HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stenplattor under högtalarna - NAD löste problemet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/11/14 :  00:17:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Har ett par Audiovector K3 Super
http://www.audiovector.com/default.asp?Side=80&Parent=79 som från början lät vassa i diskanten så jag köpte till Superspikes vilket avhjälpte problemet trots att det är svårt att få högtalarna att stå stadigt på parkettgolvet.
Vill dock få lite mer kött i bastrumman (basgitarren spelar ok) utan att behöva använda subben (Audiopro AceBass 2). Har funderat en del och läst i trådarna om stenplattor,
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54199 och
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45043.
Tanken är även att uppgradera till K3 Signature,
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=45378&id=339522 och
http://www.audiovector.com/default.asp?Side=162&Parent=79
för att se om det ger ytterligare någon förbättring. Högtalaren är snabb och tight men jag känner på mig att högtalarens storlek (ganska hög och smal) samt låga vikt med hög tyngdpunkt kan skapa problem (vilket även märks vid justering av Superspikesen).
Min tanke är därför att införskaffa tunga stenplattor att ha under högtalarna, fastskruvade i spikesgängorna med gummipackningar emellan då jag inte tror på stora anläggningsytor mot varandra och på så vis öka högtalarnas massa. Under stenplattorna är tanken att köra med SD-fötter.
Har ni andra idéer, synpunkter eller erfarenheter på detta så suger jag gärna i mig.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2006/11/18 20:55:28

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/14 :  17:02:19  Show Profile Send ljud a Private Message
Stenplattor kanske skulle ge en mer destinkt bas men knappast "köttigare". Jag skulle tippa på att det tom. skulle bli mindre bas... Ett annat alt. för mer bas skulle vara att flytta högt. närmare bakväggen.

Edited by - ljud on 2006/11/14 17:02:38
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/14 :  17:32:46  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jag hade ett par Audiovector K3 Super innan mina nuvarande högtalare och dom kan spela mycket och bra bas under rätt förutsättningar. Jag har också parkettgolv så likheten finns ju där också

Min slutliga uppställning uppifrån och ner: Superspikes > betongplatta > filtfötter under betongplattorna. Ett bra tweak är att lägga något riktigt tungt uppe på högtalarna för att tynga ner dom, 7 kilos metallklumpar inlindade i tyg var mina tyngder...högtalaren är som du skriver snabb och tight men med detta blev det ännu bättre för mig.

Exprimentera mycket med uppställningen, avstånd till bakvägg, avstånd mellan högtalarna, "toe-in" och sådant.

"Anticables" levererar mycket och bra bas men är kanske lite avrullade i diskanten, värt att prova om du har möjlighet. Jag är lite tveksam till SD-fötterna, för mig fungerade det dåligt med mjuka fötter men prova går ju alltid.

Jag kan ju nämna att jag hade rätt så klen bas med min Thule IA100, men betydligt kraftigare med min nuvarande Accuphase E-210.

EDIT: Såg att du hade högtalarna ute för försäljning och att du inte hade spelat på dom så mycket, basen kommer inte fram ordentligt förrän man har spelat ett bra tag på dessa högtalare så det kanske är det som är problemet?

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!

Edited by - Nykmark on 2006/11/14 17:51:42
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/14 :  18:22:00  Show Profile Send esl a Private Message
Precis... stenplattan på toppen av högtalaren..
Filt på fronten runt diskanten TJOCK minst 10mm
Ljudet som studsat på fronten innan det nått ditt öra är ju distortion och inget annat.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/11/15 :  11:25:29  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
esl - filt runt fronten på diskanten, är detta ett tweak man ska försöka sig på generellt på de flesta högtalare? Vad händer med ljudet - min tanke var att det kanske blir mjukare och behagligare, ska prövas hemma på ett par högtalare som låter lite vasst för tillfället i så fall...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/11/15 :  11:44:18  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Esl,

njae...håller inte med alls fullt ut

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/11/15 :  12:18:32  Show Profile Send huzze a Private Message
Tack för tipsen.

quote:
Stenplattor kanske skulle ge en mer destinkt bas men knappast "köttigare".
Ska kanske förtydliga, vad jag menar med "köttighet". Tycker ofta att bastrumman är svår att uppfatta och dränks i basgitarren då de ofta spelar samtidigt. Med subben på så kan bastrumman "kännas" lite mer utan att basgitarren blir för dominerande. Kanske är det en placeringsfråga i mitt knepiga rum som jag nämner nedan.

