HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Val av motstånd mellan galler och jord?(6E6P+EL36)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/02 :  08:37:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så kan det nog vara Lovan.

quote:
Kondingarna tål den ökande spänningen,men kan man göra något för att minksa denna ev. ökning?(Troligen inte..)

Du kan ju reglera spänningen kanske men då tappar du ju lite av finessen med drosslar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2014/07/02 :  10:43:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nä,drosslar blir det,en har jag och en är beställd..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/02 :  14:24:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Man kan ju iofs få ner spänningen med dioder. Du har ju spänningsfall på 0,7 volt per diod

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2014/07/20 :  11:35:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hittade denna samling calculatorer som kanske kan vara till nytta för nån..?
http://www.ampbooks.com/home/amplifier-calculators/cathode-capacitor/

Håller vidare på med en träram till lådan och ska beställa aluminium plåtar till lock och botten.
Samt...väntar lite (50st) Led#180;s till test av ledbias på El36..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2014/07/29 :  21:46:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Testade idag 2x14 blåa Led#180;s på ena kanalens EL36,och tyvärr lät det inte så bra som jag hoppats på (och så lyste det ju så mysigt...)det hördes ganska tydligt när jag kopplade in det "gammla" hederliga motståndet och kondesatorn igen så blev ljudet mer kraftfult och naturligt..
Så så får det nu bli!..

Edit:Men led`s på drivrören tycks låta bättre än dito motstånd/konding..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2014/07/30 11:32:52
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2014/07/30 :  17:30:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Gjorde en test med ett 807 rör i ena kanalen och jag tycker att EL36 spelar tightare samt att 807 inte hänger med när man drar på lite..
Ja ja nu vet jag det oxå..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7531 Posts

Posted - 2014/07/30 :  17:38:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, med allt annat lika bör EL36 spela ifrån 807 med bred marginal (trots att sistnämnda på pappret ska tåla en betydligt högre anodförlust).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2014/07/30 :  21:37:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Och nu blir det till att riva test "plattan" och koncentrera sig på lådan..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2014/09/10 :  12:29:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
När båda drivrören matas med 30mA var så skiljer sig anodspänningen 5v (180 resp 175v) är detta något som kan höras?Hur noga brukar rör matchas?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Marzipan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2014/09/10 :  15:10:28  Show Profile Send Marzipan a Private Message  Reply
Hej, kul bygge! Roligt med andra som gör skatbon.
Har du ritat något aktuellt schema?

Min erfarenhet är att det är bäst att få allt att funka bra med vanlig RC-koppling och en "klassisk" rörnätdel först. Sen när man trimmat kretsen till att låta bra som den är så kan man pröva med mer exotiska saker som CCS, LEDs osv för att uppnå lite högre klarhet. Alltså, en kiselbrygga, rejäl konding (typ 470uf), ett motstånd på några K, och 330uF till. Så tar man slutrörets spänning från första kondingen och en lite lägre men mer filtrerad spänning till drivrören från den andra. Vill stärkaren inte låta OK med detta så är det inte troligt att speciallösningar fixar något.
Jag har en Heathkit justerbar rörnätdel för såna projekt. 0-400v @ 100mA, samt negativ bias om det behövs. Kan rekommenderas till alla som bygger.

Dina experiment med feedback känner jag igen:) Går ljudstyrkan inte ner innan det oscillerar så är det positiv feedback och man får vända på tåtarna från trafon. Det kan oscillera ändå iofs, men det man ska uppleva när man ökar den negativa feedbacken är att ljudstyrkan sjunker samtidigt som frekvensomfånget breddas. Sätter man ett motstånd i serie med potentiometern så slipper man bränna upp kolbanan! 1k borde räcka. Slutligt globalt feedbackmotstånd i mina byggen tror jag oftast har hamnat mellan 10-20k, alltså från trafons sekundär till första eller andra förstegsröret beroende på topologi.
Jag tror man behöver en väldigt fin utgångstrafo för att få bra, bred frekvensgång utan negativ feedback.

Gallermotstånd (för att vara on topic) kan man slå upp, typiska värden och maxvärden står i gamla rörmanualer. Vet jag inte så brukar 470K funka i alla lägen med katodbias. Vad som kan hända med slutrör som har för höga gallermotstånd är att de börjar dra gallerström och sticker iväg mot meltdown. (Har jag läst, inte upplevt, en viktig skillnad såhärpå nätet) Men 270k-470k brukar alltid funka. Och SÅ mycket skillnad i frekvensgången ska inte detta motstånd göra. Har jag för mig.

/Martin

ps. Rör är sällan matchade exakt och behöver oftast inte vara det. En spridning på 5-10 procent i vad rören drar är normalt och hörs inte enligt vad jag har märkt.

Edited by - Marzipan on 2014/09/10 15:23:55
Go to Top of Page

Marzipan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2014/09/10 :  15:30:58  Show Profile Send Marzipan a Private Message  Reply
En del gamla förstärkare har ett *delvis* avkopplat katodmotstånd på ett av förstegsrören för att man ska kunna koppla in negativ feedback där. Alltså istället för ett katodmotstånd så sitter det två i serie, och det närmast 0v är inte avkopplat med en konding men det närmast röret är. Feedbacken ansluts mellan de två motstånden. Borde kunna gå att tillämpa med en LED istället för det övre motståndet också...

Som på denna gamla stereo från Philips:
http://i27.photobucket.com/albums/c157/sveinb/ag9016dia-mod1.jpg
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000