HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Filterhjälp, mätningstolkning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2014/12/11 :  13:15:58  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply

Yes, två år efter utsatt färdigdatum och sju missöden senare är mina högtalare, om inte färdiga, så åtminstone kompletta och monterade.
Och de spelar!

Men, jag har snurrat ihop ett filter, baserat på okunskap och internet-kunskap och en viktig fråga har dykt upp. Fick en del råd och tips för ca 2 år sedan, så jag hoppas på mer av samma vara.
Diskant Pioneer PD50/ph50, Bas Fane Souvereign pro 12-500.

Kopplade in och höjde ytterst försiktigt tills jag hör att det är rätt kopplat. Höjde sedan tillräckligt för att kunna mäta delningarna. Japp ser ok ut. Fasvände diskanten, japp bättre.
Lyssnar lite, låter jäkligt bra också.
MEN så slog mig en tanke. Hornet/drivern klingar väl av akustiskt från ca 800hZ? Bild finns på audio-database, antar att det är frekvensgången som visas?
Så hur vet jag om filtret dämpar signalen tillräckligt och vid rätt ställe. Vad är filter och vad är elementet?
Nu står de tysta, vågar jag knappt titta på dem.

Filterschema och slarvig mätning från XTZ-RA nedan.
Nivåerna är inte matchade, eller mätavstånden.
Bas (som inte längre fick plats) är gul
Diskanten är grön
Rosa är innan fasvändning av diskant
Blått är efter fasvändningen.

hur skall jag tolka detta? Vill känna att diskanten sitter någotsånär säkert innan jag pillar vidare med avstämning, filter m.m.

Tack
Niklas








NJR

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/12/13 :  12:18:25  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
I tråden Audiointerface för mätning finns en skiss på hur du bygger en mätprob för att använda ljudkortet som mätinstrument. Jag tror skissen kommer från Arta/Limp. Det finns mer intressant att läsa om mätning i Limp.

Du kan använda en sådan prob att mäta spänning/frekvens över diskanten. Observera att hornets last påverkar driverns impedans/reaktans, så det är inte helt enkelt att göra filter till horn.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/13 :  13:03:18  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Lite svårt att se när inte mätningarna är nivåanpassade.
Försök att göra nya mätningar på bas, diskant och summerat. Behåll samma avstånd och ljudnivå på alla mätningar.

Länk till driver PD-50,rekomenderad delning 800Hz.Frekvens kurvan är med horn PH-50
http://audio-database.com/PIONEER-EXCLUSIVE/unit/pd-50-e.html

Länk till horn PH-50, verkar ha en nedre gräns på 500Hz
http://audio-database.com/PIONEER-EXCLUSIVE/unit/ph-50-e.html

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2014/12/13 14:04:53
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/12/14 :  00:36:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har ett par PD/PH 50. Jag har kört dom med passiva 6 dB-filter gjorda med en filtersticka på HifiKit utan att dom gick sönder.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/12/14 :  09:46:24  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Som Åke säger, mätningarna måste ha samma nivå. XTZ fungerar i övrigt rätt bra att mäta med.
RAW-mätningar kan vara bra för att finna specifika problem som smothas bort annars.

Så som jag tolkar kurvan jag ser så känns det som om diskanten skall dämpas lite till.
Eventuellt kanske en paralell RC i serie med elementet göra gott. Detta för att kompensera att hornet tappar uppåt i frekvens.

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2014/12/14 :  18:29:40  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Hej och tack för responsen
Nu har jag mätt en gång till.
Mätte på ca 1m avstånd i höjd med hornet.
Har mätt både höger och vänster för att se om det är någon skillnad. Avstånd blev kanske inte exakt samma i mätningarna.
Peak vid 1750 Hz som kanske kan åtgärdas?
Kan det vara en rumsnod som orsakar tidigt fall i basen vid 60hz? Har en nod vid dryga 50 har jag för mig, och det ser ju ut att stämma.
Jättedippen vid 200hz har jag ingen förklaring på. Några idéer? Ganska insänkt bas pga misstag med fräsen, ca 2cm, kan det spöka?
Att minska volymen i lådan eller minska portarnas area är lätt gjort, är inte helt 100 på hur volymen blev tillslut. Kan vara lite stor. Något känns galet i basen, skall inte falla brant förrän vid 50-60 hz enligt simuleringen.

Men viktigast av allt, HP-filtret till hornen. Gör de vad de skall? Vågar jag kräma på lite?

Annars är jag redan nu galet nöjd, vissa plattor låter himmelskt bra, redan utan justeringar. Och väldigt annorlunda mot alla mina andra högtalare.




