HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intelligent Sound, snackis.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2009/02/18 :  09:57:42  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Hej

Jag tänkte att vi kanske skulle ha en separat tråd för Proson/Intelligent.

Vore kul att höra lite åsikter..

Jag har citerat från bildreportaget "Nu är det dax för STHLM Hi-End" så vi kan fortsätta här om det är ok?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73090&whichpage=3

Som sagt:



Proson?

Inteligent Sound?






PetterPersson
quote:
När vi var på studiebesöket sa Petter att allt låg i filtret. Så det
skulle inte förvåna mig om det är samma element men däremot två år
i filterutveckling...

De var onekligen lika. Däremot hade IS masurbjörk på toppen



Anjin
quote:
No offense Petter, men lite masurbjörk på toppen tycker jag ska kompensera för att högtalaren i grunden har en Prosons utseende.

Kanske om prislappen hamnar på 10kkr, men vad jag förstått är det tänkt att "double 12" ska kosta braa mycket mer än så (fast det är ju egentligen något jag snappat upp här och jag har ju inte någon verifierad källa bakom det, så jag kan ha fel).

Jag förstår inte riktigt hur de tänker när de gör så faktiskt.. Jag tror att även den mest inbitne hifi-nörden vill ha en högtalare som tilltalar ens estetiska öga när den lägger upp femsiffrigt (inte zimbabwedollar då alltså) för ett par högtalare.

Allt detta var väl lite OT, men ändå. Får väl starta en "Diskussion om IS"-tråd


PetterPersson
quote:
Visst Anjin, jag respekterar både dina och Petters tankar och
filosofier samt att jag också kan tycka att likheten med Proson var
något av ett misstag tyvärr.


Tobbe L
quote:
De är väldigt lika


Ledzepp
quote:
Väldigt lika...årets underdrift...

Och årets designmiss...om man nu lagt ner flera år på delningsfiltret....


räven
quote:
Vad jag förstått så är det en Proson som fått innanmätet och utsidan utbytt.
Alltså låda och element är från en utgången Proson-modell och sen har man gjort nya filter, kablar och kontakter samt lagt till ny ytfinish.

Vad den kommer att kosta vet jag inte men troligtvis en hel del mer än innan IS-ifieringen :).
Det viktigaste är väl hur den presterar i sin prisklass även om utseendet inte passar alla!

Jag är nöjd med mina IS815PRO och deras utseende har ju varit uppe till diskussion förut.


FBK
quote:
quote:Det viktigaste är väl hur den presterar i sin prisklass även om utseendet inte passar alla!

Jag är nöjd med mina IS815PRO och deras utseende har ju varit uppe till diskussion förut.


Exakt! Men det finns de som väljer Hifi med ögonen, jag fördrar att låta öronen avgöra helt och hållet då det blir bättre i längden.


Anjin
quote:
Jag kanske lät lite väl hård i mitt tidigare inlägg.

IS jobb och tankesätt när de gör högtalare tycker jag är ett kul koncept och jag tycker inte direkt det är något fel på IS8pro och IS815pro utseendemässigt (kan inte döma dem på något annat sätt då jag inte hört dem).
Dock så tycker jag det är synd att de väljer en riktigt riktigt ful högtalare att lägga ner en massa tid på att göra ett nytt filter till. Masurbjörk är läckert, men det räcker liksom inte.

Jag förstår att det finns många som inte bryr sig om utseendet, men varför inte välja en högtalare som ser mer tilltalande ut och sedan ge sig på att ge den ett bättre filter? De borde kunna göra vad som helst om de kan få välljud ur en proson...

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2009/02/18 :  10:08:27  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Bild från tråden "En annorlunda högtalarkonstruktör - AÖ hos IS".

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72474



Jag är absolut inte ute efter någon häxjakt utan är bara grymt nyfiken på hur man kan göra budgethögtalare till en highendhögtalare utan att byta element t.ex.

Kanske kanske man skulle kunna lyckas själv?


Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2009/02/18 :  10:33:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Just den sista bilden har inte just med dessa högtalare att göra ser det ut som. Texten på lådorna stämmer inte med högtalarna. Det står tvåvägshögtalare på dem och de på mässan såg synnerligen trevägiga ut. Genexxa Mira 6.2 är en mindre högtalare, men de kanske också kommer få en liknande behandling?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2009/02/18 :  10:47:48  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Nä, det är alltså dom här självklart.



Dom två som står ihop plus dom två mot andra väggen.

Det är Genexxa.



Edit: Genexxa Mira 6.2

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2

Edited by - RotelPower on 2009/02/18 10:49:41
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2009/02/18 :  10:50:33  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Just den sista bilden har inte just med dessa högtalare att göra ser det ut som. Texten på lådorna stämmer inte med högtalarna. Det står tvåvägshögtalare på dem och de på mässan såg synnerligen trevägiga ut. Genexxa Mira 6.2 är en mindre högtalare, men de kanske också kommer få en liknande behandling?


