HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nålbygge åt storesyster (Klar)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/23 :  19:51:51  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Inte dumt alls! Hum, men jag tror att jag tar Ålänsk granit istället ;)
Syrran får säga vad hon vill men nog fasen ska materialet komma från Åland denna gång!

Lasse
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/23 :  20:29:27  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Så nu skall jag redovisa kvällens arbete.

När jag kom ut till verkstaden och hade plockat bort alla skruvtvingar så såg två av sidorna ut så här:



Rätt så nöjd tror inte skarven kommer synas så mycket (sen är man glad amatör- optimist)

Så nu skulle tillkapning av alla sidor göras, tittade länge, ännu längre och ännu mera längre på ritningen. Vafan det kan inte varit någon snickrare som gjort den? Kapningsguiden höll jag inte med alls om att man skulle göra på det galna sättet. Så fick sätta mig ner lite och rita om den. Ni kommer få se hur jag löst det på mitt sätt senare. Efter att jag funderat en lång stund för att inte göra bort mig vid kapningen så började den:



Vänta nu? vad är det där? Japp 12mm Faner(som det heter på ålänska iaf). Det var enklast att ta en sån bit till det som ändå inte syns innut i högtalaren.. Man gör det inte krångligt för sig för sånt som inte syns;)

Alla bitar som jag limmat och som skall vara hela så kapade jag upp i ännu en till maskin gjord av min farfar:



Efter en massa mätande, kontrollmätande osv så fick jag en sådan här fin hög av alltihopa.



Hum, kontrollräknar men vafasen en sida saknas? Japp fast jag kontrollmätte så noga så blev jag bortpratad när jag skulle såga en av sidorna så jag tog den 3cm för kort! Så det var bara att limma ihop igen.

Nåja, i morgon kommer jag förhoppningsvis ihop pusslandet av alla bitar. Det har tänkt göra bland annat med plugg, hmm såna där färdiga fina skulle vara något eller? Näe.. lite mera hemmagjort måste det vara!



Och se vad man fann om man letade lite
6mm rundstav, det kapar jag enkelt till fin plugg i morgon.

Lasse

Edited by - Lassel on 2006/11/25 20:35:18
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/23 :  20:40:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ser lovande ut det där

Se nu bara till att du behåller innermåtten.
Nu när du har bytt materialtjocklek..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/23 :  21:07:17  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Japp, kommer såklart ha samma innermått när det är klart men inte kan man ha skarvar som syns frammifrån:S

Lasse
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/25 :  20:55:05  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Ikväll har jag gjort iordning bafflarna.

Jag har skrivit redan att jag inte tyckte om orginalritningen, jag kommer nämligen att försänka ner baffeln 12mm. Jag visar bilder och hoppas ni ser, fast kameran är inte min vän.

Här har jag börjat fasningen:



Till detta så har jag tagit en såg och överhandsfräsen till hjälp. Överhandsfresen syndes på bilden ovan och här ser man mothållet och att jag har sänkt ner klingan til det ljup jag skall ha.



Här ser ni en bild på hur det skall sitta ihop sedan:



Efter att det var klart så började jag såga hålen för elementen. Typiskt så skall sticksågen vara på min brors bygge så jag får använda handkraft det funkade riktigt fint oxå, vill påstå att man får mindre sprickningar och lättare att inte göra bort sig genom felsågningar då det inte går lika fort och lätt fram.



Efter lite sågning så drog jag snabbt över hålen med en fil och lite sandpapper på kanterna och i dagsläget ser bafflarna ut så här:





Lasse
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/25 :  22:00:10  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
ser myckett tjusigt ut måste jag säga :) intressant med hur du gjort försänkningen

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/26 :  16:32:36  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
I dag är det söndag, enda dagen i veckan man brukar ta sig ledig;)
Och när man är ledig så kan man passa på att snickra lite för det är så kul fast man är bara amatör ännu.

Man börjar skymta vad det kommer bli nu, i dag har jag borrat plugghål och börjat limmat lite.

