HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur stort värdesätter ni tester / recensioner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/04 :  08:38:48  Show Profile Send huzze a Private Message
Frågan har varit uppe förr med tyckande om tidningar är bra eller dåliga.

Nu ställer jag frågan (försök i första hand att svara utan att namnge tidningar/skribenter vid namn ):
Hur stor vikt ställer NI vid ett test?

Är det kul läsning? En köpvägledning?Psykologifråga/Pac Hur många av er kan tänka er att köpa en tidning bara på grund av ett test? Köper ni en tidning för att läsa om en produkt ni redan har? För att bekräfta ert val?kopplad Psykologifråga/Pac

Själv tycker jag naturligtvis det är kul att ha test på de produkter jag äger, ännu roligare om de är positiva men ibland är jag naturligtvis inte enig med recensenterna.

Jag kan även tänka mig att köpa en tidning för ett test på en produkt jag inte har för avsikt att köpa men som är intressant (hifins motsvarighet till allmänbildning?).

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/07/04 :  09:11:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag ser det som att man själv kan testa en produkt som får bra kritik, medan man kanske inte testar produkter som sågas rakt igenom. Då utgår jag dock inte från bara en tidnings åsikter utan den sammanlagda bedömningen från flera källor av samma produkt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/04 :  09:25:29  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag tycker recensioner i tidningar ibland kan vara hjärntvätt.

Om jag ser en recension på en produkt jag äger så hoppar jag IBLAND snabbt över recensionen och vill inte läsa den. För tänk om det står något negativt i recensionen om ljudet som jag inte upplever. Och som jag sedan börjar uppleva för att jag läste det i recensionen. Förstår ni?! Psykologi och hjärntvätt på högsta nivå.

Fast självklart är det kul att läsa om olika komponenter som man är sugen på

Jag tycker det är jobbigt med "Bäst i test" i grejer. För jag går på det ibland. Fast det var mest förr i tiden. Nu har jag blivit äldre i lite klokare.

Bara för att någon tycker att det låter suveränt. Kanske inte jag tycker det med min smak....

Man skall lita på sig själv och sina öron. Öronen är boss.




Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/07/04 09:26:26
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/07/04 :  09:29:13  Show Profile Send Jamo a Private Message
För mej är testerna mest underhållningsläsning och ett sätt att följa vad som händer på marknaden. Som köpvägledning fungerar de bra när jag och testaren har samma värdegrund, detta är dock ganska sällan fallet. Jag köper gärna en tidning för att läsa en test om en produkt som jag själv bildat mej en uppfattning om, mest för att kolla testarens värdegrund, men även för att lära nya infallsvinklar på en produkt.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/07/04 :  09:33:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Huzze, du har lagt in flera frågor i en topic och några av dem är INTE HiFirelaterade utan försöker reda ut hur människors beteenden i allmännhet är. Det vill säga, det handlar om psykologi och inte HiFi.

Vi har haft tillräckligt med sammanblandning av psykologi och HiFi hos oss och det får det bli ett slut på. Vill Ni diskutera människors beteenden så gör det på ett psykologiforum och inte på HiFiForum. Det är nämligen ingen skillnad mellan hur man beter sig inom HiFi och andra hobbies. Psykologi är definitivt INTE HiFi.

Huzze, jag modererar bort psykologibitarna ur din fråga så kör vi vidare här på HiFi. Om du vill göra på något annat sätt så hör av dig.


Edit, mer förklarande text

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/04 :  09:39:25  Show Profile Send huzze a Private Message
Pac: OK
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/07/04 :  11:30:05  Show Profile Send overhang a Private Message
Jag läser tidningarn dels för att det är lite roligt att läsa om sin hobby. Sedan ser jag testerna av interesanta produkter som en apptitretare och ett sätt att få en grov uppfattning om vilka produkter som bör ingå i urvalet inför nästa uppgradering.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/07/04 :  12:00:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag gör på samma sätt som overhang. Jag ser testerna i tidningar, nätet, forum eller var det än vara månde som en åsikt bland många.

Jag tar betydligt mer intryck av kompisars åsikter än vad som skrivs i en tidning eller på nätet.

Visst händer det att jag köper en tidning för att det tittas på något speciellt men som sagt de är bara en åsikt bland andra.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/04 :  12:13:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
papperstidningarna har jag lagt sen länge, nätets utbud är aningens större o jag får fler val av skribenter. Sen läsaer jag sällan för läsandets skull utan mest om det är nån pryl jag är intresserad av.
Tex när jag var på väg att köpa WLM så läste jag nog allt där fanns att hitta även om allt redan var bestämt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/07/04 :  12:48:30  Show Profile Send fripps a Private Message
Det kan vara intressant att läsa tester i tidningar. Först måste jag dock "lära känna" recensenten så att jag vet vad han värdesätter och lyssnar efter. När jag vet detta så kan jag lägga en större vikt vid utfallet i olika tester. Hur gör man då för att lära känna recensenten? Lyssnar på samma produkter som testas och ser om man tycker lika i de flesta fallen.

Har köpt tidningar för att läsa tester av produkter som jag är intresserad av men det enda som avgjort ett köp eller inte är mina egna öron.

Tester kan för mig vara ögonöppnare för produkter som jag har lite eller ingen vetskap om.