Införskaffade igår provplattor av granit (10*305*305mm) på Bauhaus för 12:-/st och ställde upp dem enligt
quote:
Superspikes > betongplatta > filtfötter under betongplattorna.
Tycker inte att det gav någon förbättring annat än att högtalarna nu äntligen kan stå hyfsat still. Ska borra hål i stenplattorna och fästa dem i spikesgängorna för att koppla ihop dem fysiskt med högtalarna och ge dem en större bas (yta ) att stå på. Då blir frågan om stenplattorna ska stå på spikes eller SD-fötter...

quote:
EDIT: Såg att du hade högtalarna ute för försäljning och att du inte hade spelat på dom så mycket, basen kommer inte fram ordentligt förrän man har spelat ett bra tag på dessa högtalare så det kanske är det som är problemet?

Detta kanske är svaret på problemet. Eftersom jag funderar på att uppgradera till Signature, så kanske de blir bättre ju längre de får spela, ska nog ta bort annonsen, då andrahandsvärdet verkar orimligt lågt för dessa annars välspelande högtalare.

Mitt rum är bra så knepigt, vilket gör att högtalarna inte ens står symmetriskt mot bakre vägg (kanske ska skissa upp det för er, om jag vågar...)

quote:
Ett bra tweak är att lägga något riktigt tungt uppe på högtalarna för att tynga ner dom
Gillar idén, problemet är att hitta något snyggt så att man inte stör sig på det, speciellt som det är en väldigt liten yta och tyngdpunkten på högtalaren flyttas ännu högre upp, men tipset är att beakta.

Jag vet inte vad "Anticables" är för något har någon lust att ge en "light"-förklaring.

Slutligen så skäms jag väl över att nämna vilken kringutrustning jag kör med (en gammal Pioneer VSX-712 surround-historia med DV-575 DVD-spelare) men ska snart införskaffa en NAD-stärkare (måste ha extra pre-out till subben), förmodligen C372 parad med C542 CD'n och då borde det bli skjuts i bitarna. Stärkaren fick ju strålande kritik i förra numret av Stereophile.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2006/11/15 13:32:46
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/11/15 :  13:33:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Anticables är, märkligt nog, kablar...
http://www.anticables.com/

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/15 13:34:06
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/15 :  17:17:56  Show Profile Send Nykmark a Private Message
NAD C372 har ju till och med tonkontroller så då ska det väl gå att få tillräckligt mycket bas i alla fall
Min tanke med tyngder ovanpå högtalarna är just att högtalarna ska stå helt still, med en vikt uppepå högtalaren så får ju elementen lite mer "mothåll" när dom rör sig fram och tillbaka.
Jag tror du kan få lite bättre snärt i bastrumman med detta enkla tweak och på så sätt få den att träda fram lite mer i musiken.

Här är lite småtunga grejor att ställa på högtalarna som i alla fall jag har svårt att störa mig på, dom ska visst ha lite fler positiva effekter också men jag vägrar att ta bort mina från högtalarna så jag kan inte säga om det blir någon skillnad eller inte! Söta http://www.energy-transformers.se/vibeeaters.htm

Hur som helst tror jag att det kommer att poppa riktigt roligt med NAD grejorna!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/11/16 :  11:41:39  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
NAD C372 har ju till och med tonkontroller så då ska det väl gå att få tillräckligt mycket bas i alla fall
Jodå har även detta i åtanke, tonkontrollerna ska dessutom vara ganska bra, men det är ju alltid svårt att öka ett instrument (bastrumman) utan att påverka andra.
quote:
Söta http://www.energy-transformers.se/vibeeaters.htm
Har sett mössen tidigare, men inte riktigt "trott" på idéen, men det är förmodligen värt att låna hem och prova.

