HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hemma hos Claes - ett exotiskt system.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/14 :  17:51:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den här tråden blir en sidoeffekt av tråden "funderingar kring modern högtalarkonstruktion". Claes är extrem i allt han gör verkar det, har tävlat i roadracing och extremsegelbåtar tillhör intressena och ägodelarna.
När det gäller ljud så räknade Bo Hansson Claes som sin "inspiratör" vilket nog säger en del.

Vi börjar med en ytterst ovanlig bredbandare:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/14 :  18:03:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply


Här ser man att det finns "magnetiska bryggor" bultade på sidorna av magnetsystemet. Det är för att kunna reglera magnetflödet i spolgapet i elementet och därmed elementets Q-värde. Materialet är "Permadur" enligt Claes och magneten är AlNiCo.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/14 :  18:11:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här ser man att elementet sitter i ett horn:



Hornet framifrån




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/10/14 :  19:15:17  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Ah, det är hornladdat också, det förändrar ju förutsättningarna en aning...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/14 :  19:17:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Japp, sen har vi ju ett antal basar här också:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/14 :  20:36:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Läskigt intressanta bredbandare.

Kan tro att detta låter riktigt bra.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/10/14 :  20:45:41  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Det här känner jag igen från ett reportage i H&M.
Blir spännande att få lite fler bilder......

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/10/14 :  20:46:12  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Härliga bilder! (eller: Skönt att se att man inte är ensam om att inte bry om finishen)

Hornet är väl mer en CD-vågledare?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/14 :  21:30:08  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Skönt att se att man inte är ensam om att inte bry om finishen


Tror Ellsinger skrev något om det i hemma-hos reportaget i Hifi&Musik, ett par ramar med ljust ljudtransparent tyg och systemet hade i princip varit osynligt!
Läser du, Claes..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/14 :  23:29:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Gonattbilderna får bli på en bas:



Basarna är från Sinus, de är som syntes på en tidigare bild väggmonterade.
Spidern är av Bo Hanssons patenterade typ, som den skarpögde kan se här:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/10/14 :  23:47:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Huga nu är det på allvar, det skall bli väldigt intressant att se vad som finns hemma hos Claes redan första bilden får en att ta sig för pannan. Dylika utsvävningar hos mig är inte att tänka på bor man i lägenhet så bor man där med väääääligt begränsade möjligheter att bygga stort.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/15 :  08:48:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Och så en översiktsbild på systemet:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/15 :  09:18:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det här ser inte så märkvärdigt ut. Men det låter alldeles häpnadsväckande bra. Då menas inte imponatorljud utan ljud som låter väldigt naturligt.

Högtaleriet är monterat i väggen mellan vardagsrummet och Claes elektronikverkstad. Verkstaden är alltså samtidigt högtalarlåda.
Väggen är fylld med sand för att döda alla resonanser.

Slutstegen står inne i verkstaden, bredbandaren drivs av ett rörsteg på 3 watt. Vad som drev basarna glömde jag fråga.

Källan när vi var på besök var en HTPC. CH har precis byggt en sådan åt Claes, med Lynx ljudkort.
Vi testade också att använda Dirac programvara och i vanlig ordning mildrades problemen med rummet avsevärt.
Tyvärr glömde jag ta kort på datorn.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/10/15 09:20:15
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/15 :  09:58:54  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Hur stor betydelse har frånvaron av väggreflexer bakom högtalare vid väggmontering av elementen?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/15 :  10:16:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det ger ett fantastiskt klart och distinkt ljud i basen om inte annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/15 :  10:49:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hur stor betydelse har frånvaron av väggreflexer bakom högtalare vid väggmontering av elementen?



Jag skulle vilja hävda att det är oerhört viktigt för just renhet/klarhet, då tidiga reflexer fakkar upp ljud väldigt påtagligt.
Stöt till vattenytan precis intill kanten i en stor balja vatten och titta på vågutbredningen. Låt vattnet stanna upp till en helt slät yta och stöt till vattenytan 10 - 15 cm från kanten nästa gång. Det gör en enorm skillnad i hur vågutbredningen ser ut. I första exemplet är vågmönstrena mycket renare genom hela förloppet, medans i andra exemplet ser det rörigt och stökigt ut genom hela förloppet.
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2014/10/15 :  11:22:06  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Mycket intressant anläggning! Jag hade liknande idéer, om att bygga in horn med Lowther element i en vägg i den lägenhet, som jag nu lämnar. Preben rekommenderade också Lowther PM2 i frontladdat horn.


Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/10/15 :  11:33:31  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
i vanlig ordning mildrades problemen med rummet avsevärt.

Vilka var problemen?

Jag kan tänka mig att rumsmoderna är mer markanta eftersom "baffeln" inte är snedställd utan parallell med bakvägg (utan att veta hur rummet ser ut i övrigt).

