HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Carls studentlya - Förändringar på sida 2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/04/01 :  19:43:02  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
Hej på Er!

Efter en lång vår med mycket plugg är det nu dags att ta tag i systemet och göra någon sorts förbättring så här på sommarlovet.

Lite akustikförbättringar har länge stått på önskelistan så nu är det dags.

Ljuddämpningsplattor från Biltema klädda med tyg! Tog bort en hel del ekon och gjorde så att musiken blev mycket lugnare och röster kom liksom fram mer. Extremt prisvärt måste jag säga...och inte allt för låg WAF heller verkar det som.

Så här ser systemet ut i sin helhet just nu:



- Thule PA150B
- Thule PR150B
- Thule CD150B
- B&W CDM1 SE
- Supra EFF-IXLR
- Supra Rondo 4x4
- Supra LoRad
- Supra MD06-EU/SP

I bakgrunden syns min lyssningsposition:



Här är min elektronik:



Mina trevliga CDM1 SE:



Mina skivor:


Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2006/11/26 14:40:31

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/04/01 :  20:20:46  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Det där ser ju snyggt ut! Fint ordnat med sladdar och elektronik på sidan där. Verkar vara en bra studentlya du hittat.
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/04/01 :  20:26:47  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
Tackar!

Jo, det är lättast att dammsuga om prylarna sitter prydligt ordnade på väggen...dessutom tycker jag det ser bättre ut. Har aldrig gillat sådana där ormbon som det lätt blir i sladdsammanhang :)

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2005/04/01 21:33:26
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/04/02 :  00:06:29  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
snyggt! var hittar man sådär schyssta studentlägenheter i uppsala? ge mig!


har precis samma elektronik som dig, dessutom i samma utförande
just de där högtalarna har jag dock aldrig hört..



jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2005/04/02 :  08:26:37  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Snyggt och stilrent, helt i min smak. Underbara stativ, vilken bra idé. Den kommer säkert att kopieras av fler.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/02 :  08:32:24  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Skulle eventuellt vara på Ringgatan nånstans om det är i Uppsala?

Snyggt f.ö.! Önskar jag hade energin att fixa till mina kablar sådär snyggt också...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/04/02 :  08:51:55  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
jhnmn>>

Tja, du får väl läsa bostadsguiden :) Vad gäller högtalarna så låter de åtminstone i mina öron ganska likt 705:orna. Visst har 705:orna lite klarare diskant men jag trivs väldigt bra med mina! CDM1SE låter också mycket bättre än CDM1 d.v.s. utan SE, hade dessa innan och de spelar bumligt och tråkigt... Ser ut som att du fått upp dina prylar på ett snyggt sätt också, var just in och kikade på din presentation! Är du nöjd med dina thuleprylar?

Akkelis Audio>>

Tack så mycket, jag snickrade ihop dem en tråkig vinterdag. Byggkostnad: extremt låg.

Ayn>>

Bra gissning, dock är det Esplanaden du ser genom fönstret!

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2005/04/02 09:47:26
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/04/02 :  10:47:05  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Fint du fått till det på liten yta... misstänker att det står en säng i den ändan som inte syns på kort?

Lite sprayfärg på stativen så skulle set nog bli trevligare, vitt eller kanske grått (gråblå?)

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/04/02 :  17:28:48  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
Jo, kortet är taget från en loftsäng och under denna gömmer sig ett skrivbord. Jo, möjligen skulle stativen vinna på lite sprayfärg men jag gillar den naturella färgen också, stenarna är i alla fall lackade så att det inte ramlar småbitar från dem.

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/04/02 :  18:14:37  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
@hifi-carl
Bostadsguiden säger du? ptja, jag får väl lusläsa.. :)

Trivs mkt bra med min thule-uppsättning. Tillsammans med klonerna har jag fått mig ett alldeles lagom detaljerat ljud med en fin spelglädje.. precis som jag vill ha det

Kommer nog inte att genomföra nått elektronikbyte så länge jag pluggar i alla fall.. (det där lär jag nog få äta upp iofs, gräset är som bekant alltid grönare... )

Däremot är jag nyfiken på thules uppsamplingskort, Digit-II heter det va? Hifiklubben har dock inte haft nån sån spelare inne när jag varit där, så det har tyvärr inte blivit nån provlyssning än..

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/04/02 :  18:54:21  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
jhnmn>>

Låter som om vi har liknande planer, tänker nog inte heller byta elektronik förrän jag pluggat klart och kan uppgradera ordentligt! Har också funderat på Digit II, lär ju låta bra men det ska vara rejäl skillnad om det ska vara värt 5000 kr. Skulle vara mycket intressant att få göra en A/B-jämförelse med en spelare med och en utan...

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/04/04 :  09:29:25  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Hej!

Vilken snygg lägenhet. Anläggningen går ju inte av för hackor heller.

Jag har en DIGIT II om du vill jämföra. Säg till om du har vägarna till Gbg så kan vi kanske träffas. Bor några mil norr om stan.

Ha det gött.
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/04/04 :  09:58:12  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
Jag trivs bra och det låter bra! Dock känns cd:n väldigt primitiv i jämförelse med min gamla CDP-XA30ES. Det låter ju mycket bättre med thulecd:n, åtminstone tillsammans med thulestegen, men den känns ju väldigt plastig och jobbig att manövrera i jämförelse med sonyn!

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2005/04/04 10:15:32
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/04 :  10:49:20  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
Ayn>>

Bra gissning, dock är det Esplanaden du ser genom fönstret!


Aha, okej! Då har jag en mycket god av var det ligger tror jag faktiskt. Och så långt ifrån var jag inte iaf!

