HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nu har jag fått nog. Jag behöver en server till SB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/01/14 :  19:14:30  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Jag vill ha en server till SB och det kvickt. Touch är långsam och strulig när jag kör direkt med usb-disk eller sd-kort. Behöver en dedikerad server!!!

Den skall helst vara ljudlös utan fläkt och strömsnål och billig... Finns det något sådant?

Något som liknar Fit pc fast billigare kanske?

Någon?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/01/14 :  21:35:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag köpte en begagnad Asus EEE box, liten och fläktlös.
Ersatte gamle Bettan och jag kallar henne för blyga Berit, för hon syns knappt bakom plattskärmen.
Hennes kompis är en lös hårddisk på 2TB. De håller varandra i handen och är rätt tuffa egentligen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2011/01/15 :  00:41:51  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Köp enklaste FitPc utan disk och OS direkt från leverantör.
Köp valfri 2"-disk, t.ex. 500 GB och installera gratis OS Ubuntu eller Debian.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/01/15 :  01:55:52  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
är eee box verkligen fläktlös? helt tyst?

joo fit pc är bra, har haft en sådan...

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/01/15 :  11:15:39  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Någon som vet om jag kan installera sb center på en tunn klient med windows ce?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/01/15 :  12:11:27  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
varför vill du köra Squeezeboxsever på en tunn klient? då behöver du ju en server för att driva den den tunna klienten. CE som operativ och SBS ovanpå tror jag inte är möjligt, det ÄR x86 kompatibelt, men jag tror det saknar funktionallitet för SBS.


Mitt råd, som vanligt, är att plocka fram någon gammal utrangerad dator och lägg några hundra på att få den tyst och köra en debian dist + squeezeboxserver på den, är det för krångligt kan jag varmt rekomendera vortexbox. Ställ sedan undan burken och glöm att den öht existerade. Alla icke solid-stadelösningar lämpar sig ihmo inte för att stå i bebodda utrymmen då även den tystaste disk eller fläkt låter förmycket. Kostnaden för att hålla sig med SSD i vettiga storlekar går snabbt neråt, men är inte ett alternativ när storleken bygger uppåt TB-storlek, förutom kostnaden för SSD-diskarna så är solidstate nätagg och kylning ganska häftiga.


Jag har testat ReadyNas, WHS, freenas, SBS på OSX på en mängd olika hårdvaror, men kommer alltid tillbaks till en enkel textbaserad linux dist. Man kan tom använda en Qnap eller ReadyNas NAS och köra SBS från, men prestandan tryter när biblioteket blir stort.

Min gamla trotjänare Barney, som numer står som proof-of-concept hemma hos Batman, är en konventionell dual PIII (två kapslar och två processorfläktar). Den är ljuddämpad med den gröna biltema-mattan och en tyst (och en högljudd) processorkyl, den låter acceptabelt för att stå i förråd el dyligt. kostnaden för att få den så tyst var 300kr. Prestandan på denna gamla burk sträcker sig vida över Touchen, NAS eller vadsomhellst med windows-operativ.

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/01/15 :  12:21:09  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Det låter bra, men strömförbrukningen då?

Tror du inte en gammal mac mini är bättre att köra SC på?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2011/01/15 :  13:26:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
En dubbelkärnig Atom e dyl drar betydligt mycket mindre ström än en gammal P4:a eller liknande. Står den på i två år blir nog vinsten inte stor, obefintlig eller till och med en förlust med P4:an.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/01/15 :  13:43:11  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
eee box är inte fläktlös men låter oftast bara väldigt lite.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/01/15 :  16:14:41  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
En dubbelkärring-atom funkar inte med Spotify-pluggen, deb bra som är skriven av Triode. endast intel-prollar funkar.

ang förbrukning så skall jag nu gå ner och kicka igång en ML110 med en P4 3GHz prolle och mäta vad den drar när den squeezeboxx-serverar.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/01/15 :  16:25:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Vintertid får du ju igen lite i uppvärmning

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2011/01/15 :  16:25:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
endast intel-prollar funkar.

