HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Stora beslut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/06 :  22:37:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Varför har man tagit det "stora beslutet" att inte tillåta medlemmarna här att dela information och tyckande kring maltwhisky, rom och andra, för mig, oersättliga HiFi-tweaks?
Har svårt att tänka mig att ngn faller till föga och hamnar i träsket pga detta forum?
Vh micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2013/12/06 :  22:44:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag minns från min tid som mod/admin en medlem som startade en tråd där han propagerade för att ta narkotiska preparat för att förhöja upplevelsen. Han blev utesluten.

Vart drar man gränsen? Hur viktigt är det att var och en får lufta sina "oersättliga HiFi-tweaks"?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2013/12/06 :  23:50:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Är det så viktigt att prata alkoholhaltiga drycker? själv har jag fokus på helt annat så det har väldigt låg prioritet trots det händer det att jag tar mig något starkt att dricka vid festliga tillfälle.

Det finns säkert forum som detta ämne är bättre att diskutera på, sedan finns det säkert fler kunniga där än vad jag skulle bidra med.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2013/12/06 23:50:50
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/12/06 :  23:53:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Håller med Micke.
Varför?
Förstår inte alls

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/07 :  09:44:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
För mig är det inte viktigt i sig, men jag vill gärna förstå beslutet. Bernts exempel tycker jag beskriver ett helt annat problem som också lösts därefter.

Vh Micke

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/12/07 :  10:10:45  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Som ganska intresserad av de flesta typer av alkoholhaltiga drycker så kan jag rätt ofta upptäcka mig själv konnotera bra musik-upplevelser med någon typ av dryckjom. Just för att jag själv gärna tar ett glas rom/calva/bourbon/tequila etc när jag slappnar av framför stereon.

Men - det är ju därmed inte sagt att andra uppskattar det på samma sätt eller har samma relation till drycker som jag har. Och det får jag ju acceptera i så fall.

Men det borde ju gå att lösa med en del av forumet som kan diskutera sådant. Om behovet finns alltså. Men gränsdragning är ju svårt.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2013/12/07 :  10:39:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernts exempel tycker jag beskriver ett helt annat problem som också lösts därefter.

Jag ser inte riktigt skillnaden. Det är exakt samma handlings- och förhållningssätt till en upplevelse. Att det ena är olagligt är ingen självklarhet idag med designade droger osv. Ungdomarna idag har inte självklart alkohol som förstaval att berusa sig med.

Jag tycker också man ska ha i åtanke att det faktiskt finns en del alkoholister här på forumet, man ser då och då försök till spritskämt från vissa av dessa. Jag tycker det är rätt tragiskt emellanåt.

Och nej, jag är inte helnykterist.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/07 :  11:25:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Bernt, jag avsåg att lobbande för olagliga preparat ledde till avstängning för den individen, som en bättre lösning än att allmänt hyssja diskussioner om smakupplevelser.
Som väl är väldigt närliggande till vårt gemensamma intresse?

Jag har inga problem med att respektera beslutet, bara nyfiken på motiveringen.
Vh Micke

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2013/12/07 :  12:27:36  Show Profile Send drkim a Private Message
Personligen har jag inga problem med att diskutera öppet så länge det handlar om lagliga saker. Det har ju funnits otaliga trådar gällande kaffe, som också innehåller substanser i "gråzonen". Sen ser jag inte syftet med att diskutera läkemedel, designade droger osv det får man väl i så fall göra på Flashback eller annan lämpligt forum.

Att det sedan finns personer som är alkoholister, eller som är beroende av koffein, eller rent av av att byta grejer inom hobbyn vi håller på med? Det behöver ju verkligen inte innebära att det inte finns ett värde i att prata om detta ändå på forumet?

Så länge det hålls i en ödmjuk ton och där det absolut inte får gå ut över någon eller vara på någons bekostnad så kan jag inte se problemet.

Är man alkoholist så får man väl hålla sig ifrån de trådarna, eller bidra med sina erfarenheter - detta måste ju i så fall givetvis ske på samma villkor som åt andra hållet, dvs med respekt och utan att trampa på någons tå.

Men så länge det handlar om lagliga saker, med en bra samtalston och värdefulla tips och inget trams är jag absolut för detta - sen kanske man ska hålla sig ifrån att tala om upplevelsen av att dricka och mer koncentrera sig på smak och kvalitet. Vad är bra, vad är dåligt, vad passar till vad osv...

En av anledningarna till att jag tycker det är OK är att jag tror att det kan finnas mycket kunskap på forumet, så som det gör med kaffe. Inte säkert man är så "nördigt" intresserad att man orkar registrera sig i ett Whisky- eller Vinforum? Då skulle det finnas ett värde i såna trådar här...

