HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effekt behövs!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/21 :  18:21:25  Show Profile Send time a Private Message
Hmm, när jag sitter i soffan hörs inget brus och det är där jag sitter, delar förståss passivt förutom till Imperial som är elektronisk.
Jag har haft massor av rörsteg och inget har någonsin brusat, möjligtvis en aning brum på SE trioder.
Jag har inte provat transistorer förutom Gainclone.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2798 Posts

Posted - 2007/07/31 :  19:02:34  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag har byggt å servat fera olika rörslutsteg. Vissa gamla klassiker som är dyra idag, både brusar och brummar när jag kör på hornen. När jag bygger själv så är slutstegen tysta. Dom ska inte låta.
Jag delar mina 2441 6db 1000Hz så filtret är minimalt. Jag har provat vid några få tillfällen att dela aktivt och då har det brusat en del. Grus ger brus

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/31 :  21:35:02  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag har provat vid några få tillfällen att dela aktivt och då har det brusat en del. Grus ger brus

Ja ser man på. Det är också min erfarenhet att de flesta rörslutsteg brummar och kanske brusar. Det är ju anledningen till att jag inte vill köra aktivt med rör.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/31 :  23:59:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har inte följt diskusionen helt men kan medela att jag hade nada brus här hemma när jag testade rör till mina WLM som har elektronisk delning

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2007/08/05 :  02:32:20  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag kör med Klipschorn (104 dB) och ett 2X200W Luxman M-03-slutsteg.

Jag anser att det är empiriskt bevisat (om än inte vetenskapligt) att högtalare med hög känslighet och stora förstärkare är den bästa kombinationen för dynamik, livekänsla och baskontroll! Trummor får inte den tyngd och framförallt inte den rapphet de skall ha på något annat sätt.

Det bör dock tilläggas att för- och slutsteg bör ha så lågt noise floor som möjligt och vara av bra kvalitet. Det skall låta bra utan att behöva belasta förstärkaren hårt, vilket kanske inte gäller alla förstärkare.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2007/08/05 02:36:48
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/08/05 :  07:22:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
NewMount: Detta under förutsättning att den "stora förstärkaren" verkligen besitter dynamiska egenskaper. Det är ofta inte fallet.Dynamik och effekt är två helt olika parametrar.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/08/05 :  11:12:13  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har bara upplevt den största transparensen och mikrodynamiken via slutsteg som inte har parallella sluttransistorer eller slutrör. Troligen är det mycket svårt att mättekniskt bevisa min iakttagelse, men det är vad mina öron säger mig.
Gissningsvis grumlas signalen då de parallella komponenterna aldrig kan vara exakt identiska (om än väldigt lika) och troligen inte ligger på exakt samma arbetstemperaur heller.
Naturligtvis kan man hitta ett stort slutsteg med väl så god transparens som ett litet byggt med enklare komponenter, men då skiljer det oftast en tiopotens i pris.
Med likvärdig omsorg om konstruktion, komponentkvalitet och bygge vinner det lilla enligt mina öron om högtalarna inte är felkonstruerade.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2007/08/05 11:14:50
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/08/05 :  13:04:40  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lennartj: Jag delar din uppfattning vad gäller parallellkopplade rör eller halvledare. Detta var anledningen till den speciella singel-end koppling jag utvecklade till Silver Night MK2 monosteg där det ingår 2 st 300B i varje steg.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/05 :  14:51:39  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
"Jag anser att det är empiriskt bevisat (om än inte vetenskapligt) att högtalare med hög känslighet och stora förstärkare är den bästa kombinationen för dynamik, livekänsla och baskontroll! Trummor får inte den tyngd och framförallt inte den rapphet de skall ha på något annat sätt."

Har hört på en ganska känsliga högtalare (96-97Db) med rörslutsteg (12watt) och försteg,det brusade och brummade inte någonting.
Efter att ha lyssnat på systemet så känns diskussionen om förstärkareffekt ganska löjlig.

Högtalarna var Bo Hanssons Dipoler med rörförstärkeri och skivspelare alla ovanstående påståenden kan jag konstatera är kvalifiserat trams,
kan kanske stämma om något är felkonstruerat.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/05 :  15:46:38  Show Profile Send Lech a Private Message
Jag kör själv på K-horn och JJ 239 ( 2A3 SET ca 10 watt )och det saknas ingenting. Har kört mina burkar med Krell,ML,Luxman (5M21) och Vincent men det lät "skit" jämfört med trioden.
quote:
Jag kör med Klipschorn (104 dB) och ett 2X200W Luxman M-03-slutsteg.

Så hur du får ihop det förstår jag inte. Men som sagt det är bara att prova.... tills man är nöjd.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/08/05 :  15:48:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bosses dipoler vore mycket intressant att få lyssna på. Om en förstärkare brusar eller brummar är det något som ej stämmer egalt om den är rör eller halvledarbestyckad.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/05 :  15:54:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kan bara utgå ifrån min erfarenhet och den säger mig att jag aldrig har hört ett helt tyst rörslutsteg. Om man tittar på tillverkarnas specifikationer för rörslutsteg så har jag aldrig sett S/N som varit bättre än -95dB. Dessutom har man högre THD och IM vid full effekt jämfört med ett bra transistorslutsteg. Mina egna slutsteg som exempel är specade vid full effekt ut för THD 0.025% & IM 0.075% och S/N -122dB. Vid ett så lågt S/N värde hör man inte änns att slutstegen är på när man lyssnar med örat tätt in på högtalarna. Jag tror säkert att det låter bra med bara 12watt men jag vet att det även i ganska små rum går åt en hel del effekt i basen under 100Hz när man spelar lite hårt, även om man har högtalarelement med hög verkningsgrad. Men strunt samma för huvudsaken är ju att man är hyfsat nöjd med det man har.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/05 :  15:57:13  Show Profile Send Lech a Private Message
Håller med dig Erik.

quote:
Om en förstärkare brusar eller brummar är det något som ej stämmer egalt om den är rör eller halvledarbestyckad.