NJR
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/14 :  19:06:14  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ser ut som det har blivit något konstigt med bas mätningen, prova att göra om den på lite högre volym så du hamnar på ca: 55-60 dB åtminstone.
Som det är nu är det lite svårt att se var delningen är.
Lägg gärna upp lite mätningar i RAW också.

Som det verkar på diskantmätningen så behöver du få ner nivån från 3500Hz och nedåt, enklast är väll att sätta dit en mindre kondensator på diskanten, kanske 8,2 eller 6,8 (ren gissning)

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/12/14 :  20:04:50  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
En närfältsmätning på bas och port avslöjar bättre hur lådan fungerar, då spökar inte rummet. Dipparna beror troligen på rummet.
Att det skulle bero på lådan som sådan är osannolikt men med mätningen ovan får du rätt bra koll på hur väl du träffat målet.

Som Åke säger så är det bara att labba med olika värden. Eventuellt kan det behöva kompletteras med en RLC-länk paralellt över diskanten som drar ner nivån. Delningen kan sas läggas ovan toppen för att dra ner den.

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/22 :  15:47:50  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Hur har det gått med filtret?
Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2014/12/24 :  12:12:55  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Svårt i julstöket annandag jul tänkte jag starta upp igen.

God jul
Niklas

NJR
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2014/12/29 :  10:37:10  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply

Jag skall prova att byta kondningen till en mindre valör. Verkar tyvärr inte ha något lämpligt hemma, så jag får nog ta mig till affären.

Gjorde om lite mätningar däremot innan barnen vaknade. Det är inte lätt tolkat, med en nybörjares ögon. Dippar kommer och går beroende på hur jag mäter, fast ett par saker verkar konsekventa.

Mätte några millimeter från baselementet och portarna.
Ser ut såhär
Grön är bas
Gul är en av de övre portarna
Blå är en av de lägre.



Det ser i mina ögon ut som att de är hyggligt avstämda, även om jag tycker att jag får ett väldigt flackt resultat? Inte den smala mätning jag hade väntat mig från portarna.

De nedre portarna mäter annorlunda (golvet?) men det är konsekvent. Här är en mätning på alla portar i en högtalare



En mätning i lyssningsposition är kanske inte till så stor hjälp, men det ser ut som jag tycker att det låter, som att det faller väldigt snabbt i basen. Som att portarna inte orkar fylla i riktigt. Höger vänster respektive båda kanaler inkopplade



Någon som vågar uttala sig om avstämningen eller basens filter i väntan på en ny kondensator?
Någon annan komponent som jag borde plocka upp i samma veva? Svårt att veta vad närmaste lagom värde är om en komponent skall justeras. +/- 25%? +/-50%?

Niklas

NJR
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2014/12/29 :  10:56:49  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Ha!
Hittade 4st 3,9yF kondningar och två 3,2yF i ett gammalt slaktat projekt. Blir ju perfekt. Skall försöka hinna få fram lödkolven under dagen.
Där fanns lite oidentifierbara spolar också. Skulle tro runt 0,25mH och diverse motstånd.


NJR
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/29 :  13:27:37  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
På mätningen från lyssning positionen ser det mer ut som en sluten låda.

Hur stora är lådorna, och vid vilken frekvens är de avstämda?
Hur långt från bak-väggen (den bakom högtalaren) står högtalarna?

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2014/12/29 :  15:38:56  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Drygt 70 liter och 48hz.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88083&whichpage=3
Kan vara en aning stor volym, lite mer än de tänkta 71,5 l, får räkna ordentligt på det. Kan lätt fylla igen för att minska volymen i lådan, skruvbart bakstycke...
Mätte med högtalarna en bra bit ut i rummet i den övre bilden. 1,5m kanske.
De andra mätningarna är med kanske en halvmeter(+ lådans djup).

Bytte kondnigarna till 2st 3,9yF.
Blev som såhär.



Tycker inte det är någon större skillnad. Tycker delningen ser ut att vara lite för hög och där är en bra puckel följt av en rejält förhöjd nivå som inte stämmer med de mätningar jag sett på hornet på audio-database.

Fy att få loss fastlödda komponenter för övrigt. Nu blir det sockerbitar för hela slanten tills jag fått ordning på det hela.

NJR
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/29 :  16:08:22  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Nej det verkade inte bli någon större skillnad, snarare tvärtom.

Spara en mätning innan ändringen, så du har något att jämföra med, och ha miken på samma ställe och samma volym, annars är det svårt att jämföra.

Det är nästa omöjligt att ge konkreta råd, när man inte har högtalarna framför sig, eller tillgång till mätfiler och ett simuleringsprogram.
Men som det verkar så är det kanske en RC-länk du behöver som Brandmästaren skrev.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/12/30 :  00:21:36  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
God kväll.

Har just själv suttit och roat mig med några filter. Inte alltid som det mäter som tänkt...

