HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 McGyvers crib
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/22 :  09:35:23  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tänkte att det börjar bli dags att presentera vad jag spelar på.

Har ambitionen att allt skall vara DIY, men för tillfället använder jag köpe svarv och CD-transport.

Sweet spot



Högtalarna

Billy "bokhyllehögtalare":

Dipoler med 4 x 12" basar, 8" bredbandare och en horndiskant.



Elektronik

Transport - TEAC VRDS10SE
DAC 1 - PCM1792 (DIY)
DAC 2 - NOSDAC med 18st TDA1543 (DIY)
Försteg - PreClamp, OP275G med dipolfilter (DIY)
Förstärkare 1 - Clamp-III 15W klass-A (DIY)
Förstärkare 2 - Champ-I 50W klass-AB (GainClone - LM3875) (DIY)
Vinyl - Dual 503-2 (renoverad motor + förbättrad upphängning)

Bänk - Stavlimmad ek och aluminiumstång (DIY)



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/10/02 11:18:24

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/08/22 :  09:47:38  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Snyggt!

Dipole rules!

Berätta gärna lite om högtalarna.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/08/22 09:50:59
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/22 :  09:59:06  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Oj! Snacka om dedikerad lyssningsplats.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2008/08/22 :  11:13:24  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/22 :  11:37:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det där är ju riktigt stilrent och snyggt, men snacka om störmoment när nån stormar in genom dörren....

Hur har du löst tvärgående upphängningen på bänken. Ser ju skruvarna men...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/22 :  13:57:32  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tack!

quote:
..., men snacka om störmoment när nån stormar in genom dörren....


-Hoppas jag ingen gör, den går till elektronikverkstaden!

quote:
Hur har du löst tvärgående upphängningen på bänken.


Skruvarna du ser (M4 insex)går till en tvärgående stång i samma dimension.
Denna skruvas sedan fast på tre ställen i hyllplanen underifrån.

quote:
Berätta gärna lite om högtalarna


Byggtråd finns här med full info : http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61233

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/22 :  14:47:38  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Snyggt! Det måste låta riktig maffigt!

Johan
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/24 :  21:05:33  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Igår så regnade nästan hela dagen - så passade på att göra lite innejobb!

Tygtavlan som hänger bakom lyssningsfåtöljen drar nästan alla som kommer hit i, de tror att det är en absorbent.

Vill ju inte göra dem besvikna , så lite vadd och tyg införskaffades.



Sedan var det bara att klippa och häfta:



När all vadd var på plats, så penslades skarvarna med utspätt trälim för att hålla fast vadden mot baktyget.



Ca. 1 timmmes jobb och tavlan var en absorbent!

Sitter nu åter på väggen, monterad på 40mm distanser.

/R




The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/24 :  21:42:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Skruvarna du ser (M4 insex)går till en tvärgående stång i samma dimension.


Öhh och hur är då skruvarna fästade i den tvärgående? Vilken dimension har du på alustången...

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/08/24 21:43:03
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/08/24 :  21:42:12  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Tjusigt
Gjorde det någon skillnad?

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/24 :  22:57:42  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Magils: Allt är byggt i 10x25mm aluminiumstång.
De tvärgående stängerna har två gängade hål i sina ändar, det är i dessa som benen sedan skruvas fast (som du ser på bilden) !
(får kanske ta en bild, för det var inte var helt lätt att förklara! )

Cyrus: Jepp! Väggen bakom fåtöljen är en tjock tegelvägg, så det finns gott om relexer i rummet.
Tycker spontant att dessa minskat, men skall ta och mäta för att se skillnaden!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/08/25 :  00:29:22  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag har lite funderingar på det där tyget på några BAD paneler..

Jag har sett sweet spot live och du har det fint där. Bänken hade gärna fått kopierat sig själv hit.

Men du borde få tummen ur och köra mer andel DIY, borde vara en bit av en kaka om du får väl får tid till det.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/08/26 :  09:48:28  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Jag har lite funderingar på det där tyget på några BAD paneler..