För att borra alla hål lika långt ifrån kanten så gjorde jag en simpel mall, eller jigg. Vad man nu vill kalla den. På bilden ser ni när jag testkörde den. Den är enkelt gjort men hjälpte mig mycket vid borrningen, så här ser den ut:



Nu är hålen borrade och jag har börjat att limma baksida och topp, illa att det inte finns trälim som torkar på en minut eller så tycker jag. Nåja jag får vänta tillsvidare så ser det ut så här nu:




Och andra





Lasse
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/26 :  16:50:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kommer att bli riktigt snyggt det där

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/26 :  22:56:31  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Jag blir riktigt impad av det här...

Jag har provat lite sådanna maskiner du har på ett museum. Men det enda jag har att säga om dom är att de fungerar riktigt fint. Man behöver inte ha nya fina mojänger till allt bara det fungerar och är vassa.

Det här är nästan erotiskt för min del. Mera bilder är du snäller!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/11/27 :  11:32:42  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Jerico rulla in tungan...
Men visst fasen är det snyggt... Mera sådana här byggen

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/27 :  12:29:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Gamla snickerimaskiner är i stor sett outslitliga.
Dessutom är det attans stabilt byggda, inga lättviktsbyggen i plåt o gjuten aluminium

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/27 :  20:10:33  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Kul med alla fina komentarer ni ger mig, men ska jag vara ärlig så är jag inte så nöjd. Nåja har fått en glipa på vissa ställen men tror de knappt kommer synas efter att jag är klar ändå...

Angående maskinerna så är det min farfar, i dag är han 91½ år som skall ta åt sig äran till alla utom sista 4-kutter hyveln som jag och farsan har skaffat. Han är förövrigt väldigt glad att jag har snickeriintresse och har varit och hälsat på mig och givit goda råd i det ena och det andra! Tusan lite svartsjuk att han skall kunna så mycket den gubben:P Hehe angående det där med museum, vi var och kollade in ett sånt min farbror, farsan jag och farfar. Farfar tyckte det inte alls var speciellt för han hade ju gjort likadana maskiner som stod där:) haha så är det att bli gammal. Som sagt maskinerna hjälper mig mycket!

På högtalarbygget har jag inte fått så mycket gjort, har limmat fast baffeln som jag visst bara fick en bild på, men det får duga. Nu måste jag beställa ull innan jag kan göra de klara, iofs kan limma inanmätet på högtalaren före och göra färdigt för terminaler osv. Kanske ni bara gillar maskinerna och inte bygget:) Nåja här kommer ändå bilden på baffellimningen.



Lasse

Edited by - Lassel on 2006/11/27 20:12:18
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/28 :  19:48:54  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Hej igen

Tänkte göra en liten uppdatering igen över vad som hänt i kväll. Nu kommer det bli lite mellanrum för jag måste skaffa dämpmaterial och prova ut lämpligt mycket i testhögtalaren.

Det jag gjort i kväll är att limma bitarna som är inne i högtalaren och så här kan det se ut när man gör sådant:



Ni ser säkert att baffeln inte passar perfekt men det är för att efter att jag limmat baffeln så körde jag runt kanterna med överhandsfres med sådant där bett som tar slätt, ja ni vet säkert vad jag menar ett rakt bett med ett litet lager i ena änden. Och med det så körde jag inte mot kanten som kommer att limmas till sist.

Tänkte visa oxå en förallig miss jag gjorde vid avfasningen av framsidan, men tänker fräsa hörnen 45 grader tror jag eller om jag rundar av dem, tänker höra lite med syrran nog för att hon kommer ge mig rätt så fria händer ändå.



Ni kan även ge lite kritik om ni vill, som vad jag borde göra osv. Är ju bara amatör och det är bra att få veta vad man gjort fel lixom:)

Lasse
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/28 :  20:00:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag skulle fräsa/slipa ur lite runt elementet så att det kan "andas" lite lättare... Alltså på insidan av baffeln.
Annars så tycker jag de ser riktigt bra ut

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/28 :  20:08:11  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Det var inte alls en tokig ide! får jag fixa nästa gång, kommer bli lite svårt kanske att fästa elementet sen men skall ta med ett ut och se hur mycket hålet påverkar det.

Lasse
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/29 :  10:07:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Slipa bara bort mellan skruvarna.
Så att det ser ut som ett fyrklöver om du förstår vad jag menar.
Då har du fortfarande material kvar att skruva i

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/04 :  17:00:00  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Så, nu skall jag uppdatera med ännu mera bilder. Har tagit en stund, nämligen inte så brottom när jag inte har dämpull hemma så kan inte limma på den sista sidan. Har även skaffat ny effektivare kamin som har fått flyttat in och värma mig, och torka virke på samma gång. Den skymtar ni säkert på någon av bilderna.