Min Ander..750 brusade och brummade "noll" det var dödstyst då som nu med JJ.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/05 :  16:16:11  Show Profile Send Lech a Private Message
gcs

Du har framtiden för dig.

quote:
Jag kan bara utgå ifrån min erfarenhet och den säger mig att jag aldrig har hört ett helt tyst rörslutsteg.

JJ spec om noise level( S/N ???) är "less than 0.8 mV" hur nu det ska tolkas.Men tyst är det med 104 db känslighet på burkarna.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2007/08/05 16:30:14
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/05 :  16:45:34  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
gcs

Du har framtiden för dig.

Det var ju vänligt och samtidigt lite roligt sagt.
quote:
JJ spec om noise level( S/N ???) är "less than 0.8 mV"

Hur mycket effekt får man ut ur din JJ? Annar tycker jag att 0,8mV låter mycket. Om man tänker sig att man får ut 25volt så bettyder det väl att S/N blir knappt -90dB.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/08/05 :  17:36:29  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nu finns det en del rörförstärkare som brusar och brummar, därmed inte sagt satt alla gör det. Svarta får finns överallt. Från min tid med Audion sålde vi förstärkare till Japan bla, där de användes på deras enorma hornsystem, om våra förstärkare då brummat eller brusat det allra minsta hade de slängt dem i huvudet på oss!!!!!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/05 :  17:48:41  Show Profile Send Lech a Private Message
Effekten är specad till 10 Watt,det har dock aldrig använts.
quote:
Hur mycket effekt får man ut ur din JJ? Annar tycker jag att 0,8mV låter mycket. Om man tänker sig att man får ut 25volt så bettyder det väl att S/N blir knappt -90dB.

Ditt räkneexempel övergår mitt förstånd men detta kan Erik bättre än jag kan.

Det har varit några "profiler" från detta forum hemma här och satt sina öron till burkarna. Samtliga har sagt "det är ju tyst".
Inga namn ingen nämnd .
Sen kan säkert "åsså" detta bli bättre ,men jag börjar bli gammal...
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2007/08/05 18:15:41
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/08/05 :  18:15:54  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Om man tänker sig att man får ut 25volt så bettyder det väl att S/N blir knappt -90dB.

Om man betänker att bakgrundsnivån i ett "tyst" rum säkert är minst 30-35 dB så är 90 dB ovanpå det en mäktig ljudnivå.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/05 :  18:25:51  Show Profile Send Lech a Private Message
Kan man addera bakrundsnivån till en förstärkares prestanda ???
Begriper "NOLL" Vad styr den variabeln annat än "situationen".

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/08/05 :  19:06:39  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Kan man addera bakrundsnivån till en förstärkares prestanda ???

Nej, inte rakt av. Vad jag vill påstå är att även en "tyst" förstärkare med låg effekt kan prestera höga ljudnivåer. Om man inte hör det brum och brus som en anläggning avger så maskeras det av den naturliga brusnivån i rummet. Den dynamik du har tillhanda (90 dB i räkneexemplet) ger max ljudnivå över anläggningens bruströskel. Anläggningens bruströskel bestäms av förstärkarens brusnivå och högtalarnas känslighet. Ligger anläggningens bruströskel på säg 30 dBA så drar det iväg mot 120 dB.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/05 :  19:21:06  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Läs Erik Anderssons inlägg på sida 2 denna tråd!!

Kunde inte skrivit det bättre själv!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/08/05 :  19:29:53  Show Profile Send Jamo a Private Message
F'låt

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/05 :  20:21:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad jag sa var att jag själv inte har hört helt tysta rörslutsteg. Antagligen är det säkert så att det blir ganska dyrbart att bygga en nätdel till ett tyst slutsteg som drar mycket ström. En annan anledning till att jag väljer bort rör är att rör knappast går ner till DC dessutom blir det låg dämpfaktor. Jag har faktiskt tidigare varit inne på att använda rör i mellanregistret. Men eftersom jag har horn så avstår jag från det. Det skulle i så fall vara om musiken kommer att låta avsevärt mycket bättre än vad det gör hos mig nu.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/05 :  20:55:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
En annan anledning till att jag väljer bort rör är att rör knappast går ner till DC
Du lyssnar väl inte på DC???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/05 :  22:28:48  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Du lyssnar väl inte på DC???
Nä det gör jag så klart inte, men när jag har provat olika slutsteg upplever jag(jag kanske inbillar mig)att basen blir lite fastare när man spelar med stora baselement. Det måste ju finns en anledning till att vissa slutsteg mäter från DC. Jag har i alla fall aldrig haft någon nackdel av att ha DC kopplade slutsteg.
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000