HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Modda Music Hall cd25.2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/21 :  10:28:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Recension av spelaren i grund och med uppgraderingar i Steg 1 och Steg 2 se denna länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44186&whichpage=1

För en andra åsikt se denna länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45879&whichpage=8
Eller denna: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41940




Modda Music Hall Steg 3?







Det är en bra spelare. Bra fokus på detaljer och en viss helhet. Men längst ut i periferin är den lite suddig dock...


Skulle det vara möjligt att förbättra helheten? Vad skulle hända om man tog den ett steg längre? Har denna spelare mer att ge? Kan den sträcka ut för att nå de värre konkurenterna? Jag ser det inte som en omöjlighet...






M

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/21 :  10:37:09  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply


Ja ha då var det dags igen då

Zzzzzzz.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/21 17:37:58
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/21 :  18:21:33  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
rannagarden:

Jaha..då har väl lödröksabstinensen gjort sig påmind igen antar jag!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/01/21 18:22:21
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/01/21 :  20:06:28  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Hmmmmm Hur lång är din lista på vad som ska göras????

Kom igen bara och GE OSS otåliga själar vad vi tål...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:23:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Hmm...

Det kommer def. inte bli någon "Moddarskola" av denna tråd. För det kan man söka på "modda denver skola" i sökmenyn. Sök med exakt fras, så hittar man tips.


Nej, här kommer det att gå lugnare till. Det kommer endast bli en kort presentation av hur man kan höja standarden några snäpp på MH CD25.2



Efter mycket övervägande så tyckte jag att det borde gå att finna en väg till att hitta lite High-End(?) i denna apparat.

Lyfter man på huven och blickar ned i spelaren så inser man att man här har valt den "enkla" vägen kontra den "svåra". Enkla i bemärkelsen att man har valt enkla lösningar, använt "från hyllan"-komponenter, använt få komponenter, smidiga lösningar och så lättöverskådligt som möjligt.


Jag menar - se tex på denna bilden när jag håller på att plocka ur kortet:




Kort kan man säga sammanfatta att det består detta:

Strömförsörjning 1 (Intag, trafo, likr.brygga och huvudlytar)
Strömförsöjning 2 (Regulatorer; några LM317, samt några 7815 och 7915 med efterföljande lytar)
CD-drive och Styrchip (med egna klockor)
D/A och ljud-del (Op-Ampar, motstånd och kondingar, utgång)


Som sagt, lättöverskådligt och inte såå komplicerat.


Och den låter ju redan mycket trevligt. Så vad kan tittas på?

Två saker som betyder stort: Strömförsörjning och Signalväg!



M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/22 :  12:10:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Allting har en början och likaså hur spelaren tar sig an strömförsörjning.


Först kastar man ett öga på dioderna i likriktarbryggan.



Ser man på?! En liten konding intill varje diod för att ta ned spikar. Snyggt!

Men jag misstänker att SoftRecovery-dioder skulle göra ett snyggare jobb av saken... Åtgärd:



Nu är det ju så att SoftRecovery-dioder inte har samma problem med spikar som "vanliga" dioder och därför kan filmkondingen vid sidan antagligen både göra nytta och ställa till det. Även om de gula x-brand kondingarna är säkert trevliga, så föredrar jag WIMA. Och här ställde det inte till det.



M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/22 :  12:21:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Vidare finns en likriktarbrygga till. En för lägre spänning från trafon. Likriktar för stabbarna till bla. cd-drive osv. Där hittar man liknande dioder.



Inga filmisar för "bypass"... Men jag har planer ändå! Bort med dioderna!



Och har man hål som trilskas och lödflätan slut och tennsugen förlagd, kan man finna åtgärd med ett litet borr. Försiktighet är en dygd!





M


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/22 :  12:57:29  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


dina moddarrepotage slår allt på detta forum då det gäller infolämnande..
Rannagarden. Tack för du tar dig tid och bjuder på detta. Allt kan faktiskt bli bättre även om man inte tror så..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/22 :  14:12:54  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
rannegarden rules!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/22 :  19:45:31  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Instämmer med Mayro och CC. Det ska bli spännande att höra vad det kan bli av den här spelaren, som du mycket riktigt påpekar, redan är bra.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/22 :  21:43:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Mayro, CC och Jeppe - Tack. Glad att någon uppskattar det.