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/04 :  13:14:25  Show Profile Send mayro a Private Message


mycket bra inlägg där fripps. delar din inledande om "känna skribenten" till fullo.Detsamma om resten av din text...Så jag behöver inget skriva. Du skrev det före mig.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/04 :  13:39:58  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Läste nog mkt tester i tidningarna förr, men nu kollar jag mer på nätet för att se vad fler tycker. I början av min "hifi-karriär" blev många av test vinnarna dröm produkter som man suktade efter. Numer läser jag bara en papperstidning, den mångfald av åsikter som finns på nätet lockar mer, särskilt som man lär känna folken med dessa åsikter, precis som skrivet ovan.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/07/04 :  13:57:05  Show Profile Send B-200 a Private Message
köper en 3-4 tidningar varannan månad. läser mycket via nätet samt går till biblioteket och drar nytta av deras utbud.
Huruvida jag skulle köpa något pga någons recension så är svaret nej, det skulle jag ej. tycker det är kul att läsa bara.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/07/04 :  15:49:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hur reagerar ni på forumets tester??

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/04 :  16:25:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tester är en apptitretare för mig,,, Dock är det mest för att se vad andra tycker.
Handlar alltid efter eget huvud/öra (&plånbok)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/04 :  16:32:01  Show Profile Send mayro a Private Message
äsch tog bort texten..Såg ändå bara "fel" ut fast det menades rätt.. ja eller nåt sådant..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/04 16:42:02
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/07/04 :  17:26:27  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
eftersom jag inte har tid eller ork att åka runt och lyssna på utrustning så lägger jag mycket stor vikt vid recensioner. Och visst köper jag en tidning för att läsa en specifik recension, jag har till och med skickat efter gamla nummer för att göra så.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/07/04 :  19:52:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Alltid kul med tester, särskilt till sommaren och semester är det avkopplande att läsa och ser det framförallt som ett sätt att "hänga med" i vad för nytt som kommit, man lär sig också med tiden att värdera vissa skribenter hur stor vikt man lägger i testresultatet - oavsett det är det alltid att läsa om intryck.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/04 :  20:24:36  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Hur reagerar ni på forumets tester??

Jag tycker de är klart intressanta att läsa. Både de långa reportagen samt de mer "ordinära" bidragen, har väl slängt in någon själv. Dock känner jag pressen på att nå upp till de höga standarder som många av er har.
quote:
jag har till och med skickat efter gamla nummer för att göra så
Guilty as charged!


Att lära känna recensenter är naturligtvis viktigt (framförallt vid musik). Stämmer även in med Pac (nu smörar jag väl?) att det är viktigt att lyssna med sina vänner och hjälpa varandra, trots allt är det dem man känner bäst och de känner förhoppningsvis även mig.

Skulle jag läsa en sågning och jag inte håller med, så står jag likväl för min åsikt, det är mina öron och mina tolkningar som gäller. Som klassisk musik, finns massor av inspelningar och tolkningar, inte sagt att de är bra eller dåliga men olika.

Nu svävade jag visst ut lite, ska hålla mig på banan
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2007/07/05 :  00:08:39  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det kan vara intressant att läsa tester i tidningar. Först måste jag dock "lära känna" recensenten så att jag vet vad han värdesätter och lyssnar efter. När jag vet detta så kan jag lägga en större vikt vid utfallet i olika tester. Hur gör man då för att lära känna recensenten? Lyssnar på samma produkter som testas och ser om man tycker lika i de flesta fallen.

Har köpt tidningar för att läsa tester av produkter som jag är intresserad av men det enda som avgjort ett köp eller inte är mina egna öron.

Tester kan för mig vara ögonöppnare för produkter som jag har lite eller ingen vetskap om.

Ungefär så funkar det för min del också.
quote:
Hur reagerar ni på forumets tester??

Har bara lyssnat seriöst på en av de produkter som du har testat för forumets del, och det är Rimfrost som Peter hade med hem till mig en gång. Och jag fick samma intryck av det som du fick, mycket bra DIY bygge!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2007/07/05 :  00:17:46  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Noen audiomagasiner er mer interessante enn andre, men generelt synes jeg at det med et kritisk blikk er interessant å lese tester fra utland og innland. De som tester produktene har tilgang til mer utstyr - og tid til å teste dette i lengre perioder - enn hva de fleste audiointeresserte har mulighet til.

Man får et overblikk over hva som rører seg i markedet.

Et "barometer" som likevel aldri vil erstatte "live" opplevelser av ulike audioprodukter.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/05 :  00:31:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Den enda "faktiska" information jag tycker mig få från tester är om det är några uppenbara problem med en produkt: Problem med handhavande, designmissar, finesser som saknas etc.

I övrigt litar jag mer på mig själv än recensenter när det gäller själva ljudet.
Ett problem är ju också att det ju är så svårt att beskriva ljud med ord, en del recensenter svävar ju ut i väldigt målande beskrivningar men eftersom vokabuläret inte är "standardiserat" på samma sätt som inom ex. vinbranchen så är det sällan självklart vad som menas. För att göra saken än värre så litar jag inte heller riktigt på tester av enstaka komponenter, hifi beror ju så mycket på matchningen av komponenter (särskilt mellan förstärkare och högtalare).

Däremot så har det hänt att jag blivit nyfiken på en produkt just pga en recension så det är väl en trevlig anledning att läsa dem.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/07/05 :  09:29:18  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ett test kan ge information från tex kubmätning. Kubmätningen kan i sin tur ge svar på om förstärkaren har rätt specifikationer eller har problem med vissa typer av laster.

Jag ser testerna som en åsikt bland andra men tar intryck av dem.

En tidning som innehåller intressanta tester kan jag tänka mig att köpa eller i vart fall bli mer intresserad av att köpa och i några fall har jag gjort det.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000