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/15 :  12:13:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
solhaga:
Det sneda taket är väl det största problemet.

MatsB:
Claes är den person som introducerade Lowther för Preben en gång i tiden.
När du nu nämner Lowther så kommer nu bilder på något som Claes experimenterat med nyligen:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/10/15 :  13:33:33  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Snygg vinylspelare ser också där
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/15 :  16:25:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Japp, och så vitt jag vet så sitter det en Audio Note pickup på den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2014/10/15 :  21:14:39  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Sådana här reportage är ju helt underbart att läsa! Tack!

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/10/16 :  19:48:20  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kul repotage, jag hade möjligheten att gasa förbi i somras och det lät helt fantastisk.
Med lite tur så driver Claes basarna med Richardsson rörsteg eller så kör han på reserven ett grussteg: Nikko Alpha II.
Han hade några funderingar kring en ny strömtuggande lösning, men jag hängde inte med på hans tankegångar där. Det är som när Bo pratade, man nickar o säger, aha mhm o verkar förstå. :-)

Topparna var nog det mest galna dynamiska jag hört utan att gå till överdrift och låta horn. Det kräver iofs att basarna kan gå upp till en 300-500Hz för att lasta av och det är ju smidigt löst med en IB lösning som denna.När jag hörde den här IB lösningen så behövs inget horn i basen. Det låter tillräckligt dynamiskt ändå, o då tillsammans med de högeffektivaste små rackarna till toppar som finns på marknaden. Så den här IB lösningen är inte direkt slö :-)
Funderar just om jag kan göra liknande hemma någonstans då jag har samma element. Men då hamnar jag utanför husväggen. Både högtalarmässigt och relationsmässigt. ( eller så gör jag hål ner till garaget som ligger under vardagsrummet :-) he he

nja, det största vinsten för att eleminera rumsnoder är väl just att snedställa något, tex ett tak.? Det är väl parallella ytor som är ett problem i ett rum? Som basarna är placerade längst in i hörnet så får man nästan hornverkan ut i rummet ändå :-)

Claes nämde något intressant angående elementens placering och infästning mot hornet/baffeln. Det bästa är om elementen sitter så löst som möjligt sa han när jag skruvade dit mina lowther i tractrixerna hemma. -"Javisst du vet väl hur det gick när man körde slut på skruv och bara limmade med silicon dit diskanten på chaconneII?" sa Claes. -"Ja jo, Bo hade rusat ut till vardagsrummet vid provspelningen och undrat vad dom gjort eftersom det lät annorlunda o bättre"
Claes pratade om att svetsa ett separat stycke med stag som sitter direkt i korgen och binder dom samman, och sedan vara löst men dikt-an sandväggen och baffeln. Då får man en tung o stabil förankring av "korgen" men ingen mekanisk överflyttning av vibrationerna till väggen utan väggen eller hornet ska vara för ljudvågorna inte till att stabilisera elementen. Det låter mycket bättre så sa han.
Jag föreslog något som finns i Karlskoga tack vara Bofors, nämligen pansarplåt från Tirpitz

Edited by - Stormen on 2014/10/16 22:31:45
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/10/17 :  13:10:05  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul med annorlunda lösningar!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/17 :  13:27:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja verkligen. Det här systemet kommer förresten in som etta eller tvåa av allt jag hört vad gäller naturlig basåtergivning. Det andra i den klassen var Bo Hanssons hornbasar.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/17 :  13:42:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Claes nämde något intressant angående elementens placering och infästning mot hornet/baffeln. Det bästa är om elementen sitter så löst som möjligt sa han när jag skruvade dit mina lowther i tractrixerna hemma. -"Javisst du vet väl hur det gick när man körde slut på skruv och bara limmade med silicon dit diskanten på chaconneII?" sa Claes. -"Ja jo, Bo hade rusat ut till vardagsrummet vid provspelningen och undrat vad dom gjort eftersom det lät annorlunda o bättre"
Claes pratade om att svetsa ett separat stycke med stag som sitter direkt i korgen och binder dom samman, och sedan vara löst men dikt-an sandväggen och baffeln. Då får man en tung o stabil förankring av "korgen" men ingen mekanisk överflyttning av vibrationerna till väggen utan väggen eller hornet ska vara för ljudvågorna inte till att stabilisera elementen. Det låter mycket bättre så sa han.
Jag föreslog något som finns i Karlskoga tack vara Bofors, nämligen pansarplåt från Tirpitz
Såna infästningar har ju även gjorts av andra, t.ex Linkwitz. Jag försökte mig själv på en variant av det när jag byggde mina dipoler för några år sedan, jag bultade fast magneterna på elementen i en balk som gick som en "ryggrad" i kostruktionen, hålet i baffeln tätades med skumgummi mot elementet men elementen hade i övrigt ingen direktkontakt med baffeln.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000