Själv dricker jag numera väldigt sällan, men när jag tar ett glas eller två så vill man gärna att det ska vara gott och hålla hög kvalitet

PS! Jag kan dock ha förståelse att man ej vill ha trådarna på forumet pga att det skulle kunna behövas ett större behov av admin arbete. Det är en anledning som i så fall i min bok är ärligare...

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2013/12/07 12:36:27
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2013/12/08 :  00:44:38  Show Profile Send Larsho a Private Message
Bubbel och alla andra, jag ville bara ha ett tips, det var enda syftet med min fråga.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/12/08 :  10:31:35  Show Profile Send Vox a Private Message
Larsho
Köp en av varje så är problemet löst.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/12/08 :  11:14:49  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Själv är man hifiberoende, vad gör man åt det?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9050 Posts

Posted - 2013/12/08 :  11:25:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lever med det..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2013/12/08 :  12:31:01  Show Profile Send Larsho a Private Message
Vox du har rätt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2013/12/09 :  11:35:04  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Jag tycker det är mycket befriande och skönt med ett hififorum.

Jag tror att det är många av alla dessa små och kan tyckas till synes "onödiga" grundregler som under lång tid handskats med både sidenvante och stålnäve och med en fruktansvärd stor portion tålamod samt väl avvägt förnuft från diverse iblandande under alla år på detta forum som har skapat den bra balans och goda ton som jag upplever hålls konstant, dispyter händer men oj vad av ringa betydelse mot hur det en gång kunde blivit.
Regler är alltid mycket bra, man måste bara hitta en balans av så få som möjligt som ger största möjliga välbefinnande för communityns syfte, så enkelt och tydligt som det bara går.
Jag gillar i alla fall ramen här inne.
Ser ingen tillförd dynamik i att öppna denna port, eller kran.

Det kanske även finns en chans till att man belastar admins ytterligare med denna typ av forumdel.

Jag håller med Bernt!

Men AlfaGTV undrade ju angående det stora beslutet :)

((( Junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2013/12/09 :  14:39:38  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Ser ingen vits att diskutera alkohol här, jag får betydligt bättre svar på andra forum.
I det här fallet: whiskyforum.se

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2013/12/09 :  15:06:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Bubbel och alla andra, jag ville bara ha ett tips, det var enda syftet med min fråga.

Jag förstår det, men som sagt det finns forum för detta ämne också jag personligen tycker att man bör fråga där först för att förmodligen är kunskapen bättre där.

Lite som om jag skall göra äkta vaniljsås eller vispa ihop pulversås till äppelkakan kaffet i kväll ? nåja inte samma sak men det passar bättre på ett dessertforum än här. Det blir vaniljsås för det är godast för den som undrar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2013/12/09 :  19:46:03  Show Profile Send drkim a Private Message
Respekterar det fullt ut...

Men har ändå haft stor behållning av kaffe- mat- och biltrådar - lite vitsen med rubriken "Fritt forum" kan jag tycka. Men med tanke på hur klimatet var för ett antal år sedan så kan jag förstå hållningen, tyvärr tycker jag att det är lite för städat idag och ett betydligt mindre mängd pågående trådar, kan ju ha ett samband? Vad vet jag?

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2013/12/09 :  20:17:36  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tycker att det är vettigt att ha vissa restriktioner - tex politik och religion. Vissa ämnen är som gjorda att få människor "isär" och osams snarare än att verka samlande kring något som förenar oss och som alla kan dela - intresset kring hifi och musik tex på detta forum.

När jag anslöt till Hififorum för en herrans massa år sedan så tyckte jag det var lite larvigt att undvika vissa ämnen. Liksom många så har jag sidointressen som innefattar gott att dricka och äta.

Nuförtiden tycker jag att det är en klok strategi efter att ha deltagit i ett antal olika forum, både svenska och internationella - det barkar lätt iväg. Nu är hififorum fritt från "troll" och "flamethrowers" och lite av en trevlig fristad på internet. Det kan dock förändras rätt snabbt om regler tummas på och moderatorer inte håller en tydlig linje.