Med lite fingerfärdighet är snart fler SoftRecovery-dioder på plats. Dessa är riktigt, riktigt snabba!





Tar man steget bara lite förbi likriktarbryggorna hittar man ett helt gäng stabbar. Mestadels de lite brusigare(?) 78-/7915 och de mindre brusiga(?) LM317. De flesta "klampade" på kylprofiler. Ingengendera blir dock mer än ljummen, profil eller ej.




Efter strömstabbarna sitter i regel en elektrolyt för bibehållen stabilitet även vid "kraftigare" ström-uttag. Jag har funnit att det finns mycket kvalité att hämta ljudmässigt om man byter dessa lytar mot hög-prestanda lytar.

Här har jag tagit bort den gamla lyten för en stabb och är redo att plocka i den nya av Rubycons BlackGate standard. En liten filmkonding sitter redan parallellt med elektrolyten för bättre HF-egenskaper - så där är det bara att buga och bocka.





Den uppmärksamme ser också att jag passade på att byta denna lyt, när jag ändå var på denna sida stabbarna, innan jag bytte dioderna. (Det roligaste först!)



M
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/01/22 :  21:57:02  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Kul,
det här måste man ju bara följa...
Kör hårt Rannagarden! Visa vad den egentligen kan.

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/01/22 :  23:07:05  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Rannagarden...

Vad ska man säga????

Rannagarden gör det igen och vi bara väntar och ser vad som händer. Men ajg måste hålla med om att det är få trådar man lär sig så mycket av som av denna moddar mästare. Kör hårt så vi får suga i oss av din djupa visdom.

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/23 :  21:33:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply



Om man kikar på andra sidan profilerna igen så kan man hoppas att Op-Amparna kommer må bra av nån BG-lyt som ström-matar-kompis uppströms(!).
Snyggt upplagt redan innan med separata stabbar för + och -, samt även här en liten filmkonding parallellt. Gott.



Skön µF att fördela kraften till behövande kretsar.



Ett steg längre längs pcb-banorna:

Jag anser att sista strömmen en krets ser innan "användning", är en kritisk. Det brukar betala sig att lägga fint krut på dessa ställen.

Här läskar jag D/A och Buffer med BlackGate NonPolar.



Särskillt D/A´n verkar gilla det.



M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/24 :  21:25:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Spelaren har, enligt mätning på tyska tidningen Stereo, en jitter-nivå bland de lägsta de uppmätt(!).
Undrar vad den skulle mäta så här långt in i denna enkla modd, då CD´n här märkbart börjar "lena" upp sig. Kanter förblir skarpa, men samtidigt lenare.


Jag vill tillägga att efter varje steg i modningen sker en 100h+ utvärdering minimum. Inspelning och lyssning.



Tas ett par steg längre efter D/A, förbi Op-Amparna, så ville jag här testa en sak. Befinner mig nu i signalväg.

I signalväg från de sista Oparna till utgång, sitter direkt ett par motstånd på var Op. Signalen skall genom dessa passera för att nå ut till utgångskondingar osv. Jag ville helt enkelt bara testa att höja standarden på dessa ett par snäpp.

RIKEN Ohm. Presitionsmotstånd.



Guld-pläterade kopparben... Bara en sån sak...


Här med ena paret på plats:





M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/24 :  21:35:46  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Nya sortens tandpetare ju...

Highend Gold Copper Toothpick

Skämt och sido , bra jobbat rannagarden än en gång. Dina reportage får en att tappa hakan.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/25 :  00:03:31  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Låter som om ljudet är på rätt väg! Lent med bett!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/25 :  20:19:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply



De fyra RIKEN-motstånden på plats med lite god vilja och stadig näve över lödkolven... Och så backar man lite på kortet igen...

Op-Ampar tar tacksamt emot att hjälp de kan få. Ingalunda komplicerat. Bara bättre.


Mera signalväg och strömförsörjning:

Här är de sista Op-Arna i signalväg på höger hand. Mellan dem och första oparna sitter ett gott gäng avkopplare och lytar för att pyttsa vidare signal och ström.





Undrar vad som händer om man plockar i lite BlackGate standard som mellanhand? Förutom att det blir dyrare då.




Det blir inte sämre kan jag förtälja. Stygga gossar på rad. Men så var det det där med alla dom där gula filmkondingarna... lödkolven får värmas vidare...



