnar Dipolbasen vid 20 Hz.
Jag skulle alltså nöjja mig med 110 dB i maxljudtryck mellan 16 och 30Hz!
Jag vet... det är inte jättesexigt :-)

Kan tänka mig två billigare 12" element i Push Pull för att eliminera andra ton, samt att det ger mer kontroll.
Kan man simulera Push Pull i Hornresp?


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2012/07/21 :  13:52:01  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Nu har jag inte räknat på det men får du verkligen ut 105dB vid 20hz med dipolerna, tycker det låter mycket.

Tycker du ska titta på Petters konstruktion, billiga element och antar att den ena går att fasvända för lägre dist.

Edit, ser nu att de är fasvända redan, kör på dem!

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2012/07/21 13:55:17
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/07/21 :  14:34:07  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
"Kan tänka mig två billigare 12" element i Push Pull för att eliminera andra ton, samt att det ger mer kontroll."

Skulle råda mot detta då blåsljud och annat är mer störande än den andratonsdist man kan eliminera.
En användare på diyaudio testade med ett par LAB 12 och de gick inte att använda på den volym där minskningen av 2H skulle göra någon skillnad. Kylningen lät för mycket. Och då är ändå LAB 12 hyfsat bra element.
Sitter dom i en låda som kan äta upp blåsljud så är det kanske en annan sak.

"Kan man simulera Push Pull i Hornresp?"

Spelar ingen roll då olinjärigheter ändå inte simuleras.
Flera element i serie och parallellt samt isobarik kan simuleras i hornresp.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000