Genexxa Mira 6.2 är grundstommen till IS66 och den modellen har funnits i IS sortiment ett tag nu.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/18 :  11:37:31  Show Profile Send OcA a Private Message
De där Proson som nya modellen bygger på har min svärfar. De låter allt annat än bra...

Om IS kan lyckas trolla fram välljud genom att "bara" byta filtret i dem så är det årets bedrift!

Att man sedan tar en högtalare för 3k, byter filter, lackar om dem och tar 15k (gissning!!) för dem kan nog vissa tycka är magstarkt. Dock kostar utvecklingsarbete och tester mycket tid och tid är pengar.

Skulle onekligen kunna bli en riktigt bra rockburk de där Proson/IS... Dock har originalhögtalaren allt annat än imponerande bas. Har hört stativare med mer botten och driv, den rejäla bestyckningen på Proson till trots.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/18 :  14:24:32  Show Profile Send Maruder a Private Message
Genexxa Mira 6.2 är en synnerligen komplett värdelös högtalare, jag har lyssnat på många högtalare under 5000:- men den tar fanimej priset. Hur gör man om den till nåt bra? Byter låda, element, filter och eventuellt kablar och terminal?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/18 :  14:37:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
"Allt i filtret" - Jo det stämmer nog, men Petter gjorde ju också sak av att element till andra burkar var specade av IS.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/02/18 :  15:28:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tycker det är tråkigt att såga ett fabrikat utan att ha hört dem

Att dömma en högis på bara utseende o ljudet från dess kusin är inte snällt.
Tror vi kan ta vilken hi-end högtalare som hellst ta bort filtret o sätta dit ett godtyckligt standardfilter o det kommer garanterat att låta rätt illa.

Petter på IS har en rätt udda konstruktionsfilosofi som kanske inte alltid följer normen för hur vi tycker en högtalare ska byggas.

Även om nu hans konstruktioner bygger på "billiga" komponenter så kan inte jag påstå att de låter illa.
Det lilla som jag har hört låter riktigt bra.

De han hade med sig på mässan lyssnade jag knappt på eftersom det inte var så roligt att göra det i det jättelika rummet som de spelade i. Tror att jag får ta o åka förbi IS o lyssna på dem där.





Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2009/02/18 :  16:28:16  Show Profile Send e-robban a Private Message
Jag har också kommenterat dem i mässtråden. Lite oschysst att döma dem efter utseendet kanske (som jag själv gör), hade de sätt bättre ut hade man kanske gett ljudet en ordentlig chans samt att rummet kanske förstörde förutsättningarna för dem. Jag skulle i och för sig inte vilja ha dem i ett mindre rum med den bestyckningen...men det är ju också främst en estetisk synpunkt från min sida. Risken för bumlig bas i ett mindre rum känns dock överhängande. Jag kan inte på något sätt förstå hur denna högtalare skulle kunna betinga ett högt pris om det nu blir så när den kommer ut på marknaden (visst var det en prototyp?). Om det nu är en budgethögtalare så gör den säkert ett bra jobb men kunde inte höra något som från den som lät särskilt high end i mina öron. Därmed vill jag inte uttala mig om IS som märke. Har inte hört deras högtalare innan men har trots mässupplevelsen fortsatt höga förväntningar på dem. Detta pga sådant jag läst om deras filosofi samt andras omdömen.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/02/18 :  16:39:32  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag vet inte hur Petter gör IS filtren. Jag vet dock att det låter mycket bra.

Ingen bör dömma boken efter omslaget som det heter.

Jag har inte hört någon stativhögtalare som låter renare och mer upplöst än tex IS8 pro mk2+.

Den kostar iofs 34.000 kr. Men prestanda kostar.

Den är på min önskelista när studietiden är förbi

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/02/18 :  17:08:23  Show Profile Send bearwik a Private Message
Efter vad jag kommer ihåg ifrån studiebesöket på IS så sa Petter att de kollade runt tusen parametrar när de konstruerar sina delningsfilter, han sa också att allt låg i delningsfiltret, att de kunde få vilken högtalare som helst att låta bra. Hoppas att jag minns rätt

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2009/02/18 :  17:27:37  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
quote:
Efter vad jag kommer ihåg ifrån studiebesöket på IS så sa Petter att de kollade runt tusen parametrar när de konstruerar sina delningsfilter, han sa också att allt låg i delningsfiltret, att de kunde få vilken högtalare som helst att låta bra. Hoppas att jag minns rätt


Men jag är inte man till att förstå varför man ska börja rota i en av dom sämre högtalarna på marknaden...varför inte gå en egen väg från början...nitrometan i tanken på en Fiat...fortfarande en Fiat...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/02/18 :  17:54:50  Show Profile Send dwain a Private Message
Den prosonen vi ser överst (den stora) finns fortfarande i tillverkning. Och högtalarna är säkert ok. Men det luktar lite surt att man tar en budgethögtalare som endast är gjort för att stå i ett tonårsrum och pumpa akon halvokej. Känns mer förtroendeingivande om man gör en egen låda och kanske gör egna element istället för att ta någon annans konstruktion och göra om?

