HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY 2011 bilder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/05/17 :  09:25:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En konstruktör i djupa diskussioner...


... om sina revelators...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/05/17 :  09:51:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag vill tacka för en trevlig träff! Fantastiskt kul att stifta närmare bekantskap med byggen/personer man bara läst om/sett på bild. Det fanns många intressanta och roliga kontruktioner som imponerade på ena eller andra sättet.

Det som gav det allra största intrycket däremot var den fantasktiska ansamling kunskap som florerar på en sådan här träff! Här kan man få unika möjligheter att lära sig "hands on" så att säga.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/05/17 :  20:24:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Uppe på ovanvåningen var det fri fart för "first watt"...



Soundbrigades bredbandare och azazellos 1-wattare spelade stundtals så taket gungade.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/05/17 :  21:56:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag frågade Azazello - Nikola om jag kunde få schemat på 4P1L förstärkaren han hade med sig vilket jag fick och jag frågade om det var okej om jag fick dela med mig till andra här på forumet.

Nikola gav sitt samtycke jag skall bara göra en mer förståelig schema, Nikola berättade att man kunde bygga med parallella rör för ett högre effekt uttag (2W+).

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2011/05/17 :  23:18:38  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Så, efter några dar orkade jag dra ihop ett gäng bilder
...mmm, iaf liiite snabbare än hur det gick med förra årets dito

Några av sånt som redan visats, å kanske några grejer som ännu inte dykt upp(?)


























Fika måste ju till






















Stort tack till er som ställde ut, arrangerade och fixade fikat!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2011/05/18 00:37:27
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2011/05/18 :  08:12:04  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
kan man få mera data eller länkar på dom svarta "elektrostatmonstren"

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/05/18 :  08:47:54  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Det går använda sökfunktionen för att hitta en hel del på forumet.
Sök t ex på elektrostat för att hitta sådant.

Jag sökte på revelator för att hitta:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82652&SearchTerms=revelator

OT: Man blir alldeles tårögd när sådana där superhändiga superkluriga personer är i farten. Det är många här på forumet som har så otroligt mycket driv och kunskap! Tack tack tack!

Och tack för alla bilder från mässan så att vi som inte kunde vara där får en liten del av det roliga!

Edited by - Sundström on 2011/05/18 08:56:30
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/18 :  10:25:23  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply


Proac-klon?
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2011/05/18 :  12:27:00  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Då är basen bytad, bilden visar inte SS basen nyttjad i Pro-Ac. Är dock osäker på diskanten.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2011/05/18 :  13:57:26  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Ser ut som en svart SS 8546(?) bas och kanske en Dynaudio diskant?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/05/18 :  14:50:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Stämmer bra, Scan Speak 8546 och Dynaudio D28.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2011/05/21 :  21:40:28  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Fanns det inga bummelätare på plats
Har själv alla kort liggande och det känns lite pinsamt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2011/05/21 21:41:35
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/05/22 :  16:48:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Behov fanns men inga bummelmumsare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2011/05/23 :  22:01:22  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Första gången jag missar detta möte... osis. Mycket fint visades tydligen.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/06/04 :  03:19:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mitt 6B4G-bestyckade slutsteg, eller rättare sagt dess nätdel, rönte en del uppmärksamhet bland vissa hålögda, orakade (dvs rörälskande) besökare. Jag känner att en liten beskrivning kan vara på plats:

Det som visades upp på mässan var version V eller VI av ett projekt som påbörjades för bortåt 10 år sedan. Det enda de olika versionerna egentligen har gemensamt är slutrören; genom åren har jag bytt nätdel, ingångssteg, utgångstrafos, chassi m.m. Den nuvarande och förhoppningsvis sista versionen är en ganska basic koppling med stegad volymkontroll på ingången, triodkopplade E280F med "tjuvkopplade" LL1621 interstagetrafos som anodlast (trafona agerar bara som anoddrosslar) kondensatorkopplade till utgångssteg med fast bias och Lundahls 3k:8R 8W utgångsjärn. Simpel koppling och bra komponenter med andra ord (IMHO).

Nätdelen är en annan historia. Lådan innehöll en gång i tiden en diskettstation av tämligen titaniska proportioner, alltså ett utmärkt val för en DIY-are som inte vill kompromissa med utrymmet. En förstärkare blir sällan (aldrig) bättre än dess nätdel så den här gången gick jag "all in" med LCLCL-filtrerad glödmatning, helt separata nätdelar för ingångsrör resp. utgångsrör, drosslar med låg kopparresisans, oljekondingar, you name it...

Lönade det sig ljudmässigt? Ja.
Sensmoral: Med bra signaljärn och bra nätdelar kan man komma undan med det mesta...


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/06/27 :  21:11:56  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Om någon är sugen på att bygga Azazellos 1-wattare:



Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2011/06/27 21:15:41
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000