HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Norge tur o retur
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/06 :  13:09:40  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
En kylslagen septembermorgon startade jag en maratonresa till vårt vackra grannland i väst. Isskrapan fick hämtas i källarförrådet innan jag kom i rullning.
Genom ett mörkt och dimmigt Bohuslän gick färden norrut mot Svinesundsbron. På trafikradion gick skarpa varningar om blixthalka på bron ut.
En hel del älg hade oxå varit synliga.

Vid 8-tiden äntrades bilfärjan som skulle ta mig över Oslofjorden från Moss till Horten.





Horten i sikte. En halvtimmas båtresa senare var jag på fast mark igen.

Såhär dax hade solen skingrat morgondimmorna och kvicksilvret krupit upp lite över nollan. Fortfarande återstod halva resan innan målet för dagen på Norska sydkusten skulle nås.





En idyllisk rastplats hittades vid en liten tjärn.




Kaffe o macka

Edited by - plind on 2013/10/06 13:10:26

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/06 :  13:27:10  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Som någon säkert redan listat ut så är det Kristiansand som blir slutmålet på resan.
Vad finns då för spännande saker att besöka där?? Jo första stoppet blev ett "showroom" mitt i byn där den gamla anrika firman DOXA visar och demar sina produkter
Mannen bakom DOXA produkterna heter Knut Öystein Lauvland. Han har i snart 40 års tid konstruerat såväl elektronik som högtalare. Mest kända för den bredare massan är säkert hans effektförstärkare. Har själv en i min ägo och har haft flera andra innan den Förutom att konstruera välljudande HiFi arbetar Knut som lärare.

Här finns mer att läsa om "The Doxa history" http://www.doxa.no/history.html






Lokalen bestod av 2 våningar. Här en bild från gatuplan där de nya golvhögtalarna Model 8.2 syns.




Lite närmare. Som synes en tvådelad konstruktion där diskantelementet sitter i ett eget litet kabinett på toppen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/10/06 :  13:50:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En tur till Norge, mysigt!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/06 :  14:00:37  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Högtalaren har en uppgiven känslighet på 94-95db. och behöver därmed inget mindre "kärnkraftverk" som drivning. Som klippt o skuren för Knuts nya 35W slutsteg Doxa 61. De går djupt oxå, -3db. uppges till låga 23hz :o Det är en tvåvägskonstruktion med flera olika kammare på insidan. Vad jag kunde förstå med mina bristande teknikkunskaper så rörde det sig om en slags kvartsvågspipa.

Mer info om högtalarna här; http://www.doxa.no/products_speakers_82.html


På övervåningen fanns ett system med både slutsteget och högtalarna inkopplade.





Jag fick lyssna på lite god musik via hårddisk och det lät verkligen övertygande trots att rummet var praktiskt taket obehandlat akustiskt sett!
En härlig luftighet och dynamik parad med den där goa "köttigheten" som jag gillar.
Knut berättade att han älskar vinyl och rör. Vid utvecklandet av sina produkter har han "300B-soundet" som sin referens
Nu berättar han stolt att med sitt nya slutsteg Doxa 61 har han lyckats komma närmare än någonsin tidigare. Slutsteget är "singleended" vilket förklarar den relativt beskedliga effekten.
Stor hjälp vid framlyssnandet har han haft av en ung man vid namn Trond som är musiker. Träffade även denna Trond och Steffen i showrummet.

Mer om slutsteget här; http://www.doxa.no/products_amplifiers_61.html

Edited by - plind on 2013/10/06 14:01:38
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/10/06 :  15:09:24  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
De nya Doxa 8.2 ska vara fantastiskt trevliga enligt denna recension, skulle vara roligt att höra dom nån gång.

http://www.oslo-audio-society.com/html/tester/DOXA/Doxa_Roy_82_01.html

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/06 :  17:00:04  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Tiden flyger iväg när man har skoj och jag hade en destination kvar att besöka. 50 mil bilresa tillbaks till Götet så jag blev tvungen att ta farväl av de trevliga "Guttarna"






En sista bild på högtalaren med konstruktören själv vid sidan(de han håller i är en Trianglehögtalare). På återhörande
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2013/10/06 :  20:53:17  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
25-års garanti på DOXA:s prylar är schysst.
DOXA 61 må ha "endast" 35 watt, men har en nätdel på 1000VA...
Nyfiken, är bara förnamnet...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/06 :  22:01:47  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
I ett villaområde i utkanten av Kristiansand finns en annan av traktens HiFi-aktörer, PM-Audio.
Det är ett ett litet familjeföretag med verksamheten förlagd till bostaden. Paul Mortensen som ägaren o grundaren heter hade under en period lokal på byn men olägenheterna i samband med bygget av ett köpcentrum gjorde att det blev omöjligt att bedriva verksamhet där. Paul berättar att han tvingades arbeta i lokalen med hörselkåpor på när de pålade utanför Naturligtvis kom det inte in så många kunder..

Verksamheten har varit igång 16 år och första agenturen som kom in var de Finska Gradienthögtalarna och Australiska Krix. Dessa fina märken finns fortfarande kvar och har med tiden utökats med ett flertal andra.
Det PM-Audio är mest kända för är förmodligen de fina "Black Magic" kablarna som hustrun Marion mycket skickligt tillverkar i husets källare





Både signal- och högtalarkablar finns på programmet till mycket i sammanhanget överkomliga priser.
Nyligen fick högtalarkablarna en mycket fin recension i en respektabel Tysk tidskrift!





