HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra liveframträdanden, helst med bra ljudkvalitet.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/03/04 :  16:07:34  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Jag börjar mer och mer gilla inspelade liveframträdanden som finns inspelade på skiva. Det är ofta mer känsla än i studioalbumen.

Trevligt är också om det är bra inspelningar.

Bra konserter med helt ok ljud tycker jag är:

Eldkvarn - Svart gig

The Cure - Paris

Simple minds - sunday newspaper Uk live (?)


Har ni några tips på livespelningar som finns på skiva?

Gärna i liknande genrar som ovannämnda musik, men det måste inte vara det :)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/03/04 16:08:00

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2010/03/04 :  16:39:02  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Några av mina livefavoriter är;
Manu Chao, Radio Bemba Sound System.
Jazz på stampen (Jazz at the pawnshop).
Neil Young, Liva at Massey hall 1971, denna tycker jag är fantastisk både ljudmässigt och musikaliskt.
Johnny Cash at Folsom prison, även Johnny Cash på Österåker är riktigt bra. Österåker är den som har bättre ljud av dom två.

Hoppas det är något av det som är intressant iaf. :)

# Jon


Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/03/04 :  16:53:18  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Live album om man gillar blues:

Buddy Guy Live: The Real Deal
http://www.amazon.com/Live-Real-Deal-Buddy-Guy/dp/B00000051S/ref=pd_sim_m_2

eller The Allman Brothers at Fillmore East

http://www.amazon.com/Allman-Brothers-Fillmore-East/dp/B000003CMB/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1267717950&sr=1-1
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2010/03/04 :  17:59:10  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Leonard Cohen "Live In London"

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/03/04 :  18:49:32  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
AC/DC Live är inte dum
Leonard Cohen Live från 94 är grymt braaa


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/03/04 :  21:18:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


- Jazz at the Pawnshop tål att upprepas.
- Mighty Sam McClain Joy and Pain
- Antonio Forcione LIVE!
- George Duke Face the music

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/04 :  22:37:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Frank Zappa/Mothers of invention - Roxy & Elsewhere

Frank Zappa/Mothers of invention/Captain Beefheart - Bongo Fury

Inte mycket adiofilnörderi men riktigt bra livespelningar!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Suomela
Starting Member

23 Posts

Posted - 2010/03/05 :  01:05:06  Show Profile Send Suomela a Private Message  Reply

Här följer några nyare upptagningar.

Kompletterande information finns länkat under varje omslag med samples att lyssna till.






Shades of Blue mk II | Feels like the first time
Long Life Records | 5707471008645

Electric Chicago-blues made in Denmark

Några goda set med standardblues inspelat på klubben Gyngen i Århus 2007.

Produktionen tycker jag är förstklassig. System Audio har tagit utdrag från denna dubbel-cd till en egen demoplatta.







Renaud Garcia-Fons Trio | Arcoluz (CD + DVD)
Enja/Justin Time | 063757947820

World music fused with jazz

En extraordinär bassist med förstärkt 5-strängad ståbas skapar med stöd av flamenco-gitarr och trummor/percussion musik som är engagerande, vackert och mycket dynamiskt.

Den medföljande DVD'n (stereo PCM 48K/16 bit) omfattar ungefär samma material som CD'n men innehåller även intervjuer med trions medlemmar.







Marcus Miller | The Ozell Tapes: The Official Bootleg
Dreyfus | 3460503664029

Electric bassist jazz

För er, som i likhet med mig gillar bassister och redan har studioinspelningar med Miller, vill jag nämna att jag tycker tolkningarna på denna platta "svänger" bättre och har mer "liv" än studioversionerna.

Ni som tidigare inte känner till multi-instrumentalisten Miller kanske vill läsa lite mer här.







Hugh Masekela | Live at the Market Theatre
Times Square Records | 822545180524

Världsmusik med budskap.

Denna dubbel-cd, inspelad i Johannesburg 2006, är enligt mitt uppfattning både till komposition och inspelning bättre än 'Hope'.

Inspelningen är oantastlig, mycket dynamiskt och frekvensutsträckt, och utövandet överraskande engagerat.







Richard Bona | Bona Makes You Sweat
Open | 0600753054611

West African Rhythm

Imagine an artist with Jaco Pastorious's virtuosity, George Benson's vocal fluidity, Joao Gilberto's sense of song and harmony, all mixed up with African culture. Ladies and gentlemen, we bring you Richard Bona! --Los Angeles Times

Inspelad 2007 i Budapest är detta Bona's första liveinspelning och jepp - det svänger!




/Suomela
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2010/03/05 :  19:34:06  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Hur är versionen av Stimela (The Coal Train) på Hugh Masekela | Live at the Market Theatre ?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/05 :  20:41:03  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Eagles "Hell Freezes Over" från 1994.
Bra musik och bra ljud...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/06 :  00:12:12  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag tycker nog att man inte får missa Lou Reeds svit med "Rock´n Roll Animal" och "Lou Reed live" från 1973 samt komplettera med "Lou Reed live in Stockholm 74", pirat från stulna band från Sveriges Radios inspelning från konserthuset, hela själen i rock´n roll, blytungt och med en otrolig inspelningskvalitet.

Dessutom måste Bob Seeger & Silver bullet band med, dels den magnifika , fantasifullt döpt till "Bob Seeger & the Silver Bullet Band live", från 1975 och "Nine Tonight" 1980. live-rock´n roll med enastående kvalitet, musikaliskt främst men även rena testskivor.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Suomela
Starting Member

23 Posts

Posted - 2010/03/06 :  00:37:10  Show Profile Send Suomela a Private Message  Reply
quote:

Hur är versionen av Stimela (The Coal Train) på Hugh Masekela | Live at the Market Theatre ?