Nu vet jag inte ett dyft om pluginen du snackar om, men Atom ÄR en Intelprocessor.

quote:
ang förbrukning så skall jag nu gå ner och kicka igång en ML110 med en P4 3GHz prolle och mäta vad den drar när den squeezeboxx-serverar.

http://www.tomshardware.com/reviews/atom-d510-pentium-4-nettop,2649-8.html

quote:
Vintertid får du ju igen lite i uppvärmning

Rätt värdelöst om man bor i lägenhet då de flesta inte har individuell mätning. Sedan är det inte säkert att man ställer servern där man behöver särskilt mycket värme om man har hus.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/01/15 :  23:52:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ni har rätt, EEEboxen är inte fläktlös enligt papperet, men låter den inte, syns den inte, så finns den inte, enligt kvantteorins lagar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/01/16 :  00:03:26  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Vintertid får du ju igen lite i uppvärmning
--------------------------------------------------------------------------------


Rätt värdelöst om man bor i lägenhet då de flesta inte har individuell mätning. Sedan är det inte säkert att man ställer servern där man behöver särskilt mycket värme om man har hus.


Fantastiskt vilket kunnande det finns på forumet

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2011/01/16 :  12:48:58  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Angående fläktlös liten Intel-maskin: jag har just beställt en Shuttle XS35GT, en liten nettop som är HELT fläktlös! Har inte fått hem den än så jag kan inte ge något eget utlåtande ännu, men ser fram emot att kunna ha en dator som inte låter ett dyft i vardagsrummet.

http://www.shuttle.eu/products/ultra-small/xs35gt/overview/

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/01/16 :  13:20:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Gaaaaahhh!
Nästan precis efter jag köpt en Asrock 330 HT.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/01/16 :  13:31:21  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Ang spotifypluggen så har man fått igång den på vissa setups av atom-processorn, men det verkar som om den atom-baserade-NAS:arna inte får den att lira.

Är det bara jag som inte tycker det är OK med hårddiskar i lyssningsrummet?

Har inte alla någon garderob/skrubb/utrymme att ställa en burk i som får låta litegrann?
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/01/16 :  13:51:03  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag har min dator i köket, men det är jag det.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/01/16 :  14:10:51  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Har dator i alla rum utom i kök och badrum.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/01/16 :  16:20:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Ayn, var köpte du din Shuttle? Och vad kostade den med frakt?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2011/01/16 17:12:23
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2011/01/16 :  18:02:26  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Köpte på Webhallen. Med 2GB minne gick det på strax under 3000.

Det finns en billigare variant som inte heter GT på slutet. Då får man dock inte hårdvara som pallar med att spela upp högupplöst film, vilket är en stor orsak till att jag köpte den här istället.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/01/16 :  18:15:49  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
AYN, Kan du förklara vad Barebone betyder? Har den inget minne? Och behövs någonting mer för att den skall fungera? Ingen optisk enhet förstår jag, men annars är det bara att tuta och köra eller?

Detta kan vara precis det jag letar efter...

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2011/01/16 :  18:51:50  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Inget minne och ingen disk, men i övrigt är det bara att tuta och köra.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2011/01/16 :  19:28:28  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
En sån här har jag.
Funkar hur bra som helst. Squeezebox server förinstallerat tom...
http://excito.com/bubba/products/overview.html
Den går även att köpa med SSD-disk och blir då helt knäpptyst. Jag har dock en vanlig 2Tb disk inbyggd men min står avskilt så ljudet från disken hörs inte.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/01/16 :  19:29:05  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Okej, jag borde kunna boota ubuntu från en usb sticka då... Vore en smidig lösning som SB server. Intressant..

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2011/01/16 :  21:53:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har en Eee-box 1501P, den står bredvid TV:n...kan inte höra om den är igång eller inte, svågern har en Zotac...den hörs. Tur att det lyser lite på Eee-boxen (edit: så man vet att den är igång). Kör 720p ut via HDMI och det lirar galant.(edit 2: dvs. du får mer än en SB-server)

Kör Squeezeserven på en freenas i källaren...enligt annan tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=1&TOPIC_ID=81080, sedan jag bytte till nytt PSU, så hör jag inte om den är på eller ej.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2011/01/16 21:59:46
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000