Först och främst så saknar filtren baffelsteg. Den troliga anledningen till att du tycker det låter tunt. Antingen EQ:ar du upp det eller så fixar du filtret. Det lättaste är att simulera i Edge, lätt att ladda ner på Tolvan.com
Där kan du få fram hur mycket du måste kompensera filtret, samt fixa en target-fil.
Du kan räkna med att du skall få filtret att falla ca 6db från 100 till 1000 hz för att kompensera lådan.
Diskanten kan behöva en justering av det parallella motståndet, det kan ta ner peaken längst ner. En konding och ett motstånd parallellt i serie närmast elementet kan hjälpa upp att elementet faller uppåt i frekvens. Ser ut att behöva ligga runt 4Khz.

Men som sagt - simulera är en sak - mäta och lyssna en annan...


Med vänlig hälsning:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2014/12/31 :  13:51:35  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Edge nedladdat.

Låda 900x430, element 262mm, 3m lyssningsavstånd (antog jag).

Ser i simuleringarna inte ut att peaka mer än 2db.
Men det är ju just en peak runt 600hz och så ser ju inte frekvensgången ut direkt.
Kompensationen som rekommenderas, om jag sätter R1 till 7 ohm, blir då r2 7ohm och en spole på 6,4mh.
Denna seriekopplas på pluspolen efter ordinarie filter eller?
Men R1 paralellkopplad till minus?

Skall prova att byta den andra kondningen i dagarna. Drog hem ett simuleringsprogram för delningsfilter. Tänkte torrlabba lite i det och se om jag kan få någon känsla för vad som gör vad.

Men det får bli efter skumpan.
Gott nytt år.

Niklas

NJR
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/31 :  14:25:00  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
R1 är impedansen på elementet, med andra ord så är R1 = elementet

Vill du ha full kompensation -6dB så väljer du i ditt fall R2 till 7ohm, jag brukar hamna på ca: -4dB. vill du ha mindre kompensation så minskar du R2.

Montera R2 parallellt över spolen, och koppla sedan in dem i serie med plus innan delningsfiltret.

Kolla hur jag gjort på mitt filter här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92584

Med vänlig hälsning Åke


Örebro
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2015/01/05 :  02:50:20  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Nu har jag blivit ombedd att slänga ut de gamla högtalarna. Brister till trots så var det längesedan vi lyssnade på musik så mycket.

Men, frun är på jobbet och jag är ensam med min vän Carlsberg så naturligtvis har har lyft på huven och provat lite förändringar.

Bytte motståndet till 15ohm, med knappt mätbar förändring, så jag gav upp den idén.

Bytte kondningen till något mindre.
Grön = originalets 14yF
Gul = 8yF
Blå = 6yF

Ser ju klart bättre ut, men delningen ligger högt tycker jag. ca 1600hz om jag tolkar det rätt.



Provade att öka på spolen, från 1,8 till 2,3.
Blev så här (grön kurva den här gången)



Blev kanske lite lägre delning, men marginellt. Och puckeln är tillbaks. Tvärtemot vad jag tycker att den teoretiskt borde bli.

Vad vågar jag prova härnäst? Ännu större spole och mindre kondning?
Blir inte klok på delningspunkten, ligger ju en oktav över pioneers mätningar.



Att byta komponenter är lätt gjort, provar mig gärna fram. Men jag ser gärna att jag får lite tankar längs vägen så att jag inte fullkomligt gör bort mig.
Slänger jag in 800hz delning och 6ohm i en räknestickemodell så landar jag på denna spolen och en större kondning (ca 16,5yF). Är det nästa steg att prova?

Tack för alla svar
Niklas

NJR
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/01/05 :  13:06:08  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tror inte Pioneer har något filter på den mätningen.

Jag tycker att den rosa ser bäst ut, men delningen kanske blir något hög som du skrev.
Ta gärna med basen och summerad, så blir det lättare att se var delningen är.

Om elementen spelar i fas vid delningen så kommer elementen att korsa varandra 6dB under den summerade frekvensgången, det är där du har delningen.

Kan nog vara svårt att få bort puckeln utan att höja delningen.

Prova annars med en RC-länk som Brandmästaren skrev ovan.

Har tagit fram ett exempel på hur du kan göra, värdena stämmer inte med vad du behöver ha, så du får prova dig fram. Rc-länken är den som sitter först.

Min gissning är att du behöver ha en större kondensator i RC-länken än vad jag har i exemplet.





Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2015/01/05 14:35:35
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2015/01/05 :  14:58:19  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply

Nu har jag återbördat till original, undantaget 8yF kondning.

Mätte om, 1m från högtalaren, högtalaren mitt ute på golvet.
Lappar ganska bra, men basen klingar av långsamt?



