HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En utmanande högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/11/28 :  22:37:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jaha, då får man masa sig över till Lenn art igen då.

Jag var där för någon dag sedan och det var något otroligt hur dessa små spelade.
Jag blev helt paff med tanke på vad det är för något. Och jag som har många sådana små guldklimpselement liggande i en låda i källaren.

Det är inte som HFLS1 på långa vägar, men det är nog det mest prisvärda som jag någonsin stött på inom HiFi. När jag var hos Lenn art gick det inte att spela över normal lyssningsnivå. Man hörde tydligt när det började "må dåligt"

Det är en rolig högtalare som spelar musik snarare än "HiFi". Musiken bara flödar från två 3" och 10W i Lenn arts källare...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

James
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/11/29 :  20:49:54  Show Profile Send James a Private Message  Reply
Jaha Lenn Art då har du gjort det igen... Nu är 7 element beställda till ett 7.1 system till datorn där redan din gamla sub med TangBand står. Förstår inte att det alltid ska bli utgifter när jag läser om dina projekt
Däremot dök det upp lite frågor som jag hoppas få svar på.

1. Vilken storlek på öppningen blev det till slut?
2. Använder du notchfiltret?
3. Har du något bra förslag på en basreflexlåda(till centern) som skulle bli hyfsat klangmatchad?
4. Har du mätt på högtalarna sen de blev inspelade? Fs borde ju ändrats lite.

Måste bara berömma dig för dina alltid intressanta projekt, som man dessutom kan bygga för en spottstyver.

/James

Edited by - James on 2005/11/29 20:57:16
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:03:22  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jag måste säga att Lenn Art genomfört byggprojektet med förnuft å känsla..å väldgt metodiskt. En sak jag kom på bara..om man hade satt dit ena gaveln sist i stället för frontbaffeln, så hade ju båda Helmholtz-kammararna varit tillgängliga för justering. Eller är jag ute å cyklar nu?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:47:29  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
TACK för alla berömmande ord! Det betyder mycket för mig att alla timmarna jag suttit vid mikrofonen kommer till glädje och nytta. Det är väl en sak att jag lär mig mycket själv, men den riktiga belöningen kommer när någon annan lärt sig något nytt.

cittroman: Tja, kär är jag nog för det mesta, men jag ville göra ytterligare ett försök att inspirera genom att bli lite emotionell. Den här högtalaren är värd det.

asto: Man mäter givetvis inte responsen ner till 20 Hz på en meters avstånd (det krävs 17 meter, och då uppstår en del praktiska svårigheter). Jag har mätt på sedvanligt sätt och kombinerat med närfältsmätning vid de låga frekvenserna. Kolla t.ex. Dickasson ”Loudspeaker Design Cookbook” eller D’Appolito ”Testing Loudspeakers”.

Trots att jag håller med linnar angående diy-profilen, tycker jag nog att iden att fräsa till ett snyggt lock är bra - tack för den. Jag kommer sannolikt inte att behålla de här högtalarna, så jag måste nog ordna med hög WAF.

secanbj: Det känns jättekul att du hoppade på bygget så omedelbart och så helt utan att tveka. Du hade inte ens hört dem. Och snabbt gick det att bygga. Jag hoppas du blir nöjd med dina Lancettor.

Zalve: Julledigheter är speciellt lämpade...

Pac: Hoppas att du inte blir för trött av masandet...


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:51:11  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
James: Det är ju fantastiskt kul att höra - tack för att du berättar det!

Som svar på dina frågor:

1. Just nu spelar jag med halva storleken på öppningen (8 cm höjd) och trivs bra med det. Fulla öppningen blir bra om högtalaren står nära bakvägg, men jag lirar en meter ut på golvet. Med vissa plattor blir det dock lite för mycket bas. Jättefin bas, men lite granna för mycket. Därför grunnar jag på att testa 10 eller 12 cm höjd på öppningen.

2. Nej. Jag återkommer om det i min näst-nästa post.

3. Jag törs nog inte uttala mig om det så här tidigt. Dels ändrar W3-871orna sin klangbild lite undan för undan medan de spelar in sig, dels har jag inte riktigt lärt känna dem ännu.

4. Jag har inte mätt på dem sedan i söndags, men jag tror inte det är någon fara. Fs är dessutom inte en primär designparameter för den här pipan, så det gör inget om den ändrar sig något.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2005/11/29 21:54:06
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:52:58  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
ohmega: Nejdå, du har helt rätt! Jag hade nog lite tur där med den större Helmholtz-kammaren

Jag valde att limma fronten sist, eftersom den är enkel att limma och tvinga på. Om jag hade satt på sidostycket sist, hade jag fått tvinga i två riktningar samtidigt. Det är allt.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/29 :  22:20:43  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
När det gäller filtret vill jag lite akademisk igen. Om vi tar ytterligare en titt på den sammanlagda frekvenskurvan ser vi att området mellan 1 kHz och 2,5 kHz är något förhöjt, cirka 3 dB.