Tyget måste vara ganska glesvävt för att släppa igenom ljud. Jag och Bernt testade lite olika tätheter innan vi hittade något som passade. Det kan ju inte vara för glest heller för då syns ju hålen i BAD-panelen. I Bernts systemtråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613&whichpage=23, kan man se en närbild på tyget vi valde. Färdigsydda gardiner från Klädkällaren. 2 st räckte gott och väl till 4 paneler.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/10/02 :  11:16:27  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Senaste tillskottet i bänken, en ny PreAmp.



En enkel OP-variant som bygger på OP275G och har inbyggt dipolfilter.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70637

Har även gjort två absorbenter som skall upp på väggen bakom högtalarna - skall bara få tid att skruva upp dem!

Har även renoverat min vinylsvarv, så nästa bygge blir troligtvis ett nytt RIAA.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/10/02 11:21:46
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/12/26 :  11:02:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Har satt upp ett par mindre absorbenter bakom högtalarna.
Byggda av 45x45mm reglar och bomullsvadd som dämpning.



/R

[Edit: Tjocka fingrar]

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/12/27 11:13:13
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/12/26 :  11:06:17  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Byggde ett avlastningsbord till flickvännen, funderar på att bygga ett till mig själv - tycker det passar bra till fjärrkontroller & och en kopp Java!



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/12/26 :  18:54:03  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ännu en schysst möbel har blivit född i McGyver-hemmet! Stilig/fräck!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2008/12/31 :  13:39:24  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Läcker DIY-anläggning

PS. när du ledsnar på någon av dina fåtöljer kan du ju höra av dig till mig

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/16 :  12:27:55  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
De nya högtalarna börjar äntligen bli klara!



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/04/21 :  14:22:54  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Väldans fint! Blev de gamla dipolerna omkörda? Eller är det som för mej, att vissa skivor blir bra och andra älsklingsskivor tappar det där extra som man hörde med de tidigare högtalarna. (Gissar att elektrostaterna tar fram mer nyanser)
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/21 :  19:04:48  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Sundström: "Billy" håller på att demonteras, jag tycker att de nya är bättre på det mesta!

Vi får se om jag saknar Billy eller inte!

Lite bilder på aktuell uppställning.







/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2009/04/21 :  20:12:34  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Härligt rum!!! Eames rules!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Harlock
Member

114 Posts

Posted - 2009/04/23 :  18:22:18  Show Profile Send Harlock a Private Message  Reply
Löjligt läckert!
Får man ge ett subjektivt/kreativt/praktiskt förslag så skulle en grund CD-hylla göra sig på väggen ovanför bänken.
Ex. min personliga favorit, tavellister.

De tar 5-7 skivor på djupet och ger den där sköna skivbutiksblädderkänslan när man väljer.
Framsidorna utåt såklart, så man får se röken av omslagen någon gång.

Tallrikarna skulle jag spela Infected Mushroom för tills de ramlar ner och gör plats för hyllan.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/04/23 :  18:33:44  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Shit vad läckert ,

Det är bara att buga för din händighet.

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/23 :  21:49:22  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tavellister är en bra idé som är snyggt!

Tanken har länge varit att bygga en hylla av samma material som bänken för CD-skivor + belysning, men det kommer hela tiden andra projekt emellan!

Funderar även på att prova att vända uppställningen 90-grader.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/24 :  11:17:41  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Förtydligande som belyser ev. missförstånd ang. min inredningssmak!

quote:
Tallrikarna skulle jag spela Infected Mushroom för tills de ramlar ner och gör plats för hyllan.


-Då får du spela bra högt för de sitter inmurade i väggen som är ~1m tjock!

Lokalen har under ett antal år inhyst byns Postkontor och kassaskåpet satt inmurat i just denna vägg => den tåler nog en del!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2009/04/24 11:18:30
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000