OT angående Bostadsguiden btw - man blir ju så LESS på skräpet! Okej att få den nån gång då och då, men vad är det...typ en gång i veckan den kommer? Drygt...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2005/04/04 :  12:38:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Trevligt system, skulle gärna låna elektroniken lite... [:D}

Tror bestämt att vi bor mycket nära varandra, det råkar inte vara den stora rosa huset som jag bor bakom som du ser genom fönstret? Tror att det är nummer 24 eller något...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/04/04 12:38:41
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/04/04 :  13:37:19  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
Ayn >> Kanske har vi kommit ifrån hifi-temat lite men jag kan faktiskt hålla med dig, bostadsguiden kommer lite väl frekvent. Borde gå att avbeställa när man inte är på jakt efter något nytt...

ztenlund >> Nej, huset du ser genom mitt fönster har lägre nummer och är faktiskt tegelrött, inte rosa som det ser ut på bilden! :)

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2005/04/05 :  12:44:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
OffT:

Nu tror jag att jag fattar var du bor...
Gult tegehus, eller?

Isf, är det nästan lika nära som jag trodde först...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/06 :  05:20:23  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Snyggt och prydligt och visst låter Thule bra.

Bravo
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/07/05 :  22:56:40  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Snyggt fixat med kablarna och hela systemet ser trevligt ut. B&W's CDM brukar ju trivas med lite varmare elektronik. Läckra bildvinklar och kul att du lyckats få till akustikplattorna så snyggt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/07/06 :  15:49:03  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
"Snyggt fixat med kablarna och hela systemet ser trevligt ut. B&W's CDM brukar ju trivas med lite varmare elektronik. Läckra bildvinklar och kul att du lyckats få till akustikplattorna så snyggt."

Tackar! Thule och CDM passar verkligen utmärkt ihop...blir väldigt musikaliskt!

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2006/03/20 :  17:17:15  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply


Det har nu gått 9 månader sedan jag senast uppdaterade min sida här på forumet. Några revolutionerande förändringar har inte skett men några små byten och förbättringar har jag lyckats åstadkomma.

Följande har hänt:

Nya högtalarstativ, en ny modell från B&W som hifiklubben ganska nyligen har börjat ta hem. Mina hembyggda stativ var visserligen helt OK men det blev ändå en klar förbättring med de nyinköpta. Dessa står på spikes som i sin tur står i en sorts spikesskyddsbrickor som klubben också säljer. Dessa brickor har sedan varsin möbeltass under sig. Resultatet blev tydligare bas och mer luft mellan instrumenten.

En ny matta inköptes på IKEA, en Hellum. Den är tjock och har förutom en grym mysfaktor väldigt fina hifiegenskaper. Den tar bort massor av ekon och gör hela återgivningen mycket tydligare och lugnare. Ett stort lyft!

Ett nätfilter med åskskydd från Supra, MD06-EU/SP, fick ersätta fyra-uttaget. Jag trodde inte det skulle göra så mycket skillnad men det kan jag säga att detta gav den största ljudförbättringen jag lyckats fixa på länge! Det blev en mycket tystare bakgrund och separationen mellan instrumenten blev extremt bra. Rösterna blev klarare och kom närmre, ja kort sagt blev det mesta bättre!

En ny TV införskaffades vilket väl kanske snarare försämrade ljudet men å andra sidan förbättrade film och TV-tittandet markant. Dessutom tycker jag den är ganska snygg trots att den inte är platt. TV:n var något högre än mig gamla varför jag plockade bort hjulen från TV-bänken för att få in mer ljus i rummet och för att få en rak linje mellan högtalarna över TV:n.

Ytterligare ett glasplan till hifihyllan inköptes för att kunna lägga CD-askar på och för att bära upp min Rioja, en YGAY Murrieta från -97. Tänkte dricka upp den nästa år när den blivit 10 år!

Kommentera här nedanför och ge mig gärna förslag på framtida förändringar!


Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2006/03/20 17:33:02
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/03/20 :  18:14:27  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Väldigt fint!
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2006/03/20 :  18:50:57  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
Thule gör snygga saker och ett snyggt system i övrigt!
Testade du andra nätfilter innan du betämde dig för att köpa Supra?

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Botolfs
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:58:31  Show Profile Send Botolfs a Private Message  Reply
Riktigt stiligt!

HiFi-Klubben tyckte att jag skulle låna hem Supras nätfilter och nät-kablar när jag hade tid nån helg framöver, om det blir så mycket skillnad som du säger så måste jag nog testa snart...

Hemma hos mig: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49192

Edited by - Botolfs on 2006/03/20 19:59:08
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2006/03/20 :  21:04:32  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
Mullbengt>> Tackar!!!

educk >> Nej, jag testade inga andra utan gick bara på rekommendation. Så det är ju möjligt att ett annat filter skulle göra ännu mer skillnad! En bra sak med supras variant är ju åskskyddet som ju säkerligen inte pallar ett direktnedslag men som säker kan skydda mot lite mindre men ändå skadliga överslag.

Har testat att mäta runt med en spänningsdetektor kring grendosan och kablarna. Innan lorad-prylarna fick jag utslag 4-5 dm från anslutningarna och kablarna men nu kan jag hålla "pennan" ända emot utan att få utslag på samma känslighet, så strålskyddet fungerar helt som det ska!

Botolfs >> Ja, kombinationen lorad och lorad-nätfilter är något jag varmt kan rekommendera att du lånar hem. Se bara till att du får rätt med fasen (kontakterna åt rätt håll) för annars låter det apa. Skillnaden mellan rätt och fel håll blev helt klart större och tydligare med lorad och filter!

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/20 :  21:16:32  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Ser mycket fint och trevligt ut!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000