Det är här som Timmermanns föreslår att vi använder ett spärrfilter *) för att dämpa nivån något. Jag kan misstänka att han tycker att det är ett känsligt område. Dels är vår hörsel som känsligast där (ja, enligt manualen i alla fall ), dels ligger mycket av den mänskliga sångrösten i det här området.

Nåja, jag provade i alla fall och mätte in ett spärrfilter som gav följande respons (röd kurva):



De komponentvärdena (med referens till artikeln – se länk på trådens första sida) jag använt är 0,5 mH, 10 µF och 6,8 ohm.

Sänkningen blir ganska snygg - på kurvan. Men efter att ha lyssnat på högtalaren ett par kvällar med och utan filter har jag bestämt mig för att inte använda det. Nu är vi definitivt inne på det subjektiva området, men jag tycker att högtalaren spelar bättre utan spärrfiltret. Vänligen kom ihåg att detta är min mycket personliga åsikt.

Det kan bero på två saker, dels att jag använder för ”billiga” komponenter i mina testfilter, dels att oroligheterna ovanför 8 kHz plötsligt får större proportionellt utrymme. Min bedömning är att bägge faktorerna spelar in. Därför tänker jag ge mig på området 8 – 20 kHz för att se om det inte går att snygga till i stället. Ber att få återkomma med eventuella resultat.

*) Anm: Utan att vilja anmärka på ord skulle jag helst inte kalla filtret för ”notch”. För mig är ett notch-filter en shunt-krets som skapar ett hål (= notch) i impedansen. Många här på forumet kallar det för ”sug-krets”. Det av Timmermanns föreslagna filtret är en serie-krets som lämpligare kallas ”trap circuit” eller på svenska ”spärrfilter”.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/11/29 :  22:23:17  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Imponerande arbete!
Det blir nog till att försöka få tid till en provlyssning...

Om du inte blir trött på allt masande, som någon sa!

Tackar och bugar oxå för en kanonbra tråd, som varit mycket lärorik!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/29 :  23:52:37  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Lenn Art; tack för en MYCKET trevlig och givande tråd ,,, har länge följt alla byggen i "Klang & Ton" snarlikt ditt bygge!! Tack!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/12/01 :  17:34:15  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Karvid och Creative Audio: TACK!

Det slog mig att jag har ju inte berättat vad jag använt för material.

Först och främst har jag till höljet använd 12 mm rysk björkplywood, kvalitet B/BB. Det är givetvis inte nödvändigt att använda så fint virke. I Hobby Hifi’s artikel anges att man lämpligen bygger med 12 mm MDF. Personligen gillar jag dock inte MDF, därav björken.

Till Helmholtz-resonatorernas tunnlar köpte jag en bit vanligt 2-tums avloppsrör. Jag vill minnas att en meter kostade 29 kr på ett byggvaruhus. Den här kopplingen satt i ena änden och ska givetvis inte användas.



För dämpningen i Helmholtz-resonatorerna och i pipans början använde jag vanlig polyesterstoppning som jag köpt på ICA Maxi. Den kostade också några tior.



Och till pipans väggar, slutligen, köpte jag dämpmatta för bilar på HCJ. Den har artikelnummer 990201, måtten 1 x 50 x 100 cm och kostar 39 kr.



Vi kan således konstatera att det inte är särskilt exklusiva material som behövs för att bygga en högtalare som spelar så bra som den här gör.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/12/01 :  19:34:57  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hej hopp!
efter lite släpande, och ganska mycket bourbon, spelar högtalarna hos mig med copland cta 305 och massor av klass d som effektresurs. De låter faktiskt mycket bra efter omständigheterna!!
Som du angav så la vi lite fyllning i resonanskamrarna och det är bra!!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/02 :  14:47:15  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jag har kollat resultaten på en del byggen med W3-871 på självbyggarforumet diyaudio.com..å där var det inte lika muntert...nivån började dala vid 100Hz...ja i bästa fall vid 70 Hz
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=55028

En del hade "lite" svårt att tro på specifikationera gällande frekvensgången ((-8dB): 50 - 23000 Hz) som uppgavs här:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/lancetta.htm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/02 15:57:33
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/12/02 :  18:54:10  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Jag tror att de gör rätt i att vara skeptiska. Det är kanske lite som någon på diyaudio undrade: ”Vad i *** väntar ni er av en tre-tummare?” Det var ju den här frågan som över huvud taget fick mig att bygga pipan. Så här skrev jag i allra första posten på den här tråden:
quote:
Det här är bara för mycket för att jag ska kunna hålla mig. Den måste provas!
Så bygget satte fart, och småningom skulle det också visa sig att det finns anledning att fundera. På sidan 3 finns följande stycke
quote:
Vi noterar att övertonsresonanserna dämpats bort snyggt och prydligt. Samtidigt ser vi att basen faller av med 6 dB per oktav under 150 Hz. Och det är väl inte alldeles vad vi vill, eller hur?
Min egen slutsats är således att om jag följer anvisningarna i Hobby Hifi så blir det ingen vidare bas. Erfarenheterna som diskuteras på diyaudio är nog därför alldeles riktiga.

