HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Den Digitala Kokboken 0.3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/11 :  11:33:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag vill ha hjälp!!! PM:a eller skriv i denna tråd om du kan tänka dig skriva ett utkast? De avdelningar som har en asterisk, stjärna efter sig, SKALL skrivas.

Tanken var då att samla informationen i en "index-sida" och sedan länka in delarna till denna. Därav namnet på denna tråd, i likhet med mjukvarutveckling så måste projektet få växa fram och mogna. När vi gemensamt känner oss nöjda, så kan Pac helt enkelt lyfta över innehållet i denna tråd till en ny "försättssida" och döpa om den till version 1.0

Önskningar och bidrag till strukturen bör skrivas i denna tråd, tillägg till ingående delar skrivs lämpligen i respektive undertråd.

Den Digitala Kokboken

Innehåll
Detta är ett utkast som definitivt kommer att utökas med flera underkategorier. Vi börjar här och så fyller vi sedan på med våra andra önskemål vartefter. De avsnitt som har en asterisk, *, efter sig behöver skapas.


Appendix

Edited by - AlfaGTV on 2016/05/15 21:43:59

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/10/11 :  12:29:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Trevligt initiativ.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/10/11 :  18:05:27  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
lysande! *applåder*

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/11 :  18:37:43  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Härligt Micke
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/10/11 :  20:03:46  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag följer med spänning.
Tyvärr så tillåter inte min okunnighet att kunna bidraga med ett jota. Rubrikindelningen ser lovande och begriplig ut.


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/11 :  20:36:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Äntligen!

Initiativ-Harry 2011

Jag tycker dina länkar borde göras om till artiklar istället så att de
inte faller ner i trådarna och kanske blir låsta.

Edited by - PetterPersson on 2011/10/11 20:36:56
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2011/10/11 :  20:56:25  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Ambitiöst, ska bli mycket spännande att följa.

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/11 :  21:17:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ett jättetack för alla glada tillrop!
Och även om flera av er inte tycker sig kunna bidra, så är era funderingar och åsikter de allra viktigaste! Kom med synpunkter och önskemål ang innehåll, struktur, ordning, ja allt!

Jag har kontaktat några medlemmar vars kunskaper skulle bidra stort, men jag har ju all förståelse för att man inte har tiden och möjligheten att ställa upp med omedelbar verkan.

Har du erfarenhet och kan tänka dig att skriva några rader om något område? PM:a!
Min förhoppning är att Översikt skall förklara mycket grundläggande. När man sedan går in på en avdelning lite djupare, t.ex. Rippning så går man in lite mera i detalj på det momentet innebär. Knappar man sedan in sig på t.ex. Exact Audio Copy så skall man få sig till livs en användarguide på detaljnivå för att utnyttja programmet på ett bra sätt.

Är detta rätt tänkt?

Och PetterPersson, jag fattar inte riktigt vad du menar med artiklar? När blir trådar arkiverade?

Mvh /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/11 :  21:34:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Mellan Members och PM:

http://www.hififorum.nu/artiklar/artikelregister.htm

Gamla trådar kan man inte lägga nya inlägg i, de låses. Visst är det
mer jobb med artiklar men jag är säker på att slutresultatet kommer
bli mer lättöverskådligt.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/11 :  21:36:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Någon form av "Felsökarhörna" borde det finnas där de som löst ett
problem kan skriva hur de har gjort. Sannolikheten att någon annan
också har problem med det är ju rätt stor. Jag som är "kass på
datorer" skulle uppskatta ett sådant ställe...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/12 :  12:46:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Bra tips PP!
En trubbelskjutaravdelning skall sättas upp! Kan man tänka sig att man skriver den som en vanlig tråd kanske?
Alltså, då man löst ett bekymmer, skriver man in några sökord som beskriver vad det handlar om(Ex.: Amarra Mac USB), lösningen eller möjligen att det inte är lösbart.

Också ett tack till Björn-Ola som lovat skriva några rader om Squeeze-systemet!!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/12 :  19:44:34  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Stora applåder till dig AlfaGTV ...


Jag vågar dock inte tro att jag kan bidra med något.
Redan i tråden rippning - översikt kändes som att det nådde min kunskaps fulla djup.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/12 :  20:08:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Bidrar gör du ju redan nu Mickel-mackel? Det är ju precis sådan feedback som behövs, jag skall se över och se om jag kan formulera mig på ett bättre sätt!
Förhoppningen är ju att de övergripande rubrikerna skall ge en inblick i ämnet, utan att gå in på detaljer. Sedan kan man fördjupa sig vidare i underrubrikerna, efter eget intresse.

Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/12 :  20:47:02  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Det här bådar gott inför mitt närstående beslut

Sen gäller det ju att få ihop det också men det är en annan pilsner

Micke - Hoppas du inte tar på dig för mycket nu? Ta det i maklig takt så tror jag att det kommer bli en riktigt bra digital kokbok som ger oss dödliga kvällslektyr.