För övrigt kan jag nämna att när högtalarna nu står stadigare så har jag dragit ner volymen på subben ett snäpp, så jag kan inte påstå att den får jobba ihjäl sig. Det närmar sig, men i min uppställning så är det nog bara att inse att subben får stå på lite i skamvrån.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/16 :  16:48:02  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Ljudet som studsat på fronten innan det nått ditt öra är ju distortion och inget annat.
Fast så är det ju inte. Om man sätter filt runt diskanten på det sätt som du beskriver så ändras ju högtalarens diffraktionsegenskaper. Dessa är medräknade i högtalakonstruktionen och när man ändrar dem är risken stor att ljudet blir sämre.
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2006/11/17 :  18:16:31  Show Profile Send Stingray a Private Message
Du måste prova med vibeeaters. Jag har dom på mina JM-lab 936:or och på subben. En jobbarkompis var hemma hos mig och lyssnade (han är inte hifi- intresserad.)Jag testade på honom att ta bort mössen från högtalarna och subben mitt i en låt, då säger han: "vad gjorde du?, nu låter det ju som en vanlig stereo". Det är väl ett bra betyg.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/11/18 :  19:55:25  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja, så var det då kört
Jag stod inte ut längre och gick och köpte dem...
NAD C372 och C542
Tack Hifi-Klubben för RÄNTEFRITT

OK gott folk. Nog för att jag trodde att det skulle göra skillnad. Men efter 5-6 år i "surround-träsket" så gick jag för ett år sedan över till att koncentrera mig på stereo. Dock så fick den gamla surround-häcken och DVD-n tjäna som elektronik. Alldeles för länge tydligen. För skillnaden var inte liten och den var inte stor, den var enorm.

Bastrumma finnes... i hela trappuppgången numer, och då är subben avstängd - med huvudbrytare... och basguitarren sen... hur djupt kan K3 Super gå? Har spelat igenom halva CD-samlingen känns det som och orgel, syntbasar allt går ner i kryptan (som min bärhjälp uttryckte det). Vi satt båda två och lyssnade (samma polare som hjälpte till med stenplattorna tidigare i veckan) och vi hade svårt att stänga munnen. Allt lät bättre. Detaljer, bredd fokus, men framförallt, det viktigaste för mig, timing och dynamik!!! 2x150W (mäter tydligen 2x250W) märks!!! Inte någonstans släpper förstärkaren greppet om de små konerna. I och med det så har det ursprungliga problemet att kunna separera bastrumma och basgitarr försvunnit.

Denna Hifi-upplevelse går rakt in i topp-10. Det är så att en gammal hifinörd som jag får skämmas, för det har funnits mycket elektronik och högtalare innanför mina väggar innan film och DD/dts pockade på uppmärksamheten. Dock är det nog den bästa förstärkare jag haft. CD'n är svårare att bedöma än så länge, men den ger nog mer med tiden. Se nu upp hifi-handlare, snart ska det lånas hem kablar.

Nästa steg blir naturligtvis att uppgradera till K3 Signature, högtalarna kan nog bli hur bra som helst trots min ovanliga uppställning.

ps Grannarna är nog lyckliga just nu, då jag inte har Internet hemma = NAD står i Stand-by
ds