Men jag fortsatte ju att fundera på hur pipan i stället skulle dämpas, och övningen som beskrivs i fortsättningen på tråden leder fram till ljudtryckskurvorna som visas på sidan 5. Så jag vill väl hävda att mina modifierade Lancettor mäter in -3 dB-punkterna vid omkring 40 Hz respektive 22 kHz (pseudo-ekofri mätning).

Men för min skull behöver ingen tro att det här är sant


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/12/02 :  20:32:08  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"Men för min skull behöver ingen tro att det här är sant "

Man behöver inte tro, vetenskap duger gott, som att
titta på dina mätningar ex.vis....

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/04 :  17:50:56  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Heja LenArt!!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/04 :  19:08:20  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
EXAKT!

Det visar ju hur SVÅRT det är att uppnå ett så bra resultat....att det kräver LITE extra för att få till det så bra.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/12/06 :  21:53:44  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
linnar, Wolfgang och ohmega: Tack!

ohmega: Det ”svåra” är nog att högtalardesign fortfarande i hög utsträckning är en konstart. Det svåra är sällan att göra en enkel och effektiv åtgärd i en design. Det svåra brukar vara att komma på vilken parameter det är man ska ändra på – åt vilket håll och hur mycket.

”Lite extra” kan ibland faktiskt vara ganska lite, det beror på hur man bär sig åt. Andra gånger går det inte alls. Jag brukar hävda att det krävs intuition och att man pratar med sina högtalare för att förvissa sig om hur de vill ha det. Apropå vetenskap…


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2005/12/08 :  09:43:21  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Vet nån var man kan få tag på ett par dylika element? Alltså Tangband W3-871S. Jag är ritkigt sugen på att snickra ihop ett par till sovrummet och det hade varit ett trevligt julprojekt vid sidan av allt annat som måste göras hemma...

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/08 :  09:50:09  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Här ifrån...kanske finns närmare..

http://www.hzh-audio.com/?page_name=W3-871S
Edit: Tillfälligt slut i lagret tydligen

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/08 09:57:02
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/12/08 :  10:24:46  Show Profile Send ZAC a Private Message  Reply
http://www.lautsprechershop.de

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2005/12/08 :  10:58:48  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Någon som handlat på lautsprechershop som ZAC rekommenderar? Vågar man köra på Prepay eller hur ska man betala?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2005/12/08 :  11:09:32  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Det finns ingen som råkar ha ett par till salu förresten?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

James
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/12/08 :  17:59:36  Show Profile Send James a Private Message  Reply
Jag fick hem elementen idag och beställde från http://www.lautsprechershop.de/ . Betalade i förskott med PayPal vilket funkade utan problem. Väldigt trevlig personal och svarade snabbt på mail. Beställde där eftersom att elementen fanns i lager.

Pris med frakt (7element) blev 1400 prick.

Edited by - James on 2005/12/08 18:01:07
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2005/12/09 :  09:06:34  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Tog det lång tid att få hem dem efter order?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/12/14 :  21:32:20  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Passerati: Jag tackar och bugar!

Det minsta man kan säga är väl att den här högtalaren är både billig och lätt att bygga.

Din fråga om dynamik och klang är lite svår att besvara, tycker jag. Det beror ju på vilka referenser vi har, eller hur? Som jag sagt några gånger förut är det här ju en jättebillig tre-tummare – så det kan vara kokt att tygla kraven och förväntningarna lite grann.

Mina exemplar tog några dagar på sig för att ”öppna upp”, men nu spelar de friskt. Jag anser personligen att dynamiken helt uppfyller och överträffar min förväntan. Jag tycker möjligen att klangen är lite stel och aningen kall. Den varierar också en del med skivorna.

Sannolikt påverkas klangen av den oroliga hanteringen av området ovanför 5 kHz. Därför håller jag just på och leker lite med några tankar på vad man skulle kunna göra åt det. Vi får se om jag hittar på något.

Det har sagts förut: det här är inte stor Hifi, men det är väldigt musikaliskt - och alldeles fantastiskt kul!


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000