Mina fem cent

/Johan

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/12/09 :  20:40:38  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Nja... alltså religion och politik kan ju vara skönt att slippa på hififorum (även om det ibland snuddas vid dessa ämnen i tex. musikavdelningen då mycket musik har sådana budskap och kan väcka reaktioner)

Men alkohol?
Alltså ren propaganda för illegala droger fattar jag att det inte lämpar sig här, men lagliga "droger" som tobak, koffein och alkohol ser jag inga problem med att vi blandar in i våra diskussioner här.
Jag kombinerar ofta musiklyssnade med kaffe, alkohol och/eller rökelse. För mig är det en självklarhet och jag förstår inte riktigt varför det är okej att tex. diskutera vilken sorts fåtölj man sitter i när man lyssnar på musik - men inte vilken sorts öl man dricker till?

Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/12/09 :  20:54:29  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
tråkig tråd. det är ju ett hififorum för tusan. Ingen som har nå roliga horn projekt på gång? Ska skaffa mig ett gäng olika drivers och ha shoot out på min "pilot" anläggning vad det lider. Då är det öppet hus i årsta. Jag bjuder på julmust :)
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2013/12/09 :  20:58:45  Show Profile Send Mey a Private Message
Lite av vitsen med detta forum är just bredden, i kombination med en hög nivå och trevlig ton jämfört med andra forum jag tidigare besökt eller varit medlem på.
Här finns kunskap inom många områden utöver huvudämnet och för min egen del (och troligen andras del, misstänker jag) handlar valet om en ev. dryck inte om att uppnå ett rus utan att njuta av livet på bästa sätt där musiken är en central del som får sällskap av maten som i sin tur kröns av kanske ett (ett) glas barnförbjuden dryck.

Tyvärr kan allt missbrukas (även mat...) men om man väljer mellan två drycker med ett högt literpris handlar det sannolikt inte om att bli full.
Diskussioner om bästa APK (Alkohol Per Krona) eller tips om hur man botar bakfylla eller liknande nivå känns däremot malplacerade här. Likaså allt som är förbjudet men det känns ganska självklart.

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/12/09 :  21:04:57  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message

Håller med ophetic. Åtminstone tills nå'n kommer med nå't bra argument att inte kunna diskutera en så'n banal sak som två drycker från en holme väster på Skottland. Eller från norra Italien för den delen. Speciellt såna som är gjorda på russin. Och vilken typ av italiensk eller fransk getost som passar bäst till den jästa russinsaften. Eftersom detta för tillfället är ok att skriva om det vill jag slå ett slag för Pecorino Romano till just den drickan. Och massa olivolja till bröt. Mmmm. Vilken musik passar då bäst till detta? Pavarotti kanske?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/12/09 :  21:41:20  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
För min personliga del så har jag inget intresse av att diskutera tex. spritsorter (jag är rätt så onördig när det gäller sånt) men om folk känner att de måste hålla igen med att berätta om tex. sin sköna stund i favoritfåtöljen med favoritmusiken, favoritölen och favoritsnacksen... då blir det fel tycker jag.
Eller om man känner sig tvungen att "städa bort" whiskyflaskan innan man tar ett foto o lägger upp... känns också fel.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2013/12/09 :  22:30:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Nu är det så här det funkar, alkohol diskuteras INTE på hififorum, det är bestämt och så får det bli.

Ni får tycka vad ni vill, men så är det, ock det finns bättre lämpade forum för dylika diskussioner.

PG

PS jag gillar Wiskey, men det tar jag på andra forum DS

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2013/12/09 :  22:32:25  Show Profile Send drkim a Private Message
@mostlydiy - Om detta är en tråkig tråd, ja då kan man ju plocka bort hela denna avdelningen på forumet, är det bara hifi & musik som ska avhandlas? Fine, då gör vi så. I annat fall bör ju även detta kunna avhandlas på ett civiliserat sätt.

Ett annat sätt att lösa sin brist på entusiasm gällande denna typ av tråd är ju helt enkelt genom att fokusera på andra trådar istället...

Tycker mig känna igen mina egna åsikter i mycket av det som skrivs i tråden och så länge detta sker på ett bra sätt utan att fokusera på berusning eller fylla utan på livsnjutning och smak/pris, så ser jag inte problemet.

Att jämföra detta med politik eller illegala droger är ju kanske inte tillämpligt, det ena är ju olagligt och det andra är ju oftast ganska personligt. Där har ni rätt, det skulle förmodligen skulle röra upp känslor som lätt kan gå över styr.

Men att rekommendera ett vin eller en öl till mat eller musik kan väl knappast röra upp så mycket känslor?

Vill återigen betona att jag kanske dricker ett par glas vin eller en whisky var tredje månad eller så. Å andra sidan har jag en ganska sparsam anläggning numera och ändå gillar jag att läsa om både avancerad DIY och dyra finanläggnngar här inne, det samma skulle säkert gälla en tråd om finsprit...

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000