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2006/11/18 19:58:46
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/18 :  23:29:52  Show Profile Send Stickan a Private Message
Härligt!! Har själv hamnat i surround-träsket och bytt och donat i förhoppning om att det ska bli bättre.
Ytterst liten förbättring har uppnåtts så 2-kanalstankarna har börjat gro igen.
Har faktiskt funderat på NAD, skulle vara kul att låna hem C272-slutsteget för att se om det räcker eller om man måste gå över helt och hållet till tvåkanalsförstärkeri för att uppleva musiken igen.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2006/11/18 :  23:51:45  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Men efter 5-6 år i "surround-träsket" så gick jag för ett år sedan över till att koncentrera mig på stereo.
Förstår inte riktigt det här med "surround-träsket" jag har gått ifrån 2 till 5.0 och kanske snart 5.1. Och jag har bättre ljud nu för ungefär samma pengar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/19 :  09:07:20  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Audiovector K3 Super är en mycket prisvärd högtalare som är värd lite pyssel för att prestera sitt bästa. Kul att det blev så bra med Nad grejorna! och lycka till med kabeljakten, kabeldjungeln är både djup, mörk och skrämmande

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!

Edited by - Nykmark on 2006/11/19 09:08:15
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/11/19 :  11:14:30  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag måste säga att jag inte är det minsta förvånad över att du har hamnat i himlen med din nya elektronik.

NAD tillhör tyvärr planetens mest underskattade HiFi-tillverkare och anses väl inte "fina" nog för att hyllas. Det har även jag upptäckt när jag märkte att NAD C352 spelar skjortan av de flesta förstärkarna i samma prisklass
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/11/19 :  17:20:48  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
"surround-träsket"

Jag skrev med citationstecken för att inte stöta mig. Visst, det var urhäftigt i surround. Framförallt film, men musik gick i stereo och då är det svårt att få det bra för samma penning. Häftigare och mer ljud för samma pengar, visst, men dessa kompromisser har det nog diskuterats om fram och tillbaka. Jag dömer inte på något sätt ut surround, tycker fortfarande det är häftigt (mina gamla grejer finns ju i bekantskapskretsen), det var bara inte min kopp te.

Stickan: Låna hem. Bli förvånad. Dynamiken! Kraften! Kontrollen!

Nykmark: Tack för dina inlägg, det blev som en spark i rätt riktning, även om jag funderat på NAD-prylarna ett tag, så blev resultatet nu långt över förväntan. Speciellt med tanke på K3 Super's små element. Vilken skjuts det blev!

Kabeldjungeln har jag huggit mig fram i tidigare, så det ska väl gå även nu. (Bästa signalkabel jag hört är Monster M1500 som jag tyvärr inte har kvar . Någon som känner till en utmanare till dessa för 4-5 tusen?)

EDIT: Tonkontrollerna är (naturligtvis?, mot förmodan?) bortkopplade...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2006/11/19 17:32:13
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/19 :  20:19:53  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Vad kul att man kunde hjälpa någon! Tack också för visad uppskattning huzze
Vad har du för signal / högtalarkablar nu? Jag får för mig att någon variant av Audioquest skulle kunna passa till NAD och Audiovector, men det är bara en känsla! Vad lyssnar du på för musik?

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/11/19 :  21:01:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Har inga kablar alls. Eller ja, visst sitter det SSSK (Sämsta Sortens Skit-Kabel, de som följer med) mellan bitarna, annars låter det ju inte

Tänker ju tweaka upp anläggningen nu med kablar och nätfilter, allteftersom ekonomin tillåter. Budgeten är relativt hög, kan tänka mig upp till 5' för signalkabeln CD-förstärkare och max 7' för högtalarkabel, bi-wirat med bananer, 2x2m, för jag tror att Audiovector är som byggda för det. Sen får jag se vad nätbitarna kan komma att kosta, 2-3'.

Jag lyssnar på det mesta, men mycket hårdrock varför timing är viktigt, vilket kanske framgått. Samtidigt är jag inte ute efter det analytiska (fast detaljer ska det naturligtvis vara) men det får inte gå till överdrift så att det blir hårt och vasst. NAD förhindrar ju det rätt bra, men högtalarna kan nog bli vassa med fel kringutrustning.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000