Där Masekela i versionen på Hope verkar rekapitulera den inledande berättelsen på rutin och där det efterföljande utövandet inte berör mig speciellt framförs versionen på Market Theater, även om Masekela's budskap missförstås av publiken, så engagerande att jag fick gåshud när jag lyssnande på den tidigare i kväll.

Om du med frågan tänkte på ljud så är produktionen av en annan karaktär än den på Hope. Market Theater är en mer "intim" variant som jag upplever är mycket mer dynamisk och frekvensutsträckt än Hope som med sina irriterande fadningar mellan spåren känns "seg" i jämförelse.

Market Theater har bl.a. en god del mer energi i basområdet och kan nog av en del upplevas som aningen bastung. Själv uppskattar jag när jag bokstavligen känner att bassisten "kliver ner i källaren" på en del låtar

Kort och gott tycker jag detta är en mycket mer givande och engagerande produktion än Hope.


/Suomela
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2010/03/06 :  01:05:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Tack/
Kommer att inhandlas snarast.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/03/06 :  08:04:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Planetrock har haft en poll om bästa liveframträdandet. Vad de exakt menar med "bästa" har jag svårare att få fram. Intressant lista vilket fall.

http://www.planetrock.com/Article.asp?id=1713602&spid=35748

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/03/06 :  08:28:43  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jerry Lee Lewis live at Star Club i Hamburg är en härlig liveskiva från 60-talet där han kompas av engelska Nashville Teens. En riktig rockklassiker. B.B.King live at Regal och James Brown live at the Apollo är känsloladdade blues/soulklassiker. Sam Cookes postumt utgivna live at Harlem(dock inte det Harlem) är annan fin klassiker. Aretha Franklins live religiösa dubbelLP från början av 70talet är också en av mina favoriter.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2010/03/06 :  20:41:41  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag kom på en till som är en höjdare. Alice in chains unplugged.
Vete fan hur pass live det är med tanke på klippning och pålägg efteråt osv men en förbannat bra skiva är det, ganska bra ljud också. :)

# Jon
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2010/03/06 :  20:55:26  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Alison Krauss & Union Station Live! Så dj...la bra. Finns både CD, DVD och Vinyl. Alla lika bra men undrar om inte DVD är bäst.

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio

Edited by - minoman on 2010/03/06 20:56:42
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/03/06 :  22:40:34  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Den jag lyssnar på just nu A reality tour med David Bowie.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/07 :  08:30:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Cristina Branco - LIVE. En underskön fado-sångerska i en bra konsert från Amsterdam. Gick på TV faktiskt.

Jag har precis upptäckt Renaissance - In the land of rising sun. Mycket bra konsert som låter riktigt bra. Samspelt band.

David Sylvia & Rober Fripp - Damage, för den som gillar en ruffigare musik.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/07 :  11:05:27  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Finns så mycket men just nu är en blues favorit:

John mayall - Lots of people, Live at the roxy.

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2010/03/09 :  10:36:59  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Mike Oldfield Tubular Bells II

Inspelad i Edinburgh med fantastiskt foto OCH ljud!
http://www.youtube.com/watch?v=-c4SSJnvCZE

Tremolo junkie!

Edited by - alpinist on 2010/03/09 10:56:44
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/03/09 :  12:43:24  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Kari Bremnes - Live

Mycket bra, har den både på cd och vinyl och inspelningarna är helt otroligt bra!

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/03/15 :  19:44:18  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Thin Lizzy - live and dangerous riktigt bra känsla i denna inspelning även om det finns de som ifrågasätter om det verkligen är en riktig live, eller studio live.
Deep Purple - live in Japan kommentar överflödig. Vrid upp volymen och njut.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/03/15 :  20:36:10  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
quote:
Planetrock har haft en poll om bästa liveframträdandet. Vad de exakt menar med "bästa" har jag svårare att få fram. Intressant lista vilket fall.


Va kul. Lizzy är ett av mina favvoband. En fantastisk livskiva. Men som Labbe säger har det ju spekulerats i detta med studiopålägg. Tror tyvärr det var (är?) ganska vanligt. Har hört samma sak om en annan fantastisk liveplatta; Iron Maidens - Live After Death.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/15 :  22:55:15  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
quote:
Va kul. Lizzy är ett av mina favvoband. En fantastisk livskiva. Men som Labbe säger har det ju spekulerats i detta med studiopålägg. Tror tyvärr det var (är?) ganska vanligt. Har hört samma sak om en annan fantastisk liveplatta; Iron Maidens - Live After Death.


Ville inte klippa ut endast en mening i inlägget, men vad gäller studiopålägg och borttagningar när konserter ska läggas över på skiva så var det visst ganska vanligt förr, vet inte om det är så längre.

James Gang's "Live In Concert" från 1971 skrevs det att det som hördes på skivan var det samma som hördes på konserten, alltså inget som togs bort eller lades till vilket var väldigt ovanligt på den tiden.
Ljudkvaliteten är inte den bästa på den skivan men vilken underbar musik...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/03/16 :  17:37:20  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Kom på en till.
Iron maiden - rock in rio
volymnivån på inspelningen är lite hög, dock inte så det stör. Det är gåshuds varning när bruce blir överröstad av publiken (och det blir han ofta) sen att maiden vet hur man håller igång en publik bidrar till att skivan i mina ögon är en liten juvel.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000