Paul själv med högtalarkablarna i kardan. Paul har alltid brunnit för musik och instrument. Han har bl.a. spelat trummor och basgitarr i ungdomen.
Han berättar att han alltid lyssnar och utvärderar mycket noga innan han tar sig an en ny agentur.
Paul har ett förflutet inom Telecombranschen och lärde sig där vikten av god skärmning av kablar.

Edited by - plind on 2013/10/08 13:57:50
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/10/06 :  22:19:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Skymtar jag en Scheu Analog Premier skivspelare?
Han såg inte så vänlig ut på bilden, hoppas han är snällare IRL

Trevligt reportage för övrigt!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/07 :  08:57:13  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Paul är jättesnäll Micke,han spände sig lite bara framför kameran
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/07 :  19:28:39  Show Profile Send plind a Private Message  Reply



Översiktsbild på "referenssystemet". Som ni ser och förstår så gillar Paul vinylspelare






Juvelen i skivspelarsamlingen är denna Kronos från Canada med dubbla tallrikar. De går åt motsatta håll för att minimera vibrationer!






Mer om godbiten här; http://www.pmaudio.no/index.php?menu=produ...mp;PProdukt=876
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/07 :  20:41:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant konstruktion.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/07 :  21:00:14  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Lite mer bilder på maskinparken






Edited by - plind on 2013/10/07 21:04:51
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/07 :  21:04:18  Show Profile Send plind a Private Message  Reply



En läcker liten dac från Goldenote.






cdp. från samma tillverkare.

Edited by - plind on 2013/10/07 21:08:29
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/07 :  21:10:49  Show Profile Send plind a Private Message  Reply



Pauls favorithögtalare Gradient Revolution MK1V. Består av ett Seas coaxelement i toppdelen och 2st. 12-tummare i dipol i underdelen. Underdelen är vridbar i förhållande till toppen för att kunna optimera basåtergivningen med hänseende till rummet.
De kan även fås i en aktiv version med externt elektroniskt delningsfilter. Skulle man mot förmodan sakna bas går de att bygga ut med extra basmoduler..

Fick tid till lite lyssning på huvudsystemet och det lät mumma! Väl tilltagna rumsdimensioner och lite akustikfix i form av Furutechs diffusorer/absorbenter gjorde att ljudbilden antog gigantiska mått med bibehållet fokus och precision Önskar jag hade ett så stort rum...

Edited by - plind on 2013/10/07 21:17:03
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/07 :  21:13:08  Show Profile Send plind a Private Message  Reply




Den otroligt kompetenta kraftförmedlaren i huvudsystemet, Amerikanska Coda 33.0.Den petar ur sig 330W vid 8 ohm. Coda är relativt okänt på våra breddgrader men killarna som står bakom är Nelson Pass gamla arbetskamrater på firman Threshold. Efter att Nelson slutat och bildat eget gick Threshold i graven men förstärkartillverkningen kom igång igen med firmabeteckningen http://www.coda-continuum.com/. De har även sk. "OEM" tillverkning åt andra firmanamn, bl.a. Sanders Sound Systems.

Edited by - plind on 2013/10/07 21:17:40
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/07 :  21:22:28  Show Profile Send plind a Private Message  Reply



I samma rum fanns ett annat system med ett par intressanta högtalare från JansZen. Elektrostat i diskant/mellan och dynamiska element i basen.
Gjorda för att stå nära bakvägg och beskedliga till storleken torde borga för en hyfsad "WAF"






Mer info om dessa här; http://www.pmaudio.no/index.php?menu=nyh&art=80
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/07 :  21:25:35  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Tack till Paul och Marion för en intressant dag Först vid 18-tiden kom jag på rull hemåt med många upplevelser rikare och 50kg. tyngre bagage..

Långt efter midnatt var jag åter hemma i Götet. Tack för att ni följt med på resan


www.pmaudio.no
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2013/10/08 :  16:11:19  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Å vad var det då i bagaget för nånting?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/10/08 :  20:51:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Tjusigt reportage. Men cliffhangern i bagaget var inte snällt. Vi är mycket nyfikna på de där 50 kilona!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/08 :  20:53:51  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Ledtrådar; A 100 15.0
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2013/10/08 :  21:25:03  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Det verkar ha varit en härlig utflykt plind!
Trevligt reportage i Hifi & Musik dessutom De lär väl få komma tillbaka för att recensera nykomlingen

Dags för ett espressobesök snart kanske
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/08 :  21:34:10  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Det verkar ha varit en härlig utflykt plind!
Trevligt reportage i Hifi & Musik dessutom De lär väl få komma tillbaka för att recensera nykomlingen

Dags för ett espressobesök snart kanske



Absolut!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2013/10/09 :  19:51:59  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Intressant reportage, tack för det...

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/10/09 :  20:47:29  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Rätt säker på att basen i dessa Doxa 8.2 är den jag använder i mitt bygge. Men jag har endast 1 st per högtalare. Låter säkert bra ihop med den fina diskanten.

Edited by - Snutten on 2013/10/09 20:56:58
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2013/10/09 :  21:12:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
De där Gradient högtalarna är väldigt bra i mina öron, de gör nästan inget fel. De hade tillsammans med ett annat rum det bästa ljudet på Arken senast det begav sig.

Jorma Salmi som konstruerar har en förmåga att tänka utanför boxen och komma fram med lösnmingar som funkar i vanliga rum. Om inte regeringen funnits (eller varit musikintresserad) hade det stått ett par sådana hemma här för länge sedan.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000