Tycker att PP förslag på att utmärkelsen - Initiativ-Harry 2011 - är avgjord (i mina ögon iaf)

Edit: ändrad text

Edited by - byZan on 2011/10/12 20:48:36
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/14 :  22:18:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack som sjutton till Björn-Ola som har skrivt en förbaskat bra artikel om Squeeze-systemet! Och dessutom lovat hjälpa till med flera artiklar!


Jag firar med att uppgradera Den Digitala Kokboken till version 0.2

Senaste uppdaterade avdelningar:
Squeezebox
Easy CD Da Extractor

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/17 :  19:51:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Björn-Ola har skrivit en bra artikel till, USB!

Tack! Det skrider sakta framåt!
Med vänlig hälsning, Micke

Edit; Två bra artiklar;
dBpoweramp också!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/10/17 22:00:26
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/10/18 :  16:02:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ruskigt bra innitiativ! Och vilket ös!

Det här måste vi hitta på ett sätt att lyfta fram. Hur gör vi det?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/18 :  16:19:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Pac,

quote:
Initiativ-Harry 2011!

Jag tycker dina länkar borde göras om till artiklar istället så att de
inte faller ner i trådarna och kanske blir låsta.


quote:
Tycker att PP förslag på att utmärkelsen - Initiativ-Harry 2011 - är avgjord (i mina ögon iaf)


Kanske?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2011/10/18 :  16:36:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Harrys har utsetts på årsbasis och inte direkt på det sättet. Å det senaste har vi inte haft några alls då intresset varit lågt. Om vi skulle köra igen så är det förstås fullt möjligt och vi har ju haft nomineringsprocess.

Artikel är givetvis en möjlighet, men det sker med en någorlunda färdig "produkt" i så fall.
Nackdelen med en artikel är att det blir statisk. Egentligen så skulle nog en artikel i det här ämnet behöva en årlig revision med tanke på att saker och ting ändras kontinuerligt. Ingenting är förstås omöjligt så man kan ju göra en artikel och påpeka att detta var läget vid tiden x. Jag tycker att fokus bör ligga på att få ihop det hela enligt föreslagen form ovan och när det "börjar likna" något så får vi ta oss en funderare på vad som är bästa form.

Edit: Jag klistrar den här indextråden så att den blir lätt att hålla reda på.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/10/19 :  10:27:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Artikel känns som en bra väg att gå men dynamiken behöver också beaktas. Vi kör på precis som björn-ola/Alfagtv/ och resten gör så får vi fatta beslutet senare.

Just nu tänker jag lägga en framsida på HF som hänvisar till projektet. Det kanske kan bidra lite grann i alla fall.

@ztenis: kanonbra att du klistrade!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/10/20 :  10:06:31  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Någon som jobbar med spelare på linux burkar? (specifikt Ubuntu)
Om inte, så kan jag försöka knåpa ihop något.







Edit: Snavfel

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2011/10/20 12:02:17
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/20 :  10:19:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Labbe, PM!
/M

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/21 :  10:26:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Stort tack även till Labbe! Han har bidragit med information om en av de tillgängliga mediaspelarna i Linux världen!
Audacious

Det kommer mera från Labbe också!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/10/21 :  21:22:34  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Vilken nivå skall man lägga sig på när man skriver sina artiklar?

Jag funderade mycket på det medans jag skrev min första. För lägger man ribban för lågt så kan det verka som man underskattar läsarna, och det vill jag inte. Detta är nästan extra viktigt för de av oss som kommer att skriva om linux baserade lösningar. Jag som skribent har ju ingen aning om läsaren precis bytt till linux eller har viss vana.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/22 :  09:58:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tanken från min sida, var att det skall inte krävas några som helst förkunskaper för att begripa innehållet i de tre huvudrubrikerna, Rippning, Lagring och Uppspelning.
Möjligen att läsaren är hanterar en dator i hemmet för t.ex. surfa på Hiforum.nu!

Sen såg jag det hela som att innehållet blir mera komplext ju längre ned i strukturen du läser. Jag tänkte mig t.ex. Linux- sektionen som att den skall vara informativ och beskriva lite olika distributioner och kanske förklara vad en distribution är! Den skall ju rikta sig till dem som har lite koll på t.ex. Windows eller Macintosh och vill ha lite helikoptervy på vad det innebär att byta till Linux. Går man sedan ner till Audacious som du skrev så bör den beskriva hur du nyttjar programmet på ett vettigt sätt. Och givetvis vad den spelaren har för egenskaper jämfört med andra spelare i samma undergrupp, dvs motsvarande spelare på ffa Linux, men även Mac och PC

Jag tror att många av oss som är vana vid detta skjuter över huvudet på de oinvigda, vilket i sin tur förmodligen betyder att man bör hålla nivån ganska övergripande till en början. Det braiga är att man ju kan justera sina artiklar efterhan och lägga till mera detaljerad info efterhand.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2011/10/22 :  17:29:06  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag har rippat med J-River men via denna utförliga beskrivning så gav jag mig på EAC som tidigare gått mig på nerverna.

Ang hur men ska klassa in linux å andra system.
Skulle man inte bara kunna göra som ett träd med rötter å förgreningar som ex musik i mitten å nedstigande till Windows-Mac-Linux mfl.

Kanon bra initiativ alfa..

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000