M

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/25 :  21:09:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Har du lyssnat mellan varje Tweakomgång ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/25 :  21:22:33  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Zalve, det står längre upp i tråden.


quote:
Jag vill tillägga att efter varje steg i modningen sker en 100h+ utvärdering minimum. Inspelning och lyssning.



[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/25 :  22:35:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tackar!

Då gäller det att ligga i, om man skall ha 4-5 dagar (kanske 1 vecka) mellan varje mod. DET tar tid.
Får vi en kostad för moden sen oxå ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/26 :  17:38:16  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
quote:
Men är det vettigt/vanligt/normalt att en så liten stärkare har så stor startström?

Endast materialkostnad då va? För arbete/utvecklings-kostnad springer nog i åttor!!!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:56:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply



Zalve -
Har hållit på sedan mitten av November... Det gäller att ha öronen på skaft. En vecka mellan "ändringar" var ganska sanningsenligt (ge och ta nån dag). Det är inte alltid det blir som man tänkt sig ljudmässigt (visar sig senare).
Materialkostnad kommer i senare inlägg.




Wima-kondingar, metalliserad polyester, 0.1µF ersätter de gula som avkoppling till BlackGate elektrolyterna...



Mycket möjligt att det blir mera Wima runt Oparna. Ytterliggare fyra Wima sitter som avkopplare till fyra senare-liggande elektrolyter. Syns suddigt i bakgrunden bortom RIKEN-motstånden... Wima har ju erkänt fina HF-egenskaper.


Signalen letar sig vidare mot utgången. Och där hittar man ett par utgångskondingar (vita 1.0µF).



Det står "for Audio"... Jo, man tackar. Men det skulle kunna gå att få det att spinna bättre med ev. andra filmkondingar?

Måste prova:



Som synes på kortet så ges en god chans till att testa en uppsjö av kondingar, då det är härligt förberett med pcb-hål och allt, för olika storlekar på utgångskondingarna.

Men bilden ljuger inte i den egenskap av att det provas Auricaps...



M

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/01/27 :  10:02:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
De där kondingarna du har tagit bort är väldigt lika MIT multicap.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/27 :  19:47:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Bubbel -
quote:
De där kondingarna du har tagit bort är väldigt lika MIT multicap.
Där sa du faktiskt nåt? Knepigt...



Auricaps verkade var en bra allroundare till liknande applikationer, och frågar man kring har man i regel bara gott att säga om dem. De kostade heller inte skjortan och det var rätt och slätt intressant att prova dem.

Efter en gnutta besvär var de dock på plats...



Inkoppling, inspelning och lyssning... Strikt regelverk!



Sen föll det ned en tanke... Hade pratat en del med en bekant om motstånd (då han vart rätt så tagen av den påverkan RIKEN Ohm-motstånden hade på spelaren i signalväg!). Om kvalité, sort och olika egenskaper för de lika. Tanken som föll var att man kunde reglera ljudet rätt så friskt beroende av sorten på motstånd som kopplas i serie med utgången... Rätt självfallet.
Om man ägnar ett öga åt bilden innan med utgångskondingarna avlägsnade, så kan man se ett av de två motstånd (det stora) som sitter i serie med utgången på cd´n. Tanken var att laborera in en tystare bakgrund(!?) med ett trådlindat motstånd. Förhoppningen var att dessas lite sämre HF-egenskaper skulle "klippa" bort HF-skräp och på så sätt göra bakgrunden tystare. Lät spännande och måste således testas!

Kan säga att jag strax här på införskaffade en tennsug! Här är motstånden avlägsnade och hål borras försiktigt upp för att spara på pcb-banorna lite.




Kan låta tokigt med trådlindat, men enligt somliga så skall det fungera...



M


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/01/27 :  20:23:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Visst är det stor skillnad på hur kondingar låter, som det är nu har jag provat några stycken i mina delningsfilter och tycker att det börjar stämma. Jag vet inte om du har kollat upp dina Auricaps för om jag inte missminner mig är inte den röda och svarta överdaget där för skoj skull utan svart är - och röd + så man bör placera den så att signalen kommer in via den svarte ut genom den röde. Om det är någon skillnad jodå om det är tvärt om så upplevde jag det som mörkare och tillbaka hållet medan rättvänt så spritter musiken.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000