Gjorde som du sa Tobbe och fasade av lite bakom elementet, fast det blev lagom bra och lagom snyggt. Kommer iofs inte att synas men hoppas att det hjälper elementet iaf.



Sen har jag börja ge körsbärsträet en andra chans. Tog nämligen och sågade en liten bit och behandlade med linolja och efter det så tänkte jag att det var värt att testa, visst blir det rätt snygg kombination, Björk/Körsbär?



Så jag kapade av en kvistfri bit och styckade upp den och satte den under press på tork, hoppas det torkar upp nu innom rimlig tid. Värt ett försök tycker jag.



Har även gjort hålet där nere i baffeln. Gjorde så att jag satte en skivbid där sidan skall vara och borrade ett hål och körde med överhandsfresen runt, blev snyggt tycker jag det man kan klaga på är att det blir runt i hörnen men skall det ha så stor betydelse på ljudet?



Hoppas jag får hem dämpullen snart så jag får börja avsluta det här projektet och börja på nytt.

Lasse
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/04 :  18:00:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Blir milsvida snyggare än mina nålar Lassel!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/11 :  08:43:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hur går det med byggandet???


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/12/11 08:43:28
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/11 :  21:26:31  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Det står stilla just nu, det för att jag aldrig får mitt paket med dämpull:S
Men hoppas på att det kommer i morgon i alla fall, får se om jag har tid att pyssla lite då.

Man har ju inte bara ett projekt igång i taget;) Men var lugn det kommer fortsättning så fort grejer och tid tas.

Lasse
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/26 :  09:37:13  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Det är väl inte förbjudet att bygga högtalare på julen?

Nu har jag äntligen provat ut hur mycket ull jag vill ha i lådorna, gissar att det är aningen mindre än vad andra tycker (inte så himla hårt packat). Men det här föll mitt öra på iaf...

Jag har iaf dagit kabel och biltemas anslutningar. Och limmat ihop dem, ena har jag tom börjat slipa lite på. Tyvärr hag jag inte bilder på det då de tog slut efter första bilden. Men ni får se ullen i dem iaf:)




Lasse
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/26 :  16:28:48  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Haha, förra bilden var visst inte vänd:) nåja inte så himla intressat heller. Jag har haft lite tid i dag att pyssla på högtalare. Det jag gjort är att fasat av baffelkanterna 45' och börjat slipa lite. Jisses vad jag blev nöjd med den fräsningen, min ide med baffeln var riktigt bra att lämna lite att gå över på sidorna, ja ni ser på tidigare bilder.

Nu undrar jag som en flundra över tre saker jag behöver lite hjälp med att lösa.

1. Jag ska nog fasa av övresidan av baffeln men skall jag ta sidorna på "toppen" då också? Hm svårt att förklara men...

2. Ytbehandling är jag inte alls bra på, så där skulle jag gärna få lite tips. Vi har linolja typ "hembränd" hemma. Den har jag använt förrut, nackdelen är att det tar en evighet tills den är torr, blir nästan aldrig.

3. Har någon förlag på hur foten skall se ut, har bestämt mig och körsbäret verkar ha torkat. I och försig borde jag surfa runt och kolla in olika alternativ och hitta på något eget.

Ja en bild på hur de ser ut nu, jag är nästan nöjd Lite onödiga småfel som en fräsolycka och ett sågfel, men tror det går att ordna med lite spackel(läs björkspån och lim)



EDIT, stavar som en kratta:)
Lasse

Edited by - Lassel on 2006/12/27 09:26:18
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/26 :  19:48:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tror syrran din blir nöjd

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/12/27 :  09:06:53  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Testa International båtlack, det finns 2 att välja på .Orginal ger bra ljup lyster/krona och ganska lätt att arbeta med. Sen har du Schooner som är betydligt dyrare men är ännu bättre. Hade jag valt så hade det blivit Schooner, den har även ett bättre UV-skydd.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/27 :  09:47:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Passerati, att kalla det där för mätningar av högtalaren, är lite kraftigt.
Vi kollade lite snabbt hur den mätte i mitt rum.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000