Tryckte in högtalaren mot väggen i normal position. Ända upp men invinklad.
Rosa är på 1m avstånd ungefär, blå är ca 2m.
Dippar runt 50HZ och 250 hx känner jag igen från tidigare mätningar. Rumsnod och golvreflex antar jag? Flyttar ju på sig beroende på vart jag mäter.



Får kanske prova en RC-länk och en nedjustering av både bas och horns delningspunkt.

NJR
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/01/05 :  17:43:24  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag antar att du bytte ut 14uF mot 8uF? Nu ser det i alla fall ganska bra ut.
Men jag skulle nog sätta dit en baffelstegs kompensation, och sen justera om nivån på diskanten.

Ser att du har lite negativ interferens på diskanten, den ligger över den summerade frekvensgången. Beror antagligen på att drivern till diskanten sitter längre bak än basen.
Kan vara svårt att göra något på med ett passivt filter.

Vore kul att se en mätning på basen utan filter.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2015/01/05 :  22:09:20  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
God kväll.

Testa att minska motståndet parallellt med diskanten till ca elementets Re. Toppen kan dras ned, men seriemotståndet kan behöva justeras.
En snabb sim på basen ger att det troligen går att kombinera baffelsteget med filtret, spolen ca 2mH och 4 - 8 ohm parallellt över den. Lite klurigt då jag inte har någon mätkurva, men det borde gå, ev kompletterat med en RLC för att ta ner nivån i delningen.

Med vänlig hälsning:

Figge

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2015/01/08 :  23:59:20  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Hej igen

Sena mätningar och nya upptäckter och frågor. Hoppas att jag inte tröttar ut er.

Gjorde som du bad Åke och mätte bas med och utan filter.
Hittade RAW-knappen också
Ser hyggligt ut både med och utan tycker jag.
Mätte på ca 1m i höjd med basen.



Märkte att jag inte alls hade bytt tillbaks till mitt parallella 20 ohms motstånd på hornet.
Gjorde mätning på 9,4 (innan jag insåg missen), 10 och 20 ohm.
Lämnade 10ohm i efter mätningen.
Kom efter alla mätningar på att det sitter ett 20 ohm i andra högtalaren, så bytte den också innan jag packade ihop.



Gjorde även en mätning från lyssningsposition med sub inkopplad och hyggligt intrimmad. Bara bas, bara högtalare och en total.



Sist men inte minst lite frågor:

Figge du vill ha lite udda värden på baffelkompensationen. Hur kom du fram till dem? Menar du att jag skall ersätta den befintliga seriekopplade spolen och sätta motståndet parallellt med denna? Eller skall det vara en separat länk?

Åke, kan du förklara varför det spelar roll att hornet ligger över den delade kurvan. Eller är det bar fasen som är problemet? Inte frekvensgången?

Också undrar jag kring mina motstånd. Enkla motstånd med lite tålighet, 10w tror jag. Finns det någon risk att de inte håller som de är kopplade nu?

Och generellt, brukar det vara så här mycket toppar och dalar från lyssningsposition? Försökte komma underfund med dem. Lade kuddar vid första reflexen, fyllde igen portarna, men kunde se någon logik i framförallt 250hz dippen. Vilket jag tolkade som att det troligtvis inte är portarna som spökar iaf.
Hittade en nod vid knappa 80 hz, kan det vara den som skapar dippen runt 50hz?

Det var allt från lekstugan för idag.

Niklas


NJR
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2015/01/24 :  22:35:08  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
det där med mätning är jobbigt.. man flyttar micken lite upp, ner, höger,vänster, ut, in, höjer volymen, sänker volymen - och man får väldigt olika kurvor varje gång.

slutar med att man laborerar med att placera micken/ justera ljudnivån tills man får en kurva man gärna vill se....

/filip




Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/01/25 :  12:59:38  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tycker att mätningen där du har sub:en inkopplad ser bra ut.
negativ interferens finns det säkert andra som kan förklara bättre än jag. Men det är ett fenomen som brukar uppkomma när det blir lite större tidsskillnader mellan elementen, så vad jag förstår så är det ett fasproblem.

10W räcker på motstånden
Det blir alltid mer eller mindre toppar och dalar vid lyssningspositionen, beror på ditt rum hur det kommer att se ut.

Det är inte så lätt att mäta som man kan tro, speciellt inte när man skall göra ett filter.

Jag är ingen expert, men jag brukar mäta alla element var för sig på ganska nära håll och i olika vinklar, för att få en uppfattning om hur de olika elementen sprider och var baffelsteget är. Utifrån mätningarna så bestämmer jag var jag vill ha delningen, så att jag får elementen att jobba ihop så bra som möjligt.
Sen mäter jag från lyssningspositionen för att göra slutliga justeringar.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000