Nu är det ingen kritik utan mer en fundering
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/02/18 :  18:15:33  Show Profile Send jonasz a Private Message
Det är väl en prisfråga förståss. Man borde ju tjäna mycket mer pengar med en färdig kass låda med kassa element om slutresultatet ändå blir detsamma tack vare ett magiskt filter?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/02/18 :  19:40:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Varför påstår ni att lådorna är kassa?

Hur vet ni att lådorna också inte får en översyn invändigt?

Petter var noga att påpeka vikten av rätt stagning. Inte "död-stagning", utan stagning på rätt sätt.

se nedan, det ger honom tillsammans med anpassad dämpning och filterkonstruktion kontroll över lådvibrationernas förfarande.

Snedgående stag på sidorna vakom skummet. Även bubbelplast var populärt.


Foto: Magils



På något sätt känns det som "de som köper sina högtalare" inte
förstår vikten av delningsfilter. Visst, filtret är inte allt, men
det är där nyckeln ligger och det går att göra oerhört mycket i
det. Samtidigt som det inte går att trolla med knäna, men vad säger
att elementen är ändrade på något sätt? Annan styvhet i upphängning
t.ex. ser man inte på bilder...

Edited by - PetterPersson on 2009/02/18 19:50:18
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/02/18 :  19:48:47  Show Profile Send tian a Private Message
När kommer dom där att säljas då?
Vad kommer det tilltänkta priset att ligga ?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/02/18 :  20:27:57  Show Profile Send huzze a Private Message
Det jag fick hört (inte av Petter, men hans Hi-Fi kollega) var under 200kkr. Det ger ju en viss spännvid, men betänk nu att det exemplaret hade fått specialfinish som ju kostar en del.

IS-Gennexan ligger på 15kkr.
Go to Top of Page

Absolute Audio
Member

81 Posts

Posted - 2009/02/18 :  20:28:52  Show Profile Send Absolute Audio a Private Message
Vi frågade om priset. Och svaret blev att konstruktören hade inte bestämmt det ännu, men under 200000kr eftersom det var så mycket lackjobb på dom! (Jag skojar inte!)


Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2009/02/18 :  20:36:20  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message
Vilket jäkla skämt! I och med den här upptäckten om att återanvända skithögtalare för att endast sälja sitt filter till höga priser verkar riktigt "billigt! Jag har aldrig sett någon annan göra så här.

S.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/02/18 :  21:14:31  Show Profile Send tian a Private Message
Va ? 200K för ett par uppskrämda Proson högtalare ?

Ne usch....
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2009/02/18 :  21:35:16  Show Profile Send Guru a Private Message
Mellan 0-200kkr är spannet rätt stort. Låt grabbarna som tillverka grejorna komma med priser och mer info istället för att spekulera och döma

Edited by - Guru on 2009/02/18 21:38:10
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2009/02/18 :  21:52:21  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Jag tycker att det hela är väldigt intressant.
Tänk om man tar ett par bättre högtalare än Proson/Genexxa och modifierar dom istället, men det är ju förstås om man antar att IS inte har modifierat högtalarelementen.
DIY potentialen är ju enorm.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/18 :  23:03:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Om jag förstod Petter rätt så är mätningen speciell ( många punkter, både antal och positioner i rummet) samt att optimering sker gentemot samtliga dessa punkter. Därmed tar simuleringar väldigt lång tid, processorkrävande etc.

Låter inte direkt lämpligt att reproducera som DIY, vi är ju glada att få en mätning i ett fåtal punkter att lira.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/02/19 :  01:06:50  Show Profile Send educk a Private Message
självklart ska de ha betalt för tid de lägger ner på filterjobb å lådkonstruktion. men jag förvånas ständigt av att tillverkare väljer att utveckla det runt ett billigt element. som endel säger så kanske de är specialbeställda därav dyrare. men varför inte utgå från nått som är dyrare från början när ändå jobbet med filter blir så dyrt. mätningarna borde inte kompliceras mer för ett dyrare element. detta tycker jag man ser lite varstans så igentligen kunde man haft en generell tråd utan att utpeka någon speciell tillverkare. kvaliteten på ingående komponenter borde ligga mer i nivå med priserna

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista

Edited by - educk on 2009/02/19 01:08:30
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/02/19 :  07:58:01  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Men varför ska man utgå från dyrare element om man kan få ut önskvärt resultat från ett billigare????

Är vi verkligen så insnöade att man inte kan acceptera en prudukt som top of the line om den inte